Před malou chvílí jsem se vrátil z marocké Marrakeche, ve které probíhalo první testování tolik očekávané novinky KTM 350 Freeride a kde měla naše redakce, jako jediný zástupce ČR a SK, tu čest zjistit, jak vůbec nový bike od KTM jezdí. Čekal na nás neuvěřitelný trip v pohoří Atlasu, vedoucí skrze bezpočet marockých vesniček, vyschlých řečišť, krkolomných výjezdů a kozích stezek, které oproti klasickým single trackům obsahovaly i nezanedbatelný punc adrenalinu.

Ten byl namístě především v okamžicích, kdy se single track široký cca 30 cm vlnil po skalách, kde jsme po jedné ruce měli stěnu či svah, kam se nedalo uhnout a po ruce druhé několik stovek hlubokou propast.

Než však začnu mluvit o vlastním stroji, ušetřím čas těm z vás, kteří o téhle KáTéeMce uvažujete. Ani následující řádky nečtěte a rovnou si jí utíkejte objednat, dokud jsou. Jelikož až se provalí, jak je tahle mašina schopná, tak se z KTM Freeride 350 stane nedostatkové zboží.

Vy ostatní, co jste zůstali u monitorů a možná pochybujete o použitelnosti stroje, jehož maximální výkon činí skromných 23 koní vězte, že méně někdy znamená více.

Freeride totiž vznikl vlastně jako takový kříženec mezi trialovou motorkou a endurem, přičemž primárním úkolem biku nejsou technické highlighty, ale koncentrovaná radost z jízdy. Tu vytváří velmi nízká hmotnost (suchá pod metrák), ale i kratší stopa se strmějším úhlem řízení, díky čemuž se Kačena skvěle vodí i v technicky náročných pasážích.

Převodovku kluci rakouský poskládali velmi chytře. Jednička je totiž ultrakrátká pro triálek na balvanech a dvojku udělali jen o málo delší než bývá jednička u běžných endur, což umožňuje bezproblémový rozjezd do výjezdu bez dostatečného rozjezdu, trialisté vědí…

Pokud máte obavu o přesunovou rychlost, tak buďte bez obav, jelikož na jednom jediném kousku, kde náš trip nevedl terénem, ale představoval cca 2 km jízdu po rozbité, prašné avšak přeci jen cestě, nebyl problém Freerida velice rychle rozmotat nad 100km/h. Oněch 23 koní totiž stačí nejen na svižné přesuny, ale jejich počet není limitující ani ve výjezdech, kde jsou podporovány slušným 350tkovým krouťákem.

Díky nim umí „tři-pade“ šplhat po skalách a výjezdech jako kamzík a dokonce i na trojku se pouští do stoupání, které by bylo pro mé soukromé „překoňované“ dvoutaktní tříkilo tabu. Právě v těchto technických pasážích se jeví „nedostatek“ výkonu jako významná výhoda, jelikož dávkování přenosu síly na zadní kolo je v případě Freerida doslova dětskou hrou.

Chcete-li vědět, kde se vzal tenhle kapalinou chlazený jednobuch, pak vězte, že vychází z pohonné jednotky v KTM 350 EXC. Avšak díky tomu, že ve Freeridu disponuje méně než poloviční výkonem, je přirozeně předurčen k dlouhověkosti, čemuž napomáhá i použití materiálů. Ty kosmické, avšak poněkud choulostivé, totiž byly nahrazeny starou dobrou ocelí (řeč je o materiálu ventilů).

Velmi dobře si Kačena rozumí i s ergonomií jezdce, neboť je její tělo ultra štíhlé a přes svou skvělou průchodnost terénem má něco, co mi u ostrých endur chybí a to je výška sedla. Freeride ho má ultra dlouhé, použitelné a na zaměření stroje dokonce i překvapivě pohodlné, ale HLAVNĚ jeho hrana leží o dost níže, takže v případě nutnosti došlápnutí na zem, nehrozí hození tlamy na tzv. krátkou nohu. Právě i díky tomu jsem se v sedle i ve stupačkách Freeridu cítil naprosto bezpečně a bez váhání se pouštěl do míst, kam bych s klasickým endurem jel jen s vypětím všech morálních i fyzických sil.

Pokud bych měl charakterizovat klasického zákazníka této rakouské novinky, pak vás možná budu šokovat, jelikož KTM Freeride není podle mého názoru jen ideálním bikem pro začátečníky, ale kvantum zábavy nabídne i ostříleným endurařům, kteří už nemají ambice dokazovat si něco na soutěžích, ale chtějí si po práci jen vyčistit hlavu výletem více či méně prostupnou krajinou. A pokud sedláte ostré enduro a ještě stále ohrnujete nad tímhle strojem nos, pak buďte v pozoru. Díky naprosté nezáludnosti, hbitosti a „uživatelsky přívětivému“ chování dokáže v rukou středně pokročilého jezdce tenhle stroj víc, než běžné ostré enduro nářadí.

To je pro tento okamžik vše. Podrobný test Freeridu najdete na stránkách časopisu Motohouse č. 5/2012.

Foto: KTM

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno