Vždycky jsem si přál, aby někdo udělal velké supermoto nebo cestovní enduro se čtyřválcovým motorem. Byl to můj sen od doby, kdy jsem poprvé pořádně čuchnul k motorkám. A Kawasaki moje přání s novým Versysem 1000 vyslyšela. Mám rád netradiční řešení a tohle chtělo opravdu velkou odvahu.

Tak, hned ze začátku chci kousnout do toho kyselýho jablíčka, abych to měl co nejdřív z krku a mohl vám povyprávět o tom, co se mi na něm líbí. Versys 1000 je ošklivá motorka. Nedokážu si představit nikoho, kdo by se na něj podíval a s pomalým hlasitým výdechem prohlásil, že je krásnej. Vím, že krása je v očích toho, kdo se kouká, ale tohle se skutečně moc nepovedlo. Může za to hlavně podivně vypadající maska a halda širokých plastů, která předek motorky obepíná.

Vím, proč je to tak udělaný – ten řadovej čtyřválec je širokej agregát a asi bylo nutný na něm postavit takhle rozměrnou kapotáž. Nemůžu se ale ubránit dojmu, že to asi šlo vyřešit elegantněji. Kawasaki umí dělá pěkný motorky, vždycky to uměla. Versys 1000 je ale plnej nehezky vypadajících detailů. Ty plastový kryty vedle chladiče zbytečně motorku rozšiřujou a působí levně a výfuk je jednoduše šerednej. Je to škoda, protože Versys je plnohodnotná fungující motorka a kvůli vzhledu to u spousty potenciálních zákazníků prohraje…

Ono to funguje!

Jaký to bude? Čtyřválec v cestovním enduru, to je odvaha. Kdyby to bylo véčko, asi by mi to ani tak divný nepřišlo, ale řaďák? Pche, dobře to vymysleli, kluci japonský. Vzali na to jeden z nejpovedenějších čtyřválců (je to motor ze Z1000, kterou milujeme) a jestli si myslíte, že mu kvůli lepšímu průběhu ušmiknuli koule, šeredně se pletete. Jo, není tady 140 rozdováděných hřebců jako u naháče, ale při prvním přidání plynu budete na stoprocent vědět, kde se vzal.

Ten zátah už od volnoběhu, chuť zrychlovat a točit se – tohle vážně umí jenom Kawasaki. První dvě rychlosti mají kratší převody kvůli lepší akceleraci a síle, od trojky jsou naopak delší, aby dlouhé přesuny byly příjemnější a s menší spotřebou.

V tomhle vidím hlavní výhodu Versysu oproti jeho dvouválcovým rivalům. Kawu můžete používat že od volnoběžných otáček a budete mít k dispozici použitelný výkon! Ten motor kvalty moc neřeší a nemá ani proč – je tady tolik krouťáku, že umí zrychlit kdykoliv a kdekoliv. Tam, kde budete na dvouválci skákat po řadičce, na Kawě jenom otevřete plyn a necháte všechno v prachu. Vím to, protože jsme Versyse testovali proti dvouválcové Moto Guzzi Stelvio NTX a véčkovému čtyřválci v Hondě Crosstourer.

Ani v oblasti výbavy Versysu nic nechybí. Jsou tady dvě palivové mapy (jezdili jsme pořád na plný výkon, dávkovatelnost motoru je totiž výborná) a třístupňová kontrola trakce, která jde i úplně vypnout. Budíky se dobře čtou, ovládat se dají i ze řídítek. Hodně mě štval palivoměr, který ukazoval plnou nádrž celých 200 kilometrů, aby pak padal jako cihla z balkónu – není na něj spolehnutí, to by u cestovní motorky mělo být lepší.

Umí jet rychle?

Jasně, že umí, ale nesmíte chtít moc. Agresívní přístup se podvozku nelíbí a dá vám to najevo necitlivým předkem, ze kterého při opravdu rychlé jízdě moc informací do řídítek nejde. Chce to tolik netlačit a využívat plynulosti. Potom můžete klidně tahat stupačky po zemi a motorka nebude protestovat. Osvědčilo se nám přitvrdit zadní tlumič (na pravé straně pohodlně kolečkem), chování motorky se zlepšilo hlavně při zrychlování z pomalých zatáček, kdy se zadek tolik nekrčil.  

Co se mi hodně líbilo, bylo pohodlí. Řídítka jsou akorát široká, jednoduše stavitelný štítek dělá dobře svoji práci při cestovních rychlostech kolem 140 km/h. Sedlo má správnou šířku a je tady prostor pro změnu jízdní polohy. Zadek mě začal trochu bolet až po nějakých 600 km. I spolujezdec bude spokojený, místa je tady dost. Na cestování se myslelo, proto ten masivní rošt na uchycení topcasu nebo pakování.

Na použití v terénu ale zapomeňte – na silničních gumách je to trápení a je moc velká a těžká. Polňačku přejedete v pohodě, nějaký skoky nebo brody bych si ale rozmyslel. Na to jsou jiný motorky. Versys je čistě silniční náčiní.

Koupil bych ji?

Upřímně musím říct, že ne a bylo by to jenom kvůli tomu designu. Je mi Versyse trochu líto, protože je to schopná a poctivě udělaná cestovní motorka. Je úžasně rychlá, zábavná a schopná naráz zařezávat obrovský porce kilometrů. Somik o ní řekl, že nevidí žádný důvod její existence, ale já s ním nemůžu souhlasit. Baví mě, dobře jsem se na ní svezl a je to alternativa pro toho, kdo chce něco jinýho, než mají ostatní. Experiment z řadovým čtyřválcem v tomhle typu mašiny podle mě vyšel, ale zasloužila by si hezčí kukuč. Mám ji rád, ale nemohl bych se do ní zamilovat… Sakra, taková škoda!!!

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno