Jsou čtyřkolky, který jsou určený k práci. Pak jsou takový, který jsou sportovní a dá se s nima i docela slušně vyblbnout. A pak jsou takový, jako tady máme dneska my – KTM XC 525. A tu bych se nebál nazvat slovem závodní. Brrrrr

Že se tahle rakouská firma pustí i do výroby čtyřkolek, bylo pro spoustu lidí překvapením. KTM přece jenom v oblasti motorek vždycky platila za offroadovýho specialistu. Proto když se objevily první zprávy o vývoji 4kolky, byli jsme na to hodně zvědaví. A ti pašáci nás nezklamali – právě naopak!

Co v ní ťuká

Srdcem XC je čtyřdobý jednoválec o objemu 525 kubíků, který samozřejmě nejlíp známe z endurových modelů EXC. Trochu nás tady překvapila absence elektronického vstřikování paliva – motor zde pořád krmí karburátor Keihin FCR-MX 39 s manuálním sytičem. To ale jasně ukazuje na fakt, jak dobře umí KTM vyladit svoje motorky, aby i se starším plněním motoru dokázala vyhovět přísným emisním normám.

KTM dokonce tenhle motor prodává i dalším výrobcům, a tak ho můžete najít například v nabídce Polarisu. Pokud jste u endur zvyklí na nakopávačku, tak máte smůlu. Čtyřkolka ji nemá a startování obstarává pouze elektrický startér. Nám to ale nevadí a dost dobře si nedokážeme představit někoho, kdo by toužil nakopávat čtyřkolku manuálně.

O přesném výkonu motoru firma taktně mlčí, ale my víme, že se pohybuje kolem padesáti koní. To je na 163 kg těžkej strojek slušná nálož, a pokud si myslíte, že jízda na týhle mršce bude opravdová zábava, tak jste doma!

O tlumení se starají klasicky tlumiče od White Power. Líbilo se nám řešení zadního odpružení typu PDS, takže je tady jenom tlumič bez přepákování, který je pevně připevněn ke kyvné vidlici. Tento systém už KTM dlouho používá u svých endur.

O zpomalení se starají brzdy Magura s dvoupístkovými třmeny na předních kolech a mají dokonce opletené hadice kvůli lepšímu dávkování brzdného účinku.

Jak to funguje

Sportovní zaměření na vás kouká v každým detailu. Minimum kapotáže a pohon pouze zadních kol – to tady dneska bude tvrdit muziku. Motor při ťuknutí do startéru naskočí okamžitě a jeho temný bublání dává jasně tušit jeho potenciál. Protože tady máme čtyřkolku sportovní, motor nemá klasický variátor s rychlým a pomalým převodem, ale je tady standardní šestirychlostní skříň jako na motorce s připojitelnou zpátečkou.

To znamená ovládání jako na motorce s jediným rozdílem – plyn přidáváte klasicky páčkou pod pravou rukojetí. Zpátečka se hodí hlavně při otáčení nebo ve chvíli, když se někam nechtěně zahrabete. Protože jde fakticky o skoro závodní strojek, je tady jenom pohon zadních kol, a to se nám samozřejmě líbí. Na plynovou páčku se musí skutečně s rozvahou, jinak budete čtyřkolku neustále krotit v divokých driftech.

Díky výborně fungujícím tlumičům a správnému rozložení váhy jsem ale nikdy neměl pocit, že už jsem tady jenom pozorovatel a KTM si dělá, co chce. Čtyřkolka si nechá líbit i větší skoky, což jsme na závodní trati pořádně prověřili. Líbila se nám i jezdecká pozice, která nabízí spoustu místa pro pohyb pilota. I ergonomicky je to v pohodě, až na jeden drobnej detail. Závodní „trhačka“ je dobrej nápad, ale natočit XC je docela ořech. S vymáčknutou spojkou není vůbec lehké se dostat na tlačítko startéru. Tady by to chtělo lehce doladit.

Za hodně divoké jízdní vlastnosti můžou hlavně použité gumy Kenda, které jsou kvůli homologaci určené především pro jízdu na silnici av terénu mají s trakcí docela velkou starost. Jo, pokud jste se nad minulouvětou pozastavili, tak je to dobře. Tahle čistě sportovní mašina má totiž homologaci, takže je tady SPZka, a tím pádem může legálně na silnici. To bude pro budoucí kupce hodně velkým lákadlem a dovolím si odhadovat, že jich na našich silnicích uvidíme víc a víc.

Jasně, je to KTM, takže je na ní pověšená hodně tučná cenovka, ale když se podíváte na použité komponenty a výborné zpracování, začne to dávat smysl. Z krámu si totiž přivezete stroj, který může směle vyrazit na závody a nemusíte ho strojit do drahých vychytávek. Tady je totiž máte už v sérii…

TECHNICKA SPECIFIKACE:

Motor:    4taktní jednoválec, SOHC
Plnění motoru:     karburátor Keihin FCR-MX 39
Objem:    510,4 cm3
Výkon:   neudává se
Točivý moment:   neudává se
Převodovka:   manuální šestistupňová + zpátečka
Výška sedla:   820 mm
Objem nádrže:  13,4 l
Světlá výška:    290 mm
Hmotnost bez náplní:   163 kg

Cena:   253 000 Kč včetně homologace

Foto: KTM

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno