Zlobivá motorka určená pro radost. Tentokrát s menším motorem a s očekávaným talentem pro pouliční show

Před třemi lety obletěly svět fotky Rubena Xause, jak posílá Hypermotarda s řídítky na dorazech s kolenem na zemi do ostré levé. Jednou rukou – samozřejmě. Teď nastal čas na verzi s menším motorem. Svezli jsme se a bavili se. I malý bráška umí hodně!


O čem to je:
»bílá sluší každé
»na okresky ideální
»chceme víc?  

Mám v ruce klíčky od menšího modelu a něco jako by mi říkalo, že to bude dneska vážně moc fajn den. Slunce rozpaluje asfalt, vzduch má 24 stupňů a já sedím na lavičce před redakcí a už jsem celej natěšenej. Jo, za chvilku odsud vypálím, uteču z práce  – a ona (bílá kráska se sakra dychtivým kukučem) nebude moct říct NE. Jo, jsou chvíle, kdy mám tuhle „práci“ vážně docela rád.

 

803 kubíků je dost

Pokud čtete MH pravidelně, pak víte, že tenhle motor od Ducati máme velice rádi a moc jsme si ho už několikrát chválili. Bublá, chce se točit a má radost ze života. Nasoukat ho do pevného podvozku s pořádně širokými řídítky, to je bezesporu geniální (a navíc i logický) nápad.

Už u prostředního Monstera 796 šlo (a na to pozor, ať nejste někde k smíchu!) o objem 803 cm3, a to samé platí i pro tohohle Hypermotarda. I tady je k dispozici slušných 81 koní a i díky dobrému zpřevodování jsou tady přesně ty správný ingredience na to, aby s ním byla švanda.

 

Továrna tvrdí, že tento motor není jen silnější verze menší 696ky, ale že se jedná o fungl novou jednotku. Nemáme důvod tomu nevěřit, protože tohle je vážně hodně dobrý. Akcelerace je od 4 tisíc otáček silná a kolem šesti nepoznáte, že to není plně litrová motorka. Na osmi a půl je už omezovač a několikrát se mi stalo, že jsem se do něj trefil úplně přesně. Vůbec všechno vycházelo intuitivně přesně tak, jak má. A důležitý fakt – stejně snadno hodíte motorku i na zadní! U opravdového motardu je jízda po jednom kole tak trochu povinností, a kdyby tohle Hypermotard neuměl, nemělo by význam si něco s podobným názvem pořizovat… Takže za tohle všechno „OK“!

 

Pro a proti

Jak tak brouzdám svou oblíbenou testovací trasou, kde jsou všechny typy zatáček, trochu se nad existencí 796ky zamýšlím. Vychází mi z toho, že je fakticky dobře, že má tenhle motor. Šestdevětšestka z nejmenšího Monstera by se sem vůbec nehodila, byla by dýchavičná a neměla by dost síly na to, aby měla jízda dostatečný švih. Osmistovka je tak akorát a můžu potvrdit, že výjezdy ze zatáček jsou díky točivému momentu vážně rychlé.

Trochu na škodu je ale dojem z převodovky jako takové, ta má sice dobře odstupňované kvalty (takže mašina působivě zrychluje), ale na druhou stranu postrádá přesnost a jemný chod. Najít na světlech neutrál je celkem ořech – i když ze zkušenosti víme, že po zajetí motorky se to zlepšuje a majitelé s tím nakonec většinou nebojují. Líbí se nám spojka, která jde díky systému APTC lehce a zabírá plynule.

 

Jak jezdí

Napoprvé je to celkem zvláštní. Hypermotard je motorka, na níž se cítíte, jako byste seděli někde snad až nad předním kolem – a to nějak moc! Ostatně stejný pocit jsme měli i na nakoňovanější jedenáctistovce, i tam to byla vůči motorce jediná opravdová výtka (když pomineme zrcátka integrovaná do řídítek, která jsou i tady).

Jde o to, že z předního kola nejde tolik informací, kolik byste u takového strojku očekávali. Někomu to možná přijde jako maličkost, ale nám to vadilo. Motard je mašina, na níž budete jezdit rychle, a když nevíte, co se děje s přední gumou a kolik přilnavosti v ní ještě máte, na sebedůvěře to nepřidá. Částečně to jde odstranit použitím sportovnějších gum, ale ani potom to není úplně ono. Co tedy doporučujeme potenciálním majitelům? Před zakoupením nejdřív zkušební jízdu a uvidíte sami.

Co je ale dobrý, je stabilita celého šasi, obzvlášť s přihlédnutím k faktu, jak naměkko jsou tlumiče nastavené. Zadní péro by si zasloužilo trochu víc počátečního tlumení, protože při prudkém přidání plynu si mašina na zadku docela kecne. Oproti velké 1100 je ale celkové vyvážení motorky mnohem lepší a jde z ní daleko větší pocit lehkosti.

Nikdy jsem nebyl fanda brzd, které nejsou odlité z jednoho kusu, a třeba krásná 848 by si zasloužila mnohem lepší brzdovou soustavu, ale na malém Hypermotardu jsou vynikající. Je jasné, že za to může i menší rychlost, ve které se budete s motardem pohybovat, a v neposlední řadě i menší neodpružené hmoty. Na páčce je dost citu a to máme rádi.

 

Mám si ho koupit?

Nechtějte po nás přímou odpověď. Je jasné, že malý Hypermotard má pár drobných pih na kráse, ale pokud preferujete vzrušující svezení a jste schopni mu ledacos odpustit, bude vás bavit. Když totiž jedete rychle a dostanete ho do ruky, začne vám dávat smysl. Držte otáčky nahoře a budete překvapeni, jak moc páry tenhle motor má. Přidejte k tomu nádherný design a dostanete sexy motorku, jakou moc často nepotkáte. I když je to základní model, není nijak ošizený a to je fajn.

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno