BMW F 800 R je cool motorka. Neobvyklá, industriální, hbitá a svým způsobem i krásná. Nikdy jsme neměli možnost opravdového testu, takže když letos ta nabídka přišla, neváhal jsem a na týden ukradnul klíče od tohohle funky stroje. Jo, funky, to je to správný slovo, který ho dokonale vystihuje.

Je tady všeho “tak akorát”. Výkonu, ovladatelnosti i stylu. Možná to není ta úplně nejkrásnější motorka na silnici, ale má takový zvláštní šarm, který si uvědomíte ovšem až po několika dnech v jejím sedle. I mě to chvilku trvalo a to se přizvávám, že sem fanoušek designu BMW posledních let.

Není to prvoplánová krása, ani něco, co se musí za každou cenu líbit úplně všem. Za ten týden jsem nepotkal nikoho, kdo by se u něj hned rozplýval: “Teda, to je nádherná motorka.” Ne, tuhle větu jsem opravdu od nikoho neslyšel. Každá křivka jako by měla svoji úlohu a když se na eFko chvilku zadíváte, bude vám naprosto jasný, že v Německu chtěli, aby takhle vypadalo. Nezapadne do davu – a to se vždycky počítá!


Vrčák

Když jsem F 800 R vyzvedával, čekala mě cesta naládovanou Prahou. A musím říct, že tady mu to vážně sluší. Spojka jde zlehka, řídítka nejsou přehnaně široký (ale ani úzký, jako u hodně Japonců) a motor má i v nízkých otáčkách dost velkou sílu, abyste v pohodě a s jistotou poslali motorku do mezery mezi auty. Jo, je to hbitá mašinka.

Oproti čtyřválcům je tady víc tahu a nad véčkovýma dvouválcema má zase výhodu neucukanosti v nižších otáčkách. Nemusíte mít na budíku minimálně čtyři tisíce otáček, aby se dal smysluplně použít. A je v něm něco, co mě rajcuje. Řadový dvouhrnky mám rád a tenhle je vážně povedenej. Výkon nabíhá ve dvou vlnách – ta první je kolem třech tisíc, druhá pak zašplouchá u šesti. Těch 87 koní odevzdává pohotově a v jeho zvuku je odhodlání. Při zavřeným plynu si výfuk občas odkašle a to je něco, co mám prostě rád. Moc se mi nelíbila reakce motoru na změnu zatížení, protože to je doprovázený škubnutím a nepěkným zvukovým doprovodem. Na tom by se mohlo zapracovat, protože vstřikování jemnost nechybí. Flexibilita motoru je podpořená i precizně fungující převodovkou.


Za barákem

Jak se mi motorka ve městě líbila, tak na okresce už to nebylo tak slavný. Nemůže za to ani podvozek, ani jízdní pozice, ale paradoxně zase motor. Výkonu je tady dost, charakteru taky, ale všechno je doprovázený vibracema, který jsem zkrátka nečekal. Do nějakých 4500 otáček si jich ani nevšimnete, ale za touhle hranicí jich nastoupí celá armáda.

Problém je, že jdou do řídítek přesně v běžných cestovních rychlostech – takže kolem 120 km/h. Jestli jste někdy dělali se zednickým elektrickým kladivem, budete přesně vědět, o čem mluvím. Není to sice tak markantní, ale vibrace jsou dost znatelný na to, aby vás to po chvilce začalo štvát. Řešení jsou dvě – buď držet rychlost pod okreskovým limitem, nebo vzít za plyn a nechat tachometr lízat hranici 150 km/h, kde se vibrace přesunou z řídítek do stupaček. To je sice taky protivný, ale aspoň to nevysiluje a dá se to vydržet. Na dálnici je to v pohodě (malej štítek funguje překvapivě dobře), ale jezdit po okreskách nad 140 km/h je prostě moc.


Podvozkově funguje

Na co si opravdu nemůžu stěžovat, je podvozek. Z motorky jde jistota, pohoda a schopnost jet rychle, i když třeba nebudete na úplně známé silnici. Do řídítek jde skrz první kolo dost informací, takže budete začátky zařezávat s jistotou. Podvozek jako celek je pevný a je na něm znát precizní naladění. Předek se na brzdách nepotápí (ABS zasahuje až na opravdu poslední chvíli a účinek brzd je dostatečný), zadek se při agresívním plynu nehoupe. Jo, tohle funguje dobře i na našich špatných silnicích.

Ani z pohledu praktičnosti si není na co stěžovat. Na motorku nefouká, sedlo je pohodlný a posez i přes vysoko umístěné stupačky uvolněný. Budíky nejsou zrovna příkladem moderního designu, ale fungují a na digitálním displeji je například i průměrná spotřeba. Palivoměr je vůbec docela vtipnej – 200 kiláků ukazuje plnou a potom dílky mizí závratnou rychlostí. Od BMW bych čekal větší přesnost. Na nádrž jde ujet skoro 300 km, což je dost. Ono vůbec eFko není nijak rozežraný – i při svižným cestování si vezme kolem pěti litrů.


Měl bych ho chtít?

Jestli hledáte naháč střední třídy, kterej nazapadne do davu, tak určitě. F 800 R je schopná motorka a nebýt těch zatracených vibrací, určitě bych ji doporučil každýmu, kdo nechce lehkou sterilitu japonský produkce. Sakra, když nad tím tak přemýšlím, tak je mi eFka docela líto. Je to promyšlená, neobvyklá a dobře jezdící motorka, kterou bych chtěl mít rád. Nebýt těch podělaných vibrací, byla by to super mašina, ale takhle si ji nemůžu naplno užít, a to mě prostě mrzí. I když je cool a funky…


Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno