Je to tady. Dožil jsem se toho. Honda stvořila naprosto dokonalou motorku pro oddych a pro zábavu.

Vím, že se mnou hodně z vás nebude souhlasit. Já si ale budu stát za svým. NC750X je naprosto nejdokonalejší a nejideálnější motorka stran užitku i pocitu ze samotného ježdění. Alespoň pro nás, pro úplně normální kluky.

Došlo mi to hned na prvním metru, kdy jsem na ní vyrazil u Chalupníka z ještě promrzlých garáží. Nízká pocitová váha, ideální rozložení hmotnosti, pohodlný rovný posez, naprostá intuitivní nadvláda nad strojem. A to snadné ovládání! Honda je geniální v tom, jak stále dokáže dokonalou motorku udělat díky skutečně pouze dobře vymyšlené konstrukci. Nehraje si na to, že všechny chyby zakryjí elektronické asistenty, tady je tahle motorka dobrá ze své podstaty. A to mě neskutečně baví.

Navíc máme v testu model s dvouspojkovým automatem DCT a i ten je v tomto kontextu uživatelsky naprosto dokonalou záležitostí. Ve městě nastavíte režim „Sport“ (nově možno variabilní do tří úrovní) a budete se neskutečně bavit tím, jak motorka vše naprosto přesně trefuje, jak perfektně se vám mezi auty předjíždí, jak čitelný je nástup výkonu i jak skvěle odbrzďuje motorem při podřazování. Garantuji vám, že sami to tak perfektně netrefíte, ani kdybyste se soustředili jako čerti. Tady navíc posvěceno tím, že se nezaobíráte spojkováním a hledáním, např. po prudším zabrždění, neodkopaných kvaltů.

Je to na jedné straně motorka, která vám s ledasčím pomůže (tady apel na nováčky a méně zkušené jezdce), zároveň je ale neuvěřitelně praktická pro každodenní ježdění a dokáže zaujmout svou inteligencí i gurmána, což naopak ocení opravdu až skutečně zkušení a vyježdění jezdci! Není to popelnice, věřte mi, je to super geniální svezení.

Motor – nejede to?

Samozřejmě, není to motorka pro každého. Prdlouš Carlos má za sebou krátký přesun po dálnici a jen ze sebe chrlí všemožné nadávky „Je to nejpomalejší velká motorka na světě, 192 km/h a víc ani utřít nudli. Od stotřiceti nahoru se to sbírá jako Octávka mojí Gabiny!“

Koukám se na toho durdícího se človíčka a v mých očích musí být viditelný smích. Nepochopil. Jasně, tohle není supersport, abyste se dálnicí řítili se zatajeným dechem a čekali, kde vás která z plechovek nechá rozmáznout váš mozek o obrubník. Ne, tohle je motorka, která má za úkol vás někam odvézt a taky si tu cestu náležitě užít a hlavně prožít.

Ve dvouválci je okolo 54 koní, motor není stavěný na vysoké otáčky. A v nastaveních ukazatelů si můžete nastavit i indikaci ekonomické jízdy, kdy se dostanete na úroveň solidné spotřeby pod pět litrů. Přední plexisklo je u letošní inovované verze vyšší (údajně o 7 cm), sedlo pevné, posez samotného jezdce vysoký a stabilní. I na dálnici tak máte obrovský přehled, což přispívá k vaší bezpečnosti. A hlavně – taký styl vás na jakékoli cestě během dne neunaví.

A jestli dokážete předjíždět? Samozřejmě. Naprosto v klidu jsem si to od Liberce zpátky ševelil svou oblíbenou 140 km/h a rozhodně mi žádný Octávky nepřekážely.

Podvozek – houpe se to?

Podvozek má za úkol být komfortní. To pochopíte při prvním „zhoupnutí se na vidlích“. Honda sice proklamuje vlastnost teleskopů Showa lépe absorbovat nerovnosti díky průtokovým ventilům, ale pohodlí a měkkost kompaktního motocyklu zkrátka musí být něčím vykoupený. Ano, svezení je vážně trochu houpavý. Proto NC750X občas darebácky přistihnete u toho, že si na větším hrbu maličko poposkočí a při vyšším tlaku do zatáčky se zase trochu více potopí, ale není to nic takového, nad čím by se mělo truchlit a s čím by se nedalo sžít. A hlavně, tohle dokáže být zábavný. Protože velice záhy pochopíte, že podvozek má v sobě nekonečné penzum jistoty.

Bavily mě zatáčky. Strašně mě bavily zatáčky. Hrozně moc mě bavily zatáčky. Právě díky pocitu, že ten stroj vlastně nic neváží, a díky dobře zvolenému profilu pneumatik se mašina strašně lehce a intuitivně naklání. Navíc, jak sedíte vzpřímeně, máte pocit, že ty náklony jsou stále hlubší. A i když vlastně nejedete žádnou kdovíjakou hranu, jste v obloučcích neuvěřitelně efektivní. A srovnání mám, protože si ji při testu prohazujeme s maličkatou redakční MT-07. A na Hondě se cítím daleko líp a jistěji!

Jenže Carlos už zase pálí pod mou klávesnici další negativum. „Ty voe, tak aspoň uznej, že naprosto nebrzdí. To ABS mi přijde jako z minulýho století…“ Což mu samozřejmě uznat jako výtku nemůžu, protože ani tohle ten hoch nepochopil. Ostré, jedovaté, tvrdé brzdy na tuhle motorku prostě nepatří. My kultivovaní hráči počítáme s lehkou jízdou a jedovky jsou nám zhola a naprosto k ničemu. Pokud má být celek kompaktní, musí jednotlivé díly souznít ve stejném duchu, harmonii. Brzdy jsou tedy naprosto přesně dimenzované pro takovéto užití. Brzdí v pohodě, nezradí a nevystraší.

Praktičnost – maximální

Na cesty, asfaltové čundrání a prázdninové eurotripy jedinečná věc. Dobré to bude i ve dvou, sedlo je pro oba luxusní. Dokonce bych jí dal nakonec při cestě na dovolenou přednost i před velkými mastodonty typu GS a Adventure – jednoduše proto, že je lehčí a třeba triviální zaparkování po dni v sedle bude mnohem snadnější. A i ty běžné polňačky k babičce na chatu zvládne nakonec malé „X“ taky celkem bez ztráty kytičky, tedy nadmíru dobře!

Navíc zvítězí i ve srovnání s čistými silničními cesťáky. Na třítýdenní cestě po Evropě totiž pokaždé nakonec stejně zjistíte, že nikde se nedá jezdit rychle, všude se víc a víc hlídají limity a přesně to vás nakonec dostane do té fáze přemýšlení à la NC750X – kdy si pomocí chytré motorky budete chtít užít cestu jako takovou. Ze své podstaty. Právě tady vám dojde, že není důležitý cíl, ale samotné cestování.

Tím to ale nekončí, je tu i druhá, obrácená strana mince. Ještě lepší než na cestování je tahle motorka na každodenní užití. Zavazadlový prostor (falešná nádrž mezi koleny) má nyní 22 litrů, vejde se vám sem batoh včetně dešťovky. Praktická plastová očka pod sedlem umožňují kdykoli připnut náklad nad zadní sedlo pavouky. Ve městě se motorka protáhne naprosto vším, o tom už jsme hovořili, ale já ještě přidám, že není ani přehnaně široká, takže není problém se protáhnout kolonou, ale přitom máte schovaná kolena za kapotou, když třeba nečekaně zaprší.

Verdikt

Je to prostě univerzál. Asi to nebude ve vašem okolí na kardiochirurgii, když někam přijedete za známými. Ale Honďáci u svých novinek 2016 hodně designově zapracovali, a když se zadíváte pozorně, uznáte, že to „X“ je nakonec i docela líbivé stvoření. Vypadá tak nějak moderně. Možná víc holka z města než z vesnice…

Je to motorka pro ty, kteří mají rádi užitek a dovedou docenit věc, když funguje skutečně dobře. Tady nejde jen takové to „hurá“ pozlátko, a to je dobře.


 

Co potěšilo…

*komfort vyššího plexi, příjemná ochrana kolenou

*atraktivnost LED osvětlení, motorka je na silnici opravdu líp vidět na dálku

*distingovaná přístrojovka s negativním zobrazením

*přední vidlice Showa s dvojitým průtokovým ventilem

*vybaven menším a lehčím tlumičem výfuku s chráničem pětiúhelníkového tvaru

*pomocí seřizovače předpětí můžete přizpůsobit tlumení zadního kola

*do úložného boxu mezi koleny se nyní vejde 22 litrů nákladu, který můžete kdekoliv na ulici zamknout a jít

… a co udělat jinak příště

*„D“ režim automatu DCT je udržovací dálniční rychlost. Ovládání by tedy mělo být vedeno obráceně. Prvním klikem by se měl volit „S“ svižnější sport (se kterým projedete městem), a ne režim, který vás nutí k zařazení šestky už pro 40 km/h, což není v provozu dvakrát moc praktické.

*Omezovač u 7000 otáček? Ano, jedeme na úsporné motorce (eco jízda má i možnost detekce), ale přeci jen každá střízlivost má své meze a občas je zkrátka potřeba na mašině trochu zatopit. Ona to vydrží, jen se nebojte…


Foto: Karel Táborský

2 KOMENTÁŘE

  1. Mám předchozí model NC750X a musím říct, že ta nová je designově nepovedená. Výfuk je vyloženě hnusnej, plasty až moc hranatý. Přijde mně, že jakýkoliv vylepšování vzhledu modelu z roku 2014-2015 je úplný nesmysl a povede spíš k tomu, že motorka bude vypadat hůř. Nebo to dělat s citem a ne tak, jak to provedli s modelem 2016. Vylepšoval bych snad jen techniku. Hodil by se tempomat pro cesty po dálnici, odtsranil bych ten omezovač, kterej někde kolem sedmi tisíc zasáhne, možná by to chtělo malinko poupravit rozměr falešné nádrže, protože enduro helma se štítem se tam nevleze, otevírání falešné nádrže a správné nádrže by bylo dobré udělat elektronicky a v případě poruchy pak tedy nouzově klíčem. A budíky. Já tak nesnáším ty hnusný displeje. Nebylo by lepší tam dát zpátky normální kulatý budíky a displej palubního počítače umístit nějak přehledně mezi ně? Jinak jízdní vlastnosti jsou naprosto super. Přesně, jak je popsáno v recenzi. Geniálně vymyšlená motorka, ale kdybych já rozhodoval o jejím vzhledu a technických vlastnostech, trochu bych ji upravill. Každopádně jsem moc rád, že ji mám a ještě si ji chvíli nechám, než se objeví něco novějšího, co by stálo za výměnu 🙂

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here