Dělat smyky je super, to všichni víme už od dětských let, kdy jsme začali jezdit na kolech.

Hodit do kontrolovaného smyku motorku je už ale docela věda, protože hranice mezi skvělým pocitem totální motorkářské nirvány a neštěstím je velice tenká. Chcete to zkusit? Čtěte dál.

 

1/ Odhodlání

Tou první a základní věcí je vaše důvěra. Sebevědomí a odhodlání. V každé vteřině musíte vědět, co se pod vámi děje, a mít motorku pod kontrolou. Předpokládejme, že smyk zadního kola chcete vyvolat záměrně a nedostat ho v situaci, kdy to nečekáte.

Rozhodně je vhodný zkontrolovat silnici – zda je čistá, volná a hlavně jestli někoho neohrožujete. Ideální je vybrat si zatáčku na dvojku, abyste měli trochu rychlosti. Čím víc jí totiž budete mít, tím snadněji se smyk bude kontrolovat, protože vám bude pomáhat kinetická energie. Ta motorku stabilizuje.

 

2/ Zatop tomu!

Těsně před apexem (geometrickým vrcholem zatáčky) je potřeba tvrdě, ale plynule přidat plyn, ještě když je motorka nakloněná. Pamatujte, čím větší náklon, tím se bude smyk hůře kontrolovat a tím méně plynu budete potřebovat, aby zadní kolo ztratilo přilnavost.

Když ho utrhnete moc rychle, zadek půjde do smyku téměř bez kontroly a vaše přirozená reakce bude plyn náhle ubrat. To je ale velká chyba!

Pokud plyn zavřete a pneumatika se rychle chytne, v tu chvíli stlačený tlumič kopne a hrozí velmi nepříjemný highsider přes řídítka. Velmi bolestivé pro tělo i peněženku. Stejně tak problematické je, když opřete motorku o plný doraz, protože v tu chvíli nemůžete řídítky dělat drobné korekce, které jsou k parádnímu smyku potřebné.

 

3/  Práce těla

Ideální je zkombinovat práci těla s jemnou kontrolou plynové rukojeti. Když zadní kolo půjde do smyku, přeneste více váhy do vnitřku zatáčky horní polovinou těla a jemnou korekcí řídítek motorku směřujte od míst, kam chcete jet. Nezapomeňte na správný pohled a dýchání. V téhle chvíli musíte mít mašinu pod 100% kontrolou a nesmíte v žádném případě ztuhnout ani křečovitě sevřít řídítka. Nechce ji, ať se srovná sama.

Gyroskopický efekt kol vám v tom pomůže. Existují i různé finty, jak motorku dostat do smyku lehčeji. Dobrý je to zkoušet na špalkových gumách, které nemají tak velkou přilnavost a snadněji se kontrolují, když začnou klouzat. Připravte se ale na to, že na jejich stav a vzorek to bude mít velmi destruktivní účinek.

Pokud máte běžné silniční gumy, je dobrý je pořádně ohřát, protože pak budou čitelnější, a pokud se vám je podaří i maličko přehřát, přilnavost bude zase o kousek menší. Udělat parádní powerslide je jeden z nejlepších pocitů, které na motorce můžete zažít, ale pořád myslete na tu tenkou hranici mezi radostí a bolestí…

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here