S jednoválci byl v minulosti docela problém. Na použití “kolem komína” to byly super motory, ale rozhodně se s nima nedalo seriózně cestovat – i delší výlet byl po čase nevyhnutelná pruda. Na to měly málo výkonu a jízdu otravovaly vibrace. Husqvarna se novou Terrou a Stradou ukázala, že to jde udělat jinak a líp.

TR 650 Strada a Terra jsou dvě nové motorky od Husqvarny, kterými továrna rozšiřuje svůj silniční program. Vloni to byla Nuda 900, letos to jsou dva jednoválce, které jsou postaveny na platformě BMW G 650 GS.

Italové jsou blázni, to ví každej. Převzít tuhle umírající firmu bylo od BMW pořádně statečný, ale oni to podle všeho měli moc dobře vymyšlený. Necháme je dělat motorky plný charakteru (alespoň tak se o italský produkci všeobecně mluví), poskytneme jim na to stávající techniku a zajistíme to finančně. Drahý motorky s tou nejvyspělejší technologií tak budou mít pořád modrobílej znáček a nebudeme si “kazit” prémiovou značku motorkama, u kterých byl rozpočet až na prvním místě. Alespoň tak to na mě působí.

Motor z Německa

Stejně jako u Nudy Husqvarna použila německý motor, ale nespokojila se s jeho dosavadním naladěním a pořádně do něj hrábnula. Motory v obou nových modelech jsou shodné, ale oproti malému GS mají o hodně větší koule, o hodně… Je pravda, že to nebylo zase tak složitý, protože motor, který bouchá třeba v Sertãu, není opravdu žádnej silák. Husqvarna upravila vstřikování, vačky mají ostřejší profil, zvětšil se kompresní poměr a jiný je i profil pístu. Ve finále to znamená, že má tenhle jednoválec celých 58 koní, což je o deset víc, než když s úpravami začali. A to je pořádnej rozdíl!

Papírovej nárůst deseti koní bude vypadat v prospektu hodně lákavě, ale osobně jsem se bál, aby to nebyl jenom levnej marketingovej tah. Nebojím se přiznat, že mě jednoválce v řadě G vůbec nebaví. Mám pocit, jakoby se zapomněly v minulým století. Oproti jednotkám v KTM, což je jejich přímá konkurence, jsou zkrátka slabý, vibrující a nemají dostatek výkonu.

Jo, dobrý je, že vůbec nic nežerou, ale to mi prostě nestačí. Občas se mi někdo snaží vysvětlit, že se díky nezáludnýmu chování hodí i pro začátečníky, ale tenhle argument neberu – jednoválec v Duku 690 má pořádnou páru, ale rozhodně bych se ho nebál dát do ruky i někomu, kdo nemá s velkou motorkou zkušenosti. Jde o plynulost chodu, plochou křivku točáku a minimum vibrací, který jízdu nepříjemňují.

Husqvarna ale nekecala, jednoválec po těchhle úpravách je konečně motor, kterej si můžu doopravdy užít. Je v něm víc síly, radosti a otáček – takže přesně to, co mu v mých očích chybělo. To, co bylo na původním motoru protivný, je pryč. Chtělo se mi tleskat, fakt.

Nejdřív endurko

Na prezentaci ve Španělsku, která se konala společně s představením BMW HP4, jsme brzy ráno skočili na Terru a vyrazili objevovat krásy hor v okolí Jerezu. Jak se mi ta motorka co se týče designu moc nelíbíla, tak v jejím sedle mi bylo dobře. Výborně pasuje do ruky – nic nemusím hledat, všechno je tam, jak jsem zvyklej. Poloha těla je hodně uvolněná, stupačky relativně nízko, takže ani při delších výletech nebudou trpět nohy. A s Terrou si je klidně dát můžete, protože konečně jede tak, jak jsem si přál.

První zatáčky na úplně neznámý motorce bývají mizerný, ale tady to dokonale klaplo. Neperu se s ní, není totiž proč. A navíc ke mě mluví jazykem, kterýmu okamžitě rozumím: “Uvolni se, chlapečku. Dneska se nebude jančit.”

Motor se dá dobře používat už od nějakých třech tisíc, ale když půjdete opatrně na plyn, jde to i trochu níž. Nejšťavnatější pásmo je kolem pěti, nad sedm už nemá cenu trápit. Překvapilo mě, jak dlouhá je první rychlost. Čekal jsem spíš krátkou, už kvůli možném použití motorky v terénu. Podle továrny je to kvůli tomu, aby motorka nebyla zbytečně vzteklá a dala se používat plynule. OK, to beru a je pravda, že mi to vůbec nevadilo. Nárůst koní je znát, hlavně na otevřených silnicích, kdy je Terra schopná udržet tempo kolem 140 km/h a netrápí se u toho, maximálka je kousek nad stosedmdesát.

Podvozek je hodně hravej a má rád po sobě jdoucí zatáčky. Na brzdách se tlumiče zbytečně nepotápí a motorka zůstává stabilní. Dávat bacha si musíte akorát na gumy, protože není dobrý se s nima pouštet do nějakých optimistických náklonů. Na úzký horský silnici mi uteklo přední kolo víckrát, než dovedu napočítat, takže jsem jel neustále s lehce staženou prdelí. Jo, je to pořád stejný. Když vás vede pojančenej italskej guide, je to vždycky maličko o hubu. Na kolegy ze Sovětského svazu jsme čekali hodně často…

Silniční Strada

Rozdíly mezi motorkama nejsou velký. Mají stejnej motor, podvozek i brzdy. Liší se jenom v použitých gumách a velikostech ráfků. Strada má vpředu 19″, vzadu pak 17″ na silničních pneumatikách a ABS je ve standardní výbavě. Terra se dá koupit i bez něj. Dobrý je, že se u obou modelů dá kompletně vypnout, i když kvůli tomu musíte úplně zastavit. Brzdy a jejich účinek je v pohodě, jenom bych uvítal nastavitelnej krok páčky. Spojka stavitelná je, tak proč ne brzda. Blbost, ale štvala mě. A za ty hnusný zrcátka by zasloužili facáka…

Strada je na silničních gumách jistější a dá se posílat do vcelku velkých náklonů, i když to rozhodně není žádný supermotard. Při agresivním způsobu jízdy vám dá najevo, že tohle se jí nelíbí. Má ráda plynulost a jistou rozvahu při nájezdech do zatáček. To ale není nic špatnýho s příhlédnutím k tomu, v jakém prostředí se bude nejvíc pohybovat.

Přiznám se, že jsem čekal maličko větší hravost a ochotu dělat neplechu. Jasně, s použitím lehce jdoucí spojky jde dobře na zadní (Terra je ale v tomhle lepší) a když to správně trefíte, můžete nechat zadek hezky sklouznout bokem, ale nějak podvědomně cítím, že to není ono. Na tohle není stavěná. Tahle motorka má denně jezdit – do práce, na ryby, kamkoliv. Bude to dříč s minimální potřebou údržby. V tom bude její síla. Ani výbavu nemá špatnou – budíky ukazují spoustu informací včetně okolní teploty nebo spotřeby paliva.

Teď to nejdůležitější, ceny. TR 650 Strada včetně ABS bude za 164 900 Kč, stejně jako Terra s ABS. Za Terru bez ABS dáte 154 900 Kč. Zajímavým lákadlem bude možnost řídit oba modely od 18 let, protože od nového roku budou v platnosti nové řidičáky A2. Motorky si tak budete moci koupit omezené na 35 kW.

Foto: BMW

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno