Okamžik pravdy. Vzpomínáte si ještě na ten pocit očekávání, nevědomosti a příjemných pocitů, než jste splynuli se svou první partnerkou či partnerem v jedno tělo?


Den 1 | silnice, šotilnka

Podobný pocit prožívám právě i já zde, v Jihoafrické republice, nedaleko Kapského města. Přede mnou stojí do jedné řady seřazená skutečně sexy lajna zbrusu nových Afrik! Tak strašně jsem se na ně těšil. Vždyť jsem doma jednu z jejich legendárních předchůdkyň i měl – a jak jsem byl panečku spokojenej! Všechny mé smysly podprahově tuší, že to bude dobré, nicméně jak moc, to mám právě zjistit!

Není třeba chodit kolem horké kaše… Nová Africa nezapře svou předchůdkyni nejen jménem, ale ani chováním a především pak emocemi. Pokud jste někdy vlastnili, nebo jen jeli na původní AT, budete ihned tak zvaně doma. 

 

Už po nastartování slyšíte a zároveň cítíte naprosto identický zvuk i vibrace, jaké produkovala předchozí XRV 750. Já vím, že CRF1000L je řaďák, ale díky přetočené klice o 270 stupňů se projevuje jako véčko své předchůdkyně. Jak zvukem, tak plochou křivkou kroutícího momentu!

Jednoduše řečeno, vemte starou AT, nadopujte jí vyšším výkonem o 50℅ a víte, na čem jste.

Její ergonomie jezdce v žádném směru neomezuje a to jak v sedě, tak především za jízdy ve stupačkách. Řidítka v Hondě navrhli příjemně široká a přes to, že jsou rovněž uchyceny v silentblocích jako u XRV, netrpí na ztrátu zpětné vazby od předního kola.

Jako mototurista velmi oceňuji dnes vzácnou vlastnost strojů a to že i v teplotách okolo 35 stupňů celsia, které tu panují, neobtěžuje svého páníčka odpadním teplem od motoru.

Ten se zároveň projevil jako šetřílek, neboť v testovacím režimu, kdy se jezdí přeci jen jinak, než když cestujete, svítila na budících po dnešních 293 po Jihoafrických kilometrech, spotřeba pouhých 5,8l na 100km. Jsem přesvědčen, že při klasickém cestování sosne maximálně 4,5 l.

 

Výborně rovněž funguje i ochrana před větrem. Tedy spojení slov „turbulence za předním štítkem“ CRF 1000L zkrátka nezná, takže pocitová rychlost je mnohem nižši, než ta reálná… Nejednou se nám během pocitové 80tky zobrazovala na tachometru čísla výrazným způsobem převyšující 130km/h. 

První metry testování jsme strávili v sedle Africa Twin s automatickou převodovkou, ze které jsem měl před usednutím strach, ale původní obavy se okamžitě rozplynuly i díky novému režimu G, který pracuje ve smyslu podobnému reklusu, což znamená, že motorka necuká při ubrání či přidání plynu a umožňuje dobrou kontrolu stroje na nezpevněném povrchu.

 

Zkoušeli jsme módy D i S+, ale vůbec nejlépe se motorka chovala v režimu M, kdy neprotestovala ani v omezovači, tím chci říct, že v režimu Manual nedochází k automatickému přeřazení. To se hodí v okamžiku, kdy je důležité, aby zůstal zařazen správný rychlostní i za cenu lehkého přetočení motoru.

Naladění podvozku původní Africu Twin výrazným způsobem předčí a nebojím se říci, že v tuto chvíli se jedná o nejpoužitelnější podvozek a šasi pro jízdu v terénu na cestovním enduru vůbec!

 

Je toho tolik, co bych vám o nové Africe chtěl říct. Ovšem na to si budete muset počkat do dalšího vydání Motohouse, protože psaní na mobilu, ze kterého nyní píši, je mnohem pomalejší než první dojmy a myšlenky A přitom hlavou mi všechno frčí tak rychle…

Den 2 | Off-road

Už první metry ve stupačkách nové Africy evokují dojem, že člověk jede na výrazně lehčím stroji. Geometrie podvozku společně s plně nastavitelným odpružením odvádí tak dobrou práci, že si jezdec nepřipadá jako na cestovním enduru, ale jako na enduru ostrém. Veškeré návyky, které aplikujete na ostrém enduru můžete snadno aplikovat i na novou CRF1000L.

Ergonomie ve stupačkách je naprosto bezchybná a umožňuje jezdci naprosto volný pohyb a to jak při nutnosti zatížení zadku, tak v případě přesunu na kolo přední.

Motor reaguje na povely plynové rukojeti naprosto čitelně a nechá si líbit i nehorázné podtočení v úrovni volnoběžných otáček. Z těch se velmi ochotně sbírá až do svého maxima, což v praxi tvoří velmi široké použitelné otáčkové spektrum.

I v případech, kdy se jezdec s Afrikou odlepí od země na odskocích, reaguje Africa naprosto čitelně a ani pružící elementy nenaráží na své limity.

Celkově vzato se CRF1000L cítí mimo zpevněný povrch až překvapivě dobře a umožňuje skutečné svezení v terénu, ne jen obyčejné přemisťování z bodu A bodu B. Nejde o přejezd, ale o skutečnou jízdu v terénu se všemi výhodami powerslidů, brzdění na limitu apod.

Pokud ovšem nutně potřebujete slyšet aspoň jedinou věc, která by vám mohla na nové Hondě vadit, tak je to rozhodně to, že jí ještě nemáte v garáži!

Já se zamiloval! GAS

 

CELÝ TEST NOVÉ AFRICA TWIN ČTĚTE MOTOHOUSE 1-2/2016

…na stáncích od 28. prosince 2015

 


 
Honda CRF1000L Africa Twin, technická data …ZDE

Foto: Honda

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here