Říkal mi před nedávnem jeden známej, že ty „opravdový“ motorky skončily s érou posledního sedmpade SRADa. Kdybych teď neměl před sebou tyhle dvě, asi bych mu to i odkejval

Aprilia RSV4 R

Termín závodní replika slyšíme v poslední době poměrně často. Výrobci jej rádi spojují s každým novým litrem, který opustí jejich brány. Ale udělat skutečnou závodní repliku, která bude fungovat jak na silnici, tak na okruhu, to holt není sranda. Tenhle přerod často znamená řadu kompromisů, které ve finále vedou k motorkám bez duše.

Což ovšem není případ RSV4 R, která vychází z vyšperkované verze Factory, ale kvůli většímu zaměření na silnici má jiné podvozkové komponenty a lehce přemapovaný motor. A taky hodně dobrou cenu.
info modelu 2010  v katalogu ZDE

BMW S 1000 RR

Po svezení na S 1000 RR musíte přehodnotit měřítka, podle kterých budete posuzovat litrové supersporty. V Německu se totiž povedlo to, co se povede jednou za dekádu – prakticky z ničeho postavit motorku, podle které se budou měřit všechny ostatní.

Tenhle souboj dvou evropských značek je opravdu důležitý. Pokud jste totiž dřív chtěli superbikovou motorku z Evropy, musela to být buď poněkud svérázná Ducati, nebo horkokrevná Italka z Noale. Teď je ale na pódiu i bezchybně fungující litr z Německa.
info modelu 2010 v katalogu ZDE

 



Tady je náš pohled:

Kuba: Před měsícem jsem přísahal, že je tohle BMW nejlepší superbike světa. Jenže tahle Aprilka mi ty moje „konstanty“ převrátila zase trošku jinak. Na silnici plný zatáček a rychlých úseků mi fakticky sedla. Byl jsem na ní rychlejší než na BMW.

Carlos: Jo, bylo na tebe pěkný pokoukání, jak si s motorkou hraješ. Měl jsem plný řidítka práce, abych ti stačil. Ta V4 v Aprilce je už takhle na pohled ohromně rychlá. BMW je nejrychlejší řadovej čtyřválec, ale na týhle silnici mu trochu chybělo to nakopnutí ze zatáčky. Musel jsem dýl čekat, než se rozmotá, nebo podkopnout kvalt. Ve vyšších otáčkách jsem tě dotahoval, ale na normální ježdění mi přijde véčko lepší.

Kuba: Přesně tak. Ten motor mě doopravdy bere. Čekal jsem hrubej chod, cukání a tak trochu protivnou náladu, ale on je jemnej jako velkej řaďák. Je to až k neuvěření, ale loni jsem na Factory jezdil (a ne málo) a tenhle motor mi přijde ještě o fous lepší. Na silnici teda rozhodně.

Carlos: Souhlas. Tahle V4 se povedla. Kromě trochu hrubější převodovky s delším chodem nemůžu přijít na nic, co by mi vyloženě vadilo. Líbí se mi ta jemnost a taky to, že do řidítek nepouští vůbec žádný vibrace.
BMW kolem čtyř tisíc hodně klepe do řidítek, a to mě štve. Je to totiž přesně v tom pásmu otáček, který při pohodový jízdě na silnici fakticky potřebuješ. Dal jsem na něm jeden den přes 700 kiláků a ty vibrace mi odrovnaly ruce. Jezdecká pozice je super, ale tohle je protivný. Abych se těm čtyřem tisícům vyhnul, radši jsem podřazoval, aby motor točil víc. Při vyšší rychlosti je to v pohodě, ale v kultivovanosti RSV vede.

Kuba: Mě se na RSV nejvíc líbí, jak dobře funguje jako celek. Postavit motorku, která ostatní převyšuje jen v jednom směru, není až takový problém, ale spojit to všechno v jednu fungující věc, to už je sakra výzva. No a Aprilii se to podle mě povedlo, udělali malinkej, a přesto dokonale reagující litr.

Carlos: RSV je proti BMW fakt maličká, ale za řidítkama je dost místa a díky širokýmu sedlu se dá dobře měnit jezdecká pozice. Líbí se mi poloha a roztažení řidítek – dobře se drží a mám pocit opravdový kontroly nad motorkou.
I podvozek je hodně neutrální a nerozhodí ho ani rychlý přenášení váhy zezadu na předek. Některý motorky s tímhle mají problém a z podvozku cítíš, jak ho to zatěžuje. Na Aprilce tohle není, ale musím říct, že to nedělá ani BMW. Z Němce cítíš jakoby víc hmoty pod sebou, ale váhově jsou si obě motorky hodně podobný.

Kuba: Hmm, ale Aprilka se mi přesto ovládá o něco líp. Má krátkou stavbu a špičatý gumy. Takovej pocit lehkosti při změně směru jízdy jsem neměl snad na žádným sportovním litru. Je to fakt paráda. BMW by možná fungovalo podobně, ale to bychom potřebovali obě motorky na stejných gumách, protože na tom hrozně záleží.Tahle verze RSV4 nemá podvozek od Öhlinsu jako Factory, ale podvozkově přesto funguje moc dobře. Co se týče brzd, nemám sebemenší problém, páčka je tuhá a brzdná síla se dávkuje dobře. No a motor? S tím jsme si padli do noty, jemně se dávkuje a neskutečně rychle reaguje na otočení heftem. Ze zatáčky motorka doslova vystřelí. Ačkoli z plynové rukojeti je cítit elektronika, reaguje zkrátka trochu jinak, než jsme všichni zvyklí.

Carlos: Souhlas, v tomhle je ale agregát BMW jiný. I přes všechnu to elektroniku cítíš, jak německý motor reaguje jakoby analogově, živě, spontánně.

Kontrola trakce je taky super věc, ale oddělil bych ji od kontroly zvedání předního kola. Vím, že to spolu souvisí, ale na silnici bych si občas předek rád přizvednul, a kvůli tomu jsem musel vypnout TC. Na okruhu je to ale dobrý až tak, že jsem měl ze sebe trochu strach. Zvykneš si na to moc rychle. Přelízt z BMW okamžitě na Aprilku, to by byla rána už ve třetí zatáčce.

Kuba: Asi jo, navíc z BMW nemám ten pocit minibiku jako z Aprilie. I když by právě tohle mohlo někomu vyhovovat víc. Bavor dává okamžitě po nasednutí najevo, že za jeho řidítky vážně nebudete mít problém s nedostatkem koní. Nevím přesně čím to je, ale takhle na mě od začátku působil. Podvozkově není ani tady co vytýkat, i když větší hravost určitě přisoudím Aprilce.
Brzdy jsou na silnici poměrně příjemný, mají dobrý nástup, a přesto nejsou moc agresivní. Na okruhu ale trochu vadly. Motorově není o čem se bavit, jakmile na první tři kvalty pořádně otočíš plynem, budeš se jen držet a koukat, jak ti bliká trakce. Vypínat ji bych ze začátku nedoporučoval, S tím výkonem jsem se taky musel nejdřív nějak popasovat. Navíc se mi líbí, že BMW sice má spoustu elektroniky, včetně ABS, ale všechno lze nastavovat nebo úplně vypnout. Máte zkrátka na výběr, a to je super.

Carlos: Máš recht, takže už to pojďme nějak uzavřít. Teď zbývá už jen finální verdikt.

 

Finále

Na konci tohohle divokýho týdne zbyly jenom servaný gumy, desítka propálených nádrží a řádně natažený ruce, který nám daly výsledek.

Nemá cenu pochybovat o tom, která motorka je rychlejší na okruhu. BMW si s Aprilkou v Brně vytřelo – jenže o to nám tady nešlo. Hledali jsme opravdovou alternativu japonským superbikům a obě tyhle motorky ji nabízejí.

Aprilia nás obrovsky překvapila, i když to taky mohl být kolosální průser. Na první pohled hraje všechno do ruky Němcovi. Má silnější motor a víc elektroniky, ale taky je dražší a je lepší na něm jezdit, než se na něj dívat. Nastavení BMW je logické a zvládne ho každej, kdežto k nařízení hodin na RSV budete potřebovat hodinu v garáži s manuálem v ruce.

Jenže když tu Italku nastartujete a zaposloucháte se do karbonovýho Akrapoviče, kterej umí přeměnit oxid uhličitý na ten nejkrásnější zvuk na planetě, budete jí těžko odolávat. Takže tu máme jasnej verdikt – silnice má novou královnu, a ta nepřichází z Japonska, ale z Itálie. Moc by nás zajímalo, jak by se tvářil člověk, kterýmu byste tohle řekli před pěti lety…


Piloti:

Carlos, 32 let,172 cm,72 kg
Motorky testuje už od nepaměti a vyzkoušel si i nějaký ty závody. Na motorce hledá nejdřív její nedostatky a teprve potom klady, takže něco jako prototyp ideálního testovače. Śéfredaktor Motohouse

Kuba, 25 let,178 cm,66 kg
Mlaďas, kterej už ale má za sebou první stovku testovacích motorek. Rychlej pilot, kterej přesně ví, co od motorky chce. Externí spolupracovník Motohouse

 

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno