Líp nikdy cizí kraje neochutnáte. Cestování nemusí být jen adrenalin, někdy si stačí třeba jen přivonět. Začněte se chystat včas na letošní dovolenou

Možná se pletu, ale poslední dobou jako by pojem motocyklového cestování nabral, tedy alespoň tady v českých zemích, trochu zavádějící směr. Nebo alespoň já neustále poslouchám ty hovory, že kdo nepřejel poušť Gobi, nesjížděl písečné duny v Mauretánii a nevyrazil alespoň jednou s motorkou za Ural do bažin, ten jako by snad ani nebyl. Pro ty kluky je to výzva, adrenalin, hodně je to taky o možnosti překonat sám sebe a o novodobé možnosti sáhnout si až na dno vlastních sil. Jenže…

Jenže to je přesně to, co mně absolutně neimponuje. Jsem zkrátka jiný. Když jedu na motorce na dovolenou, chci si odpočinout, chci se podívat do hezkých a nových míst, a hlavně si to chci užít, odpočinout si! Víte třeba, kolik je krásných středověkých hradů okolo silnic na pobřeží Portugalska, jak krásné je ztratit se na jihu Francie uprostřed rozkvetlých polí a jak potěší trocha toho pohodlí v Anglii na pobřeží ošlehaném větry?

Jo, přesně tohle je můj styl cestování, to je to, co mě baví. Nepotřebuju dojet někam výš nebo dál než někdo jiný, nepotřebuju lámat kdovíjaké rekordy ani překonávat limity. Já se potřebuju jen na chvíli ztratit, dívat se v klidu okolo sebe, poznat, jak žijí místní, ochutnat jejich jídla, využít služby… A klidně u toho budu jezdit šedesátkou a na volnoběh – už dávno totiž vím, že nejvíc toho poznám, když jezdím sám a po vedlejších silnicích.

A možná právě z tohoto důvodu mám rád i tenhle typ motorek, protože právě ony byly stvořeny pro podobné „kochátory“. Za den na nich po dálnicích přejedete v pohodlí do končin, které byste chtěli poznat, a pak už si jen užíváte a nasáváte dojmy…

 

Srovnání: BMW R 1200 RT vs. Yamaha FJR1300A

Dlouhá předmluva

Že jsem se nějak moc rozpovídal na úvod a ještě ani slovo o motorkách samotných? Omlouvám se, ale mám takový dojem, že to k tématu tentokráte docela patří. Už jen proto, že si tímto dokážeme snáz vyprofilovat cílovou skupinu, pro kterou byly R 1200 RT a FJR1300 stvořeny. Jejich majitelé totiž budou povětšinou starší, zkušenější, a hlavně takzvaně vyklidnění jezdci.

Mužové, kteří nikdy nemají čas, ale mají na kontě už nějaký ty koruny a jsou zvyklí utrácet je za věci, jejichž hodnota je stálá a prověřená. Přesně ten typ fandů do motorek, pro které bude každá „urvaná“ dovolená nebo prodloužený víkend v sedle něco jako svátek či siesta.

Náš test je porovnání dvou poměrně rozdílných představ při stavbě hodně propracované, pohodlné a exkluzivní motorky. A to přesně podle hlesla: Když dva dělají totéž, nemusí to vždy totéž znamenat…

Srovnání: BMW R 1200 RT vs. Yamaha FJR1300A

To je BMW R 1200 RT

Nebudu nic zakrývat. Mám před touhle motorkou respekt, před tímto testem možná i odstup. Viděl jsem z ní na vlastní oči upadnout jeden německý pár při přejezdu na Stelviu a měl jsem tím pádem RT za tak nějak obří neohrabanou a těžko zvladatelnou potvoru. I proto jsem při předchozích testech v redakci dával přednost k testování svým kolegům a pramálo jsem poslouchal jejich připomínky, o jak skvělou motorku se připravuju a že váhavost je moje chyba.

Byl jsem hloupej. Teď po prvních ujetých metrech (ano, opravdu metrech, schválně nepíšu kilometrech) vím, že to ode mě byla hloupost a že by člověk neměl mít předsudky. Ta motorka totiž funguje pocitově naprosto skvěle. Má doslova geniální rozložení hmotnosti, a navíc v reálu ani skutečně moc neváží – na to, jak vypadá mohutně, působí 259 kg spíš jako pírko. Ihned už na stojánku má člověk jistotu. A když se to celé dá do pohybu, je to ještě lepší. Tady zase přináší výhodu poměrně hodně krátký rozvor (1485 mm je skoro srovnatelných s některými supersporty!), v zatáčkách si ta motorka doslova lebedí.

Jsou to opravdu hlavně jízdní vlastnosti, za které bych dal hned na místě pět hvězdiček a ještě jednu prémiovou přidal za obrovskou míru pohodlí – jezdec je totiž na R 1200 RT posazen trochu víc vzpřímeně, má dobrý rozhled i zpětnou vazbu na chování celé motorky. Baworácká vidlice Paralever a Telelever působí sice tradičně trochu tupějším dojmem, ale i tohle k motorce podobného střihu patří. Prostě jí budete věřit.

Srovnání: BMW R 1200 RT vs. Yamaha FJR1300ASrovnání: BMW R 1200 RT vs. Yamaha FJR1300A

Na dálnici a silnici

Pokud tedy vyrazíte na R 1200 RT na dovolenou, můžete si postupně začít odškrtávat následující položky: Na dálnici vás skvěle ochrání elektronicky nastavitelné plexisklo a máte možnost si změnit i výšku sedla, abyste měli nad motorkou co největší pocit jistoty. Je tu tempomat, který udrží jízdu v konstantní rychlosti, a jsou tu aerodynamicky vyrobené kufry, které s motorkou ani ve vyšších rychlostech nijak nekvrdlaj.

Dobrá je i spotřeba, vzduchem chlazený dvouválec boxer si i při rychlostech okolo 130 km nevezme moc přes pět litrů benzinu, takže 19litrová nádrž poměrně vystačí. Samostatnou kapitolou je pak elektronicky stavitelný podvozek ESA II, který si můžete nastavovat během dovolené podle potřeby, typu jízdy a hlavně zatížení. Je to chytrý, intuitivní a především doopravdy funkční.

Když pak sjedete z hlavní cesty a dáte se brázdit ty vedlejší, je tu skvělé rádio, které ovládáte pomocí multifunkčního ovladače pod levým zápěstím. A pokud vám nabídka lokálních radiostanic nevyhovuje, můžete se v kastlíku připojit na vlastní přehrávač MP3. Jízda na klasických okreskách a venkovských silnicích se pak stane doslova obřadem. Vychutnáte si detaily, motor se tady velice dobře sbírá, a to už na nejnižší otáčky. Prakticky si s tím vším jenom pohráváte a motorka se stává vaší součástí.

Lidé, kteří mají takovou motorku, už pak večer spí většinou v penzionech nebo na hotelích, přičemž tady z vlastní zkušenosti chválíme velice jednoduchý systém odnímání kufrů, které si následně v klidu můžete s sebou vzít na pokoj a až tam si v klidu vybalit. Pokud si umíte sbalit opravdu jen to nejpotřebnější, pak tyhle dva kufry dvěma lidem na týden postačí.

Srovnání: BMW R 1200 RT vs. Yamaha FJR1300A

To je Yamaha FJR1300A

Hodně věcí, které jsme napsali o BMW, platí i o cestovní Yamaze FJR. I ona z dálky vypadá daleko neohrabaněji, než jak se pak ve skutečnosti jezdci jeví. I ona nabízí maximální pohodlí, tempomat a elektronicky nastavitelný větrný štít, což oceníte hlavně při delších přesunech po dálnici, kdy se během delších úseků často mění klimatické, ale hlavně větrné podmínky.

Co se mi hodně líbilo hned při prvním přesedání, je možnost jednoduchého přitvrzení zadku pomocí páčky pod sedlem. V praxi totiž často na dovolené narazíte na to, že jeden den jedete ve dvou a s plnou bagáží a druhý den pak sám, třeba jen tak po klikaté silnici nad pláží. Na přenastavení FJR postačí jeden klik – a to se počítá!

Jiná ale je cestovní Yamaha ve své samotné podstatě. Zatímco R 1200 RT je spíš takové pohodlné křeslo nebo divan, pak FJR1300A dává víc přičuchnout k samotné podstatě, víc vychází z klasické motorky. Ovládání není tak odtažité od silnice, v řídítkách cítíte při jízdě odezvy, o které na BMW kvůli netradičnímu podvozku přijdete. I posez jezdce je víc zapuštěný do stroje. S určitou hodně velkou nadsázkou by se dalo říct, že Yamaha je z těchto dvou motorek ta lepší na občasné vyblbnutí – má pod svým důstojným kabátem i trochu šibalské neposlušnosti.

Srovnání: BMW R 1200 RT vs. Yamaha FJR1300A

Na dálnici a silnici

Spotřeba je o něco málo vyšší než u BMW a liší se i ve způsobu svého projevu. Zatímco německý dvouválec dává pocítit občas drobné vibrace, pak řadový čtyřválec z Japonska je sametovější než samet, jeho nástup už od nejnižších otáček působí jak plyš. Jen přidáváte plyn a stroj konstantně zrychluje. K dispozici je jenom pět rychlostí, jejichž rozsah pro dálniční i venkovskou jízdu plně postačí, hrát si budete hodně i s dvěma úrovněmi palivových map (přepínač na pravém palci), které mají na jízdní projev citelný vliv.

Z praktických postřehů. Je dobře, že plexi zůstává po dokončení jízdy ve stejné poloze, takže ho na druhý den ráno nebudete muset nastavovat (tak jak to bylo u předešlých verzí FJR), potěšilo nás mimoúrovňové dělení sedla mezi jezdcem a spolujezdcem, které zaručuje velkou míru pohodlí i na delších cestách a oddělí pocitově dvojici při takovém tom vrtění… I tady pak chválíme kufry. Při srovnání, za jak dlouho je budeme schopní sundat z motorky, jsme byli u FJR ještě rychlejší než u BMW. Skvělá je pak obří nádrž, která vás nehoní k pumpě každou druhou stovku kilometrů, což hlavně při „přespolních“ potulkách dodává potřebný klid.

Srovnání: BMW R 1200 RT vs. Yamaha FJR1300A

Verdikt je věc vachrlatá

Obě tyhle motorky najdou v roce 2014 své pokračovatele. R 1200 RT přejde na kapalinové chlazení a bude mít motor identický s velkou GS. FJR přijde s modelem 1300AS, který bude mít elektronicky nastavitelný podvozek, USD vidlici a také možnost automatu v řazení. Vše tedy opět s jedním jediným cílem: zpříjemnit cestování, umožnit maximální užívání si volných chvil. O nic víc tu vlastně ani nemůže jít. BMW vás přesvědčí svým maximalismem a komfortem, Yamaha FJR1300A asi větší podstatou klasického motocyklového pojetí. Ale ať už se příští rok vyrazíte „ztratit“ na kterékoli z nich, domů se vrátíte určitě spokojení, vyklidnění a šťastní. A o nic víc tu přeci ani nemělo jít…


 

Co opravdu využijete na cestě:

Motor: 2válec, boxer *  řadový 4válec
Objem:      1170 cm3  *  1298 cm3
Max. točivý moment:  120 Nm @ 7750 ot./min. * 138 Nm @ 7000 ot./min.
Počet rychlostí:       6 manual  *  5 manual
Převod síly:    kardan  *   kardan
Rozvor, celková délka:      1585/2230 mm   *   1545/2230 mm
Výška sedla:    780/820 mm  *   805/825 mm
Kapacita nádrže:       19 litrů  *    25 litrů
Hmotnost vč. náplní:    259 kg  *    289 kg
Výbava:     úložná schránka na doklady  *   úložná schránka na doklady
vyhřívání rukojetí, sedla     *    vyhřívání rukojetí
elektronicky stavitelné plexi   *   elektronicky stavitelné plexi
příplatkové rádio s MP3    *    nast. podvozek páčkou pod sedlem
el. nastavitelný podvozek ESAII  *    kontrola trakce TSC
ABS, brzdy s posilovačem, kontrola trakce   *   ABS
tempomat, zásuvka 12V     *   tempomat, zásuvka 12V

Foto: Karel Táborský

1 komentář

  1. U 1200 RT nesouhlasí údaj o velikosti nádrže se skutečností. Není to 19 litrů, ale 25.
    Jinak velmi povedený článek. Rudirt

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here