Začít s čistým papírem vymýšlet novou motorku je jako pustit se do nového receptu. Může to vyjít, ale ve finále si vždycky nejlíp pochutnáte na specialitě vaší babičky. Ta holt šperkovala recept na ty „svý“ buchty desítky let, a přesně tak je to i s Yamahou XJR1300

Rozhodně nechci říct, že se měli všichni výrobci motorek vykašlat na vývoj nových modelů, to ne. Na druhou stranu mi ale přijde, že se v poslední době prodává málo strojů, které by tu s námi byly konstantně, měly svou stálou hodnotu, fungovaly by parádně, a které by mělo smysl udržet při životě, protože si stále najdou své příznivce.

 

 

Yamaha XJR1300

Poctivě to taky jde

Dnešní doba je totiž tak trochu schizofrenní. Na jednu stranu se hrneme za vývojem, umíme věci, které by byly před pár lety nemyslitelné, ale na druhou stranu vyrábíme spoustu zboží, jehož životnost se pohybuje v řádu let. A to se chtě nechtě musí dotknout i motorek. Umíme 200 koní z dvouválce, umíme je zkrotit elektronikou, aby nám náhodou neublížily, ale pomalu jako by se vytrácely jednoduchý, dobře vymyšlený stroje. Takový, na který se posadíte a nemáte pochyb o tom, že ta motorka bude stejně dobře sloužit ještě za dvacet let a že za tu dobu nevyjde z módy, protože takový kraviny se jí prostě netýkají.

 

 

 

Yamaha XJR1300

Je osvobozující a pro mě velmi potěšující si s touhle myšlenkou sednout na Yamahu XJR. Už na první pohled máte potřebu si ji vážit nejen proto, že je to motorka, ale i proto, jaká je. Najednou máte zpátky ten pocit z kusu železa, z materiálu, z pevnosti, kvality. A to je přesně recept, podle kterého se v Japonsku XJR vaří. Mohutný kolébkový rám z ocelových trubek, v něm ten krásný vzduchem chlazený motor, navrch klasické tvary kovové nádrže.

 

 

Yamaha XJR1300

Zároveň je to ale mravenčí práce, ono změnit dobrou motorku tak, abyste to nepodělali, je snad ještě těžší než postavit novou. Měnit ale musíte, trh si žádá víc výkonu, úředníčci zase staví na emisích a do toho pořád hraje parametr hmotnosti. První XJR, tehdy ještě 1200, se objevilo v roce 1994 a věřte nám, že vyjmenovávat všechny změny, kterými do dnešního dne prošlo, by vydalo na samostatný článek. Nicméně teď tu máme před sebou poslední generaci, která byla představena předloni na podzim.

 

 

Yamaha XJR1300Yamaha XJR1300

Barva udělá pocit, pocit je hodně

Zatím největší změny na modelu 1300 se odehrály v roce 2007, kdy dostalo XJR elektronické vstřikování a také mu zmizel výfuk z levé strany, konfigurace se změnila na 4-2-1. Oproti celkovému klasickému vzhledu pak Yamaha vyměnila zadní světla za diodová.

A to vše nám zůstalo až do současnosti. I tak se ale může model 2013 pochlubit novinkou. Ta se odehrála na poli lakování, konkrétně se vytratil stříbrný motor a chromované budíky a světlo, vše nahradila černá. A musím říct, že se mi to líbí, motorka jako by působila ještě víc retro. Což platí dvounásobně pro námi testovanou verzi ve stříbrno-černém lakování. Fešanda.

Yamaha XJR1300

A řekněme si na rovinu, sedat na motorku s dobrým pocitem, s radostí v duši, to je základ dobrýho svezení. O to vás XJR rozhodně nepřipraví ani na silnici. Přesně jak vypadá, tak i jede. Nečekejte žádnou uzoučkou žiletku, u které se budete muset soustředit na to, aby vůbec jela rovně. Tenhle stroj jede jak lokomotiva, drží si krásně svoji stopu, a když přijde zatáčka, chce po vás trochu toho pobídnutí. Za to se vám pak ale náležitě odmění chutí jít do toho náklonu a stabilitou. Je to, jako by od vás na začátku požadovala, abyste jí ukázali trochu respektu, a pak vám to vrátila.

Yamaha XJR1300

Klasika klasická nejlepší

Tlumiče byly navíc určitě nastaveny na české silnice, v ideálním poměru mezi komfortem a sportem. Všemu tomu ovšem z mého pohledu vévodí pan Motor (ne, to velké M rozhodně není překlep). Přiznávám se, že obecně moc nemusím řadové čtyřhrnky, ale do tohohle jsem se už zamiloval tolikrát, že se snad může srovnat jen s Anne Hathaway. Má totiž jednu zvláštnost.

Na jednu stranu vyniká svojí sametovostí, ale na druhou stranu mě nenudí, není sterilní. Tu troška vibrací, tu nějaké ty mechanické zvuky, bez okolků to pojmenuju jako charakter. A ona sametovost? Nejlépe to asi vyjádřím tím, že jsem u pětistupňové převodovky naprosto vynechával dvojku a čtyřku. Jednička na rozjezd, dvojáka přeskočit, trojka do hodně utažených zatáček nebo ucpaného města, pětka na všechno ostatní, poradí si pohodově s rychlostí 60 km/h.

Yamaha XJR1300Yamaha XJR1300

Rozhodně to ale neberte tak, že by mě štvala převodovka, tak jsem radši neřadil, kdepak. Ta je naprosto bezproblémová: jemná a přesná. Jen ji prostě nepotřebujete. Jen otočíte heftem a užíváte si ten příval. Pokud chce někdo namítnout, že 98 koní dnes není žádný výkon, především pokud máme co do činění s 245 kg mokré hmotnosti, musím kontrovat, že tohle je muscle bike a svalovec nemusí mít výkon, ten musí mít svaly. To v tomto případě znamená 1251 cm3 objemu a hlavně 108,4 Nm točivého momentu, kdy maximum je dostupné už v šesti tisících otáček, ovšem už od volnoběhu tu máte nějakých 80 Nm. A to je ta síla XJR.

Yamaha XJR1300
A samozřejmě stylovou písničku k četbě ….ZDE

Foto: autor

5 KOMENTÁŘE

  1. Už je jí konec… po 23 letech od první 12ky skončila výroba. 🙁 už ji neprodám, navždy si ji nechám…

  2. Jakým mobilem byly pořízeny ty fotografie? Ptám se abych věděl, jakému tak příšerně fotícímu telefonu se mám vyhnout.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here