Honda představila svoje čtyřtaktní motokrosové zbraně pro rok 2013 a obě objemové třídy mají celou řadu vylepšení. Čtyřipade má novou vzduchovou vidlici, která by v terénu měla mít ještě lepší vlastnosti a její motor bude rychlejší na výjezdu ze zatáček. Dvěpade přijíždí s nově naladěným vstřikováním a přepracovanou geometrií.

CRF450R

– motor: Klíčovými cíli pro konstruktéry značky Honda byly rychlejší výjezdy ze zatáček, jemnější ovládání plynu a kontrola nad trakcí zadního kola. S ohledem na tyto cíle zahrnovala optimalizace účinnosti vodou chlazeného čtyřventilového motoru Unicam především vylepšení proudění plynu hlavou válce; vylepšený tvar otvoru sání nabízí o 3% větší průtok, zatímco upravené časování ventilů s delším prekryvem umožňuje zachovat maximální výkon při vysokých otáčkách a zároveň zvýšit výkon v nízkých a středních otáčkách.

– podvozek: Zdvojený hliníkový rám CRF450R, vážící pouhých 9,35 kg, je zcela nový. Při jeho vývoji byl od počátku kladen důraz na centralizaci hmoty a na co nejnižší polohu těžiště. Cílem konstruktérů bylo snížit setrvačnost stroje ve svislé, podélné i příčné ose otáčení a usnadnit tak jeho ovládání na zemi i ve vzduchu.

– vzduchový ventil: V reakci na konkrétní požadavky – zlepšenou trakci předního i zadního kola, stabilitu ve vysokých rychlostech, brzdění, či pocit větší lehkosti ve všech situacích a podmínkách – byl vylepšen každý aspekt účinnosti rámu.

– napojení hlavy řízení na hlavní rám se nyní nachází níže na trubce hlavy řízení, mnohem blíže k jejímu středu a ne v její horní části, jako tomu bylo u předchozího modelu. Tato změna přispěla ke snížení těžiště a ke zlepšení torzních parametrů rámu pro lepší trakci, kontrolu nad strojem a pro jistější průjezd zatáčkami. Méně viditelné, ale neméně důležité konstrukční změny zahrnují podélné zesílení upevnění zadního tlumicího rámu, díky němuž může stroj využít všech výhod nové generace komponent zavěšení zadního kola.

– důmyslné rozmístění komponent na rámu rovněž přispívá k centralizaci hmotnosti a díky němu působí CRF450R při jízdě lehčím dojmem. Chladiče jsou umístěny níže, jsou menší a efektivnější. Díky tomu potřebuje chladicí systém při stejném výkonu o 50 ml méně chladiva.

– všechny elektrické součásti – řídicí jednotka, kondenzátor, regulátor a kabeláž šetří hmotnost a jsou umístěny ve středu stroje.

– kapotáž stroje CRF450R se vyznačuje “trojúhelníkovými proporcemi”, které jsou dlouhodobě typické pro řadu závodních strojů CRF. Další frází, kterou se konstruktéři značky Honda při vývoji řídili, bylo “man maximum, mechanical minimum” (lidské maximum, mechanické minimum). Díky této filozofii je stroj navržen s ohledem na potřeby jezdce.

– v souladu s tím kryty chladiče, boční kryty, sedlo a palivová nádrž vytvářejí štíhlý, hladký a plynulý celek, díky kterému má jezdec velkou svobodu a flexibilitu pohybu. Upevňovací body kapotáže v místech, kde se jezdec dotýká stroje, byly vyztuženy, aby jezdec mohl stroj lépe uchopit a mít nad ním lepší kontrolu.


CRF250R

přepracovaný systém vstřikování paliva pro lepší zátah v nízkých a středních otáčkách

geometrie řízení CRF250R, hliníkový zdvojený rám a kyvná vidlice zůstaly beze změn, avšak 48 mm teleskopická převrácená vidlice Showa je vybavena novými tužšími pružinami (ze 4,4 na 4,6kg/cm), které zlepšily ovladatelnost na nejnáročnějších úsecích trati. Pro lepší tlumení v nízkých rychlostech se průměr vnitřního pístu vidlice zvýšil z 35 mm na 37 mm.

útlum v obou směrech lze nastavit na některou z 16 pozic. Upravený zadní tlumič za účelem lepší absorpce nárazů při jízdě

– pro splnění předpisů FIM týkajících se hluku je tlumič výfuku vybaven vnitřními přepážkami s novými trojúhelníkovými otvory.

 

Foto: Honda

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno