V Mnichově se nápadně i nenápadně přepisují daná pravidla. Nový naháč R 1200 R a cestovně sportovní R 1200 RS mají nejen nový kapalinou chlazený motor, ale také klasické přední vidlice. Supersport S 1000 RR pak ukazuje, že BMW se rozhodně chce udržet na špičce i v tomto segmentu

S 1000 RR

BMW se s jeho superbikem daří na všech frontách, ale přesto vedení uznalo, že není vhodné usnout na vavřínech. Pro následující sezónu tu tedy máme kompletně novou motorku. A když říkáme novou, rozhodně nemáme na mysli pouze facelift kapot, který trochu pozměnil typický kukuč tohoto modelu. Pokud budeme mluvit o motoru, musíme zmínit výrazné posílení, maximální výkon se zastavil na hodnotě 199 koní v 13.500 otáčkách a k tomu supluje 113 Nm točivého momentu. Navíc ale nabral sílu ve středních otáčkách. Jak to všechno? Nové hlavy, lehčí ventily, přepracovaná vačková hřídel a také nové vstřikování, větší airbox.

To ale zdaleka není vše. Pracovalo se na konstrukci šasi, nová geometrie by měla ještě zlepšit ovladatelnost a navíc RR zhublo o 4 kilogramy. Pro BMW se pak nová generace stala výkladní skříní elektronických systémů, chytřejší motorku na trhu nenajdete. V základu jsou tu 3 nastavitelné jízdní módy (další dva za příplatek), závodní nastavitelné ABSkontrola trakce DTC. Komu by to bylo málo a chtěl by RR v kompletní okruhové palbě, může připlatit za semiaktivní podvozek DDC, launch control, rychlořazení nebo omezovač rychlosti na pit lane. Naopak občasní turisté ocení možnost přidání tempomatu. Hlášky o další generaci nejdokonalejšího superbiku nelhaly.

 


R 1200 R

Radikální řez, tak by se dal pokřtít nový naháč z Mnichova. Roadster býval velkou cestovní motorkou, v nové podobě se opticky zmenšil, BMW ukazuje eRko jako zábavní nástroj. Pohled do technické tabulky ale ukazuje, že jde pouze o designovou záležitost, novinka je o 20 mm delší, než předchozí generace. Svůj podíl na tom bude mít také změna podvozkových komponentů. BMW jako by nenápadně uznávalo, že přední Telelever měl také svoje nevýhody a na obě nové dvanáctky nainstalovalo klasickou USD vidlici. Vzadu pak poslední evoluce jednoramenného zavěšení Paralever. A jak je poslední dobou u nových modelů z Mnichova obvyklé, nechybí brzdy Brembo, vpředu dvojice radiálních čtyřpístků. Ta tam je možnost zvolit při koupi ABS, to je montováno už v základu, ale pro odpůrce tohoto systému nabízí možnost vypnutí.

Samostatnou kapitolou je pak motor, už podle krytů hlav a umístění sání a výfuku se dá snadnou odhadnout, že máme co do činění s novým boxerem chlazeným kombinací vzduch/voda. Z objemu 1170 cm3 v tomto případě u BMW dostali 125 koní a 125 Nm, což spolu s pohotovostní hmotností 231 kg slibuje svižné svezení. Tomu by měli napomoct také už standardní elektroničtí pomocníci, kromě zmiňovaného ABS nechybí u R 1200 R také protiprokluz ASC a dvojice jízdních režimů. Systém Dynamic Traction Control, další dva jízdní režimy a poslední generace elektronicky nastavitelného podvozku ESA jsou pak v nabídce volitelného příslušenství. V tom mimochodem najdete také řadu doplňků, které zatím posílají R 1200 R do dvou směrů – sportovní nebo turistický.

 


R 1200 RS

Když už byl hotový nový naked, tak proč z něj rovnou neudělat i sportovního cesťáka? Starší RS bylo v nabídce BMW oblíbeným strojem a svoje majitele si určitě najde i tato novinka. Ti ocení kombinaci sportovních a cestovních vlastností, propracované aerodynamiky a ovladatelnosti. S R 1200 R sdílí RS nejen motor s parametry 125 koní a 125 Nm, ale také trubkový rám, USD vidlici a poslední generaci zavěšení zadního kola EVO Paralever. To všechno si pak nastrojte do středně rozměrné kapotáže designem připomínající S 1000 RR a můžete hrdě vyrazit brousit zatáčky do alpských průsmyků.

O pohodu se u toho postará nejen nastavitelné plexi ale také takové vychytávky jako bezklíčkové zapalování nebo kontrola trakce, ABS a přepínatelné jízdní režimy. V příplatkové výbavě pak kromě různých zavazadel a doplňků pro cestování i sport také dynamická kontrola trakce DTC, elektronicky stavitelný podvozek ESA nebo rychlořazení. Se svými vlastnostmi RS zajímavě doplňuje řadu cesťáků o boxera se sportovní polokapotou, mluvíme o úspoře 38 kg oproti RT (236 kg provozní hmotnost).

Foto: BMW Motorrad

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno