Skútry letos zažily nebývalý boom, komu se taky chce každý den blbnout s rouškou v MHD, že… A to, že stopětadvacítkové skútry můžeme už několik let řídit pouze s řidičákem na auto skupiny „B“, tomu všemu jen nahrálo.

Forza 125 a XMAX 125 ale znovu mění náhled na tyhle „malé“ skútry, protože do kategorie „bezpapíráků“ přináší skutečně prémiový vzhled, luxusní výbavu a hlavně jízdní vlastnosti, se kterými přitáhnou i lecjakého cestovatele.

Udělali jsme si tedy s naší kamarádkou Lenkou volné odpoledne a vyrazili je pořádně projet a hlavně vzájemně důkladně porovnat.

 

 

Yamaha XMAX 125 Iron Max

 

Technické minimum
Motor čtyřdobý jednoválec SOHC, chlazený vodou, točivý moment 12 Nm @ 6500 otáčkách. Vrtání 52 mm, zdvih 58,6 mm (Honda má píst o desetinky širší a nižší zdvih), elektronické vstřikování, variátor a bezklíčkové ovládání zapalování. Brzdy kotoučové, samozřejmě s ABS. Pneumatiky přední 120/70-15 a zadní 140/70-14, objem palivové nádrže 13 litrů, rozvor kol 1526 mm, výška sedla 795 mm a váha s náplněmi 175 kg.

 

Poznámky z testu:

*První dojem? Otevřete prostor pod sedlem a máte pocit, že do něj klidně poskládáte celou chatu i s tchýní, možná i Karlštejn. Opravdu úžasně okouzlující prostor.

*Maximální rychlost cca 120 km/h (asi při 9000 otáčkách). Super na tom je pak to, že i v maximální rychlosti nemáte pocit, že byste něco přeháněli, sama ze sebe nepoňouká řidiče k žádným nekalostem a blbnutí. Je to takový celistvě příjemný a vyklidňující zážitek, což ale tentokrát platí pro oba testované stroje – možná je to jedna z jejich nejvíc definujících vlastností.

*Dálnice může být. Ale není to o žádném předjíždění a aktivní jízdě. Zařadit se vpravo a dlouhý přesun spíš jen tak přečkat. Při předjíždění na okreskách, ve městě a na menších silnících je pak potřeba se naučit se stopětadvacítkovým motorem pracovat a hlavně předvídat – nelze totiž v půlce manévru hledat skrytou výkonovou rezervu, pracujete maximálně se vším, co doopravdy máte.

*Yamaha má navíc kontrolu trakce! Na otázku, proč je u stroje s tak malým výkonem, máme dost jasnou odpověď: mokré přechody za křižovatkou, kaluže, prach, blátíčka od stavebních strojů, to všechno generuje případný problém. Byť přijde třeba jen jednou za život…

 

 

*Kapotáž v barvě Sword Gray je bezpochyby výrazem sportovnější, dynamičtější. Zároveň je tu ale luxus a pohodlíčko maxisedáku a pak ty kožené „dorazy“ pro kolena na přední části kapotáže, to působí opravdu hodně dobře. Připočíst k tomu si můžete rovnou i ty hliníkové stupačky a chromovaný rantlík okolo budíků. Jeden se tady cítí pohodlněji než třeba na divanu v multikině.

*Líp na Yamaze vidím v zrcátkách (což mám jako jediný mínus značený u Hondy) a pak jsou mi tu i lépe čitelné stupnice na tachometru (otáčkoměr mi přijde u obou vskutku zbytečný). Ale pochopím a přijmu i to – dva kulaté budíky s ručičkami jsou určitě stylovější a líp se na ně kouká než na nějaké křemíkové vystresované číslice v přístrojovce.

*Oproti Hondě má Yamaha o chlup tvrdší podvozek. Zadní dva tlumiče byly při testu nastaveny na střed tuhosti a občas se stalo, že mi za nějakou větší díru či nerovnost vyčinily. Motorka to ale dá, je velká, maximálně si jakoby trošku poskočí.

*Apropo… XMAX je oproti Forze nejen o chloupek tužší, ale má také o 3,6 centimetru delší rozvor, je rovněž o 16 kilogramů těžší a sedlo je o několik milimetrů výš a možná i širší. K dosažení oběma nohama na zem však nepotřebujete kdovíjak dlouhé nohy, takže opět vše „friendly“ a v pohodě.

*Vzhledově je Yamaha hodně elegantní, ale pocit zmiňované nadhodnoty jí dávají hlavně ty skvělé a dotažené detaily.

*Bezklíčkové zapalování je fajn, spínání a ovládání je jednodušší než u konkurentky od Hondy. Nicméně z hlavního ovládacího přepínače na tunelu mám pocit, že „nesmrtelností“ asi bohužel zrovna trpět nebude.

*Ve své motorce (skútru) má možnost se postupem času zabydlit, manuálně (pomocí nářadí) jsou na XMAXu nastavitelná řídítka a také přední plexi štít. Naprosto není problém ani náhlá změna počasí (vyzkoušeno), do XMAXu se úplně nádherně a v pohodě schováte. Plusem při zhoršených podmínkách je i dobrý úroveň osvětlení, skútr je na silnici dobře rozeznatelný díky použití nejmodernější LED světelné, pronikavě bílé technologie.

*Praktický skútr s mírně sportovním nádechem.

 

 


 


Honda Forza 125X Smart Box

 

Technické minimum
Motor je čtyřventilový jednoválec, chlazený vodou, točivý moment 12,5 Nm @ 8250 otáčkách. Rám je ocelový ze svařených trubek, brzdy kotoučové, samozřejmě s ABS. Pneumatiky přední 120/70-15 a zadní 140/70-14. Objem palivové nádrže 11,5 litru, rozvor kol 1490 mm, výška sedla 780 mm a váha s náplněmi 159 kg.

 

Poznámky z testu:

*První dojem? Kolegyně z práce povídá: „To je opravdu hezký, takhle hezkou motorku jste tu ještě neměli!“ Mimochodem, holka, která se u nás u motorek ještě nikdy předtím nezastavila!

*Pecka je i to, že na tom stroji je od prvního setkání vidět, že to není žádná tuctovka. Protažené prolisy bočních dílů a kapotáží, výrazné mosty LED osvětlení, do vysokého plexi vytažená maska. Jo, holka měla pravdu, je to fakt hezký!

*Jak již zaznělo, oba tyhle skútry jedou cca stejně. Maximální rychlost 120 km/h, odšťuch je sice věc nezměřitelná, ale máme oba nakonec dojem, že Honda je na rozjezdu přeci jen trochu hrubší a i agilnější. Ale prosím vás, fakt jen trošičku! U takových malých motorů přeci nemůžeme nějaké větší rozdíly ani očekávat. Možná tu hraje roli i váha (Forza je lehčí) – posez a ergonomie si jsou ale dost podobné.

*Yamaha má blinkry integrované v kapotáži, Honda zpuštěné do tykadélek zrcátek. Druhý způsob se nám zdá být v husté městské dopravě asi rozeznatelnější.

*S funkcí samotných zrcátek jako takových jsem se u Forzy vůbec nepotkal, spíš jsem viděl svý ramena než provoz za sebou. Lenka však takový problém vůbec nezaznamenala. Nuž, jsem holt zavalitá postava.

*A ještě jedna malá výtka na adresu Hondy. Na ciferníku by mělo být nějak víc vyznačeno dosažení předpisových rychlostí 90 km/h a hlavně 50 km/h. Tyhle skútry přeci budou kupovat hlavně lidé, kteří ctí předpisy a budou je chtít i dodržovat. Na Forze se však hlavně ta padesátka v záplavě čísílek hodně blbě hledá a osobně bych to klidně vyřešil třeba i malým proužkem samolepky. Bylo by to fajn.

*Nizoučká spotřeba platí rovněž pro oba, ale Honda je na tohle prostě geniální. Na 2,7 litru najedete 100 kilometrů a budete setsakra muset dračit, abyste překročili alespoň tři.

*Oproti XMAXu je Honda o něco menší a kratší, proto nám zkraje přišlo, že má i lepší intuici pro utažené zatáčky. A je také měkčí, možná víc pro město… Ale žádný zásadní rozdíl mezi nimi není.

 

 

*Forza má systém Start/Stop. Na křižovatce vám chcípne motor. Po prvním přidání plynu se motor znovu okulí a vy startujete vpřed bez jakékoli prodlevy. Dá se deaktivovat, ale poprvé si říkám proč.

*Honda má úplně okouzlující systém ovládání. Už když vám na prodejně vysvětlují všechny funkce, vám dojde, jak moc je to vychytaný. Byť je těžký si to vše napoprvé zapamatovat…

*Stroj aktivujete bezklíčkovým ovládáním: Zamáčknout hlavní ovladač, rozsvítí se modře. Pak když otočíte jednou, můžete kolébkou ovládat otevření nádrže nebo podsedlovky. Cvaknete na další polohu, motorka je připravená k nastartování. Pomocí hlavního ovladače lze motorku zabezpečit zamknutím řídítek.

*Co se týká hlavního info panelu, o dvou analogových ručičkách (rychloměr, otáčkoměr) už byla řeč. Uprostřed je pak velký LCD panel, kde můžete volit mezi tripy a s nimi spojenými informacemi o spotřebě, času dojezdu, počítadle kilometrů, ale jsou tady i například stopky, teploměr nebo snímač stavu akumulátoru. Přičemž ovladač k přepínání nehledejte na panelu přístrojovky jako takové, nýbrž na levém řídítku. Ano, další prvek navíc, bezpečnost až na prvním místě.

*Pod LCD panelem pak zástup kontrolek na všechno možný i nemožný. Jak říkám, od prvního okamžiku máte pocit, že je to do puntíku dotažená a vyzrálá motorka, A když začne při jízdě pršet, přichází i bonus v podobě elektronického vysouvání plexi – jako v pokojíčku je to pak, když se rozhodnete tančit a kličkovat mezi kapkama.

*Ještě jedna praktická o bezklíčku. Pokud máte jako já zvyk dojít motorku ven před dům nastartovat a trochu prohřát, pak se vám jako mně může velmi lehko stát i to, že dálkové ovládání doma nakonec zapomenete, třeba na botníku nebo na schodech u květináče… A teď pozor! Nastartovaný motocykl s vámi (i bez dálkáče) v klidu odjede a bude fungovat, jen vám po pár vteřinách začne blikat varovná kontrolka. Zkoušel jsem to, a dokonce funguje i při opětovném startování v systému Stop/Start. A k čemu je to dobré? Díky tomu dostáváte možnost se pro „klíčky“ domů vrátit, aniž by vám někde „chcípla“ a vy museli potupně tlačit.

*Nakonec je tu zadní kufr, který je ukrytý v označení Smart Box v názvu motorky. Je to oproti základu příplatek za desítku, ale rozhodně se vyplatí. Je s ním totiž spárované rovněž bezklíčkové ovládání, takže se dá zamknout i na dálku a nevleze vám do něj žádný vtipálek nebo poberta.

 

 

VERDIKT

Nikdy za dobu existence Motohouse jsme neměli v testu proti sobě tak hodně si podobné motorky. Rozdíly jsou skutečně mikroskopické, takže tentokrát to nechejte opravdu jen na pocitu „zalíbení se“. Jízdně, technicky i stran náročnosti obsluhy není vůbec co pokazit! Hondě i Yamaze zdar za takový počinek…

 

 


text, foto: Honza Karásek, Lenka Fojtová, vyšlo Motohouse MH 8-9/2019

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno