Dvoutakt, to magický slovo. Kdo jednou zkusil, nikdy na řev a vůni vytočeného motoru nezapomene. Nesouhlasí snad někdooo?

Honda NS400R se vyráběla pouze dva roky – v letech 1984 a 1985. Na českých silnicích těchto uječených kapotovaných fistulek určitě nikdy moc nepotkáte, možná i proto, že kvůli svému objemu a papírově slabému výkonu má tuzemský zákazník neprávem tendenci k jejímu podceňování.

Jenže podstatná informace je, že se jedná o dvoutaktní čtyřstovku – už to samo o sobě je dost unikátní spojení! Možná by vás mohlo zajímat, že se tento motocykl ve své době prodával mnohem úspěšněji v Asii, což mělo hned dva zásadní důvody: za prvé samotný stroj víc odpovídá drobnější postavě asijských jezdců, za druhé v některých východních zemích dodnes platí omezení objemu motocyklů pro provoz v obydlených zónách, tedy ve městech.

Motorka vychází ze závodního speciálu, jedná se vlastně o repliku mistrovské Hondy NS500, ale stroji byl snížen objem z 500 na 400 kubíků a motocykl byl samozřejmě upraven tak, aby byl cenově dostupný a homologovaný pro normální silnice.

Velikostí připomíná tato čtyřstovka spíše stopětadvacítku, je malá a kompaktní, a pokud už jste navyklí pouze na dnešní rozměry motorek, budete při prvním setkání s tímhle 30 let starým Japoncem asi dost překvapení – tady si vážně nepohovíte. NS400R se vyráběla ve dvou barevných provedeních. První rozšířenější varianta (námi testovaná) je kombinací červené, bílé, modré a žluté barvy. Druhá varianta byla opravdovou replikou motorky Fast Freddieho Spencera a v modro-bílém provedení Rothmans.

Je to závoďák

Tak jako její předloha NS500 má i civilní Honda NS400R tříválcový motor s dvěma válci otočenými vpřed a třetím válcem směřujícím v úhlu devadesáti stupňů vzhůru. S tímto motorem přišla Honda v roce 1982, když upustila od nereálných plánů ovládnout pětistovky s čtyřtaktním motorem. A že to byl správný krok, potvrdil Freddie Spencer v jedné z nejdramatičtějších sezon v roce 1983, když získal po tuhém boji s Kennym Robertsem na NS500 titul mistra světa královské třídy.

Čtyřstovka skutečně převzala některé technologie přímo z tohoto závodního speciálu. Honda neměla problém odtajnit svou závodní techniku, protože pro kategorii GP500 již vyvíjela dvoutaktní čtyřválec. Ve své době to bylo ale revoluční řešení, a to nejen použitím tříválce, ale i takto neobvyklým uspořádáním válců (jednalo se o véčko s dvěma válci dopředu a jedním ve vertikální poloze).


Zajímavá je například i přívěra výfuku zlepšující průběh motoru v nižších otáčkách, která je navíc netypicky aplikována jen na dvou vodorovných válcích. Klika se otáčela jako u závodního stroje ve speciálních ložiscích a snížení tření bylo dosaženo i použitím odolnějších materiálu pro výrobu pístů a válců. Pokroková byla také přední vidlice s technologií TRAC s řízeným útlumem omezujícím ponor předku při brzdění.

V nebývalé míře byl rovněž v konstrukci šasi a kyvky použit hliník, čímž došlo k výrazné úspoře hmotnosti. Motocykl má úzká kola – zadní sedmnáctipalcové 110/90 a přední šestnáctipalcové 100/90, díky kterému je motorka příjemně zatáčivá. Přední kolo je už v tomto rozměru dnes bohužel unikát, takže není lehké sehnat novou pneu na tento stroj.

 

 

Chtěla ji Jawa kopírovat?

Celkové zpracování motocyklu je na výborné úrovni a zajímavé jsou například aerodynamické krytky stojánku nebo zámku na helmu vlevo pod sedlem. Analogové budíky i ovládací prvky jsou klasika a jsou velmi dobré přehledné. Námi testovaný stroj má rovněž velmi zajímavou historii. Zakoupen byl továrnou Jawa, která jej pořídila ze studijních důvodů a tak trochu potají.

Tento stroj byl pro ni zajímavý o to víc, že se Honda vracela i v produkčním světě ke dvoutaktní technice, kterou český výrobce stále neopustil. Jawa si stroj pořizovala v takové tichosti, že nebyl vlastně vůbec přihlášený do provozu a jezdil jen na zkušebních registračních značkách, takže když současný majitel od továrny motocykl odkupoval, měl velký problém motocykl přihlásit.

 

 

Jak se na ní ve skutečnosti jede

Poprvé jsem se setkal s motocyklem před sedmnácti lety v Thajsku v půjčovně motocyklů, kde to byl nejsilnější stroj, jaký bylo možné si pronajmout. Tehdy jsem tento stroj vůbec neznal a byl pro mě obrovským překvapením. Ale díky jeho majiteli, panu Faloutovi, jsme měli nedávno možnost vyzkoušet tento stroj přímo na brněnském okruhu.

Motocykl budí pozornost nejen díky své kráse, ale hlavně je i kvalitně zpracován. Parametry nevypadají nijak výjimečně. Objem 400 cm3 a výkon 72 koní dneska moc neohromí, ale na svezení jsem se těšil. Po vyjetí zjišťuji, že je Honda ukázkově ovladatelná a hravá.

Bohužel motor moc nejede, což jsem u čtyřstovky předpokládal. Tedy – to jsem si myslel během prvního kola, kdy jsem si motorku osahával a zahříval ji. Jenže obrovské překvapení přišlo, když jsem začal motor vytáčet do maxima. Vůbec nechápu, kde se to ve čtyřstovce bere, ale v otáčkách mezi osmi a deseti tisíci se motorka splaší a vystřelí jako raketa!

Dvoutakt je hodně zábavný, a když správně řadíte a dokážete držet maximální otáčky, odmění se vám motorka agresivní jízdou a sportovním projevem. Nutno se ale podívat i na druhou stranu mince a dodat, že za sportovní jízdu zaplatíte spotřebou, která i u takto malého objemu hravě přeskočí deset litrů na sto kilometrů.

Námi testovaný stroj měl bohužel hodně špatnou přední pneu, takže jsme se nedokázali ani přiblížit limitu této motorky, ale z jízdního projevu bylo jasné, že její síla by byla na brzdách a hlavně v zatáčkách. I se špatným obutím dával podvozek skvělou zpětnou vazbu a chování stroje bylo nádherně čitelné. I v sériovém provedení překoná tenhle drobek rychlost dvě stě kilometrů v hodině a jako každý pořádný dvoutakt nechává navíc dveře otevřené dokořán úpravám a tuningu.

Je vzácná

Pořídit si tento stroj není dnes už snadné a obávám se, že na přepočítání těchto „eNeSek“ přihlášených v ČR by vám stačily prsty jedné ruky. V sousedním Německu jsem na jednom z největších motocyklových trhů našel v inzerátech dva kousky, a to v ne příliš dobrém stavu a s cenovkou kolem osmi tisíc eur. Každopádně je to velmi zajímavý stroj a jeden z posledních produkčních sportovních dvoutaktů.

 

 



TECHNICKÉ PARAMETRY – Honda NS400R

Motor
Typ: kapalinou chlazený 3válec, 2taktní
Objem: 387cm3
Vrtání × zdvih:  57 × 50,6 mm
Maximální výkon:  72 koní @ 9500 ot./min.
Točivý moment:  50 Nm @ 8500 ot./min.
Počet rychlostí:  6
Sekundární převod: řetěz

Podvozek
Přední odpružení:  vidlice TRAC ø 37 mm
Zadní odpružení: Pro-link
Přední brzda:  2× 256mm disk, 2pístkové třmeny
Zadní brzda:  220mm disk, 2pístkový třmen
Pneu přední: 110/90-16
Pneu zadní: 110/90-17

Rozměry
Rozvor:  1362 mm
Objem nádrže:  19 l
Pohot. hmotnost:  163 kg

 


text: Honza Altner, foto: Jan Stárek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno