Následující text je určen pro všechny ty, kteří měli doposud svět skútrů někde tam, kde mívá tasemnice obvykle svůj obývák…

 

Jen je potřeba se zbavit předsudků a pořádně se na tom svézt. Člověk si to pak malinko rozváží. Obratem totiž zjistí, že pro cestování na velké dálky nepotřebuje kdovíjak drahou a nastrojenou motorku, stejně jako to, že pro ostrou sobotní vyjížďku po okreskách nemusí kupovat kdovíjak nakutého naháče. Ono je to totiž celý hlavně o schopnostech – ve městě i za ním. A ten nejideálnější průnik šikovností najdeme vždycky a právě na maxiskútrech.

Suzuki vsadila na segment notně opláštěných dvoukolek už někdy na konci devadesátých let, kdy přivedla na trh legendární dvouválcovou šestsetpadesátku, a ta sázka se sakra vyvedla!

Námi testovaný potomek téhle legendární řady je Burgman čtyřstovka, je to jednoválec a váhově by se dalo říct regulérní „velterová/střední“. Přičemž si pište, že těch mínus 60 kilogramů (oproti šestpade) je tady teda setsakramentsky znát!

 

 

Co vás nakopne a přesvědčí

Lidé na skútrech nejsou žádné křehotinky a hodně z nich je ochotno jezdit skutečně za jakéhokoli počasí. Burgman je zastáncem téhle staré dobré školy, a proto nešetří na plastech, dobře totiž chápe, že naprostý základ pro spokojenost zákazníka je právě jeho dokonalá ochrana.

Jedete usazeni v měkce polstrované sedačce a jste ušetřeni plískanic i větru. To samo vytváří hodně specifický pocit luxusu, který je navíc umocněn i notně autentickým nástupem výkonu motoru. Ten celý stroj jako by nikam netáhl, ale jen spíš lehce lechtal jeho chodidla. Možná si někteří řeknou, že 31 koní je fakt málo, ale na druhou stranu, dovedete si představit, že by s vámi z 0 na 100 vystřelila vpřed (za 10,6 sekundy) v obýváku vaše lenoška?

A v souvislosti s tím hned pochválíme brzdy, protože díky ABS a velmi nízkému těžišti stroje zde dochází k velice silně vnímanému brzdnému efektu a řidiče prostupuje víc a víc taková příjemně se pod kůži dostávající jistota. Projev je čistý, měkký, odhadnutelný, jen je potřeba nechat zadní a přední brzdič správně spolupracovat, a to už je jen a jen na vás!

 

 

Rovněž se jedná o stroj pokropený doslova obrovskou užitnou hodnotou. Na požádání kolemjdoucích otevírám 62 litrový osvětlený kufr a sleduju, jak jim v úžasu poskakují očička. Jasně, my motorkáři nejvíc doceníme, že se pod sedlo dá zamknout v pohodě naše přilba (a nemusíme ji tahat s sebou v podpaží po obchodech), ale tady lidé okolo nejvíc chválí, že by se jim do Burgmana klidně vešel i nákup, a jedna mladší slečna mi s takovým veselým kukučem nakonec řekla, že by tam hnedle šoupla i svýho plyšovýho medvídka… Ehm…

Další překvapení je ruční brzda a ještě potěším i předním desetilitrovým uzamykatelným kastlíkem na doklady. A protože je to dnes doba hlavně telefonová, nechybí ani 12V zásuvka, stejně jako imobilizér proti krádeži nebo velká 13,5litrová nádrž, která je garantem dojezdu až 300 kilometrů. Ano, okolo už pokyvují hlavami, že tahle věc je opravdu velmi praktická!

 

Jak jsme se povozili

Další zhýčkanci jistě odvětí, že by to mohlo mít aspoň nastavitelné přední plexi, vyhřívání rukojetí nebo sedaček a ty úplně největší bačkory by možná čekaly i navigaci a rádio… Jenomže to by pak do nesmyslu vyskočila i cena, a to by podle mě byla docela škoda.

Za středně hodně peněz, středně hodně muziky: optimální dodávku výkonu na zadní kolo řídí CVT variátor, tedy neřadíte. Zátah odspodu je sivoučký, deklarovaných 36 Nm maxima točivého momentu se opravdu skrývá nad hranicí 4500 otáček. Nějakých 140+ je podle tachometru maximálka.

Sedlo je posazené ve výšce 750 mm, dostanete se do něj v pohodě. Je ale dělené a tady mám malinko dojem, že problém vysápat se nahoru má spíš ten druhý vzadu. Pasažéra tedy čeká před jízdou i malá akrobatická rozcvička. Pohodlí celkově při jízdě je však pro oba maximální!

Zadní tlumič je pak nastavitelný, dá se korigovat i jeho tvrdost v závislosti na aktuálním zatížení. Celkově je ale tlumení samozřejmě koncipované spíš do měkka – kdyby byla „motorka“ jako Burgman tvrdá jako Panigale, byla by vlastně neřiditelná.

A teď kola. Nově vyměnili na čtyřstovce přední kolo z 14palcového na 15palcové se záměrem, aby se pomocí toho skútr lépe vodil v zatáčkách, nerozhodilo ho to na hrbech a byl jistější i v přímém směru, kdy přijde na přetřes maximálka. To se myslím povedlo, nehledě na to, že zadek zůstal 13palcový a je na něm obuta široká stopadesátka bačkora. Fakt to drží dobře, dá se tomu věřit a časem i hodně neuvěřitelně zrychlovat.

 

 

VERDIKT

Takže jo… Jen stačí se odvážit a udělat ten krok. Tahle čtyřstovka vyhrává právě v tom, že nabízí všechno, ale nic z toho přehnaně. A to mě na ní ten týden testování bavilo ze všeho nejvíc, že to může člověk všechno naplno využít a nemusí se s ničím a o nic prát…

 

 

TECHNICKÁ DATA

Motor: čtyřdobý jednoválec Objem: 400 cm3 Točivý moment: 36 Nm při 4800 ot./min. Hmotnost: 215 kg Rozvor: 1580 mm Výška sedla: 750 mm

 

 


text: Honza Karásek, foto: Jesus jr.

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno