Přečtete si stať, ve které náš testman Carlos popisuje své setkání s jednou z nezlobivějších motorek v historii. A posuďte sami, jestli byste svou pozornost nechtěli upřít též na motardy

Na motorkách jezdím už nějaký ten pátek a samozřejmě mě to pořád baví. Občas mě ale přepadnou myšlenky v takovým tom stylu, jestli všechny ty supervýkonný supersporty nejsou až moc výkonný, a tím pádem i „mimo mísu“. Vždyť už se na tom na normálních silnicích nedá skoro jezdit…

… a hned, jakmile mě přepadnou takovýhle chmury, skočím na motarda a vím, že mám řešení. Na světě jsou motorky, který dokážou dát stejně (nebo ještě víc radosti), a přitom v relativně malý rychlosti. Ano, tahle kategorie zažívá v poslední době velký boom a nezdá se, že by tenhle vzestup měl v nejbližší době končit.

Během týdenního testu nebyl půlden, abych odolal a nešel se alespoň na chviličku svézt. Lákadel má tahle SMC totiž hned několik. Pro tento rok je oblečena do slušivého lakování v kombinaci s bílou, která ještě pořád hodně frčí. Na motorce nenajdete nic přebytečného, na odiv vystavuje svůj trubkový rám i pérování s vysokými zdvihy. Je to zkrátka fešanda, ale toho si všimnete i na obrázku.

Důležitější je, jak tahle holka funguje. Parádní je lehkost spojkové páčky. Nevím, jak to ti chlapci z Rakouska dělají, ale spojku můžete mačkat klidně jedním prstem a vůbec vám to nepřijde divný. Ta hydraulika zkrátka dělá svoje, a navíc tím nepřijdete o cit, což u konkurence občas bývá problém. Motor naskočí okamžitě a mě hned napadne, že bych si na svou SMC nasadil laďák snad ještě v krámě. To by bylo teprve to pravý rodeo, takhle je zvuk sice fajn, ale mohlo by to být o hodně lepší – sousedům by pak padaly korejtka z oken, o tom není pochyb!

 

Roztrhá asfalt

Při jízdě je motorka snadno ovladatelná a má na to velký vliv právě její hmotnost. Během chvilky získáte jistotu a přední kolo budete vodit s milimetrovou přesností. Díky širokým řidítkům a zmíněnou lehkostí ovládání se můžete bez obav pustit do města, kde na vás ale čeká jiné úskalí. Je jasné, že právě ve městě vám nebude prakticky nic, protože si se vším poradíte díky vysokým zdvihům pérování. Problémy ale nastanou v pomalejších rychlostech, protože motor nemá nízké otáčky zrovna dvakrát v oblibě a dává to najevo. Jakmile se dostanete pod 3 tisíce, začne motorka cukat a škubat a vy okamžitě začnete používat spojku nebo zařadíte nižší kvalt. Když už to ale níž nejde, musíte zkrátka spojčit o sto šest. Ucukanou stříkačku dokáže spravit nová palivová mapa a už zmíněnej laďák.

Ve vysokých otáčkách teprve poznáte, co je tahle holka zač. Ona totiž miluje hrubší zacházení a svižnou jízdu. Jestli vám tyhle dvě věci nedělají problém, budete ji milovat. K dispozici sice máte přepínání palivových map pod sedlem, kdy si můžete vybrat ze tří nastavení – výkon na vršku, silný střed a vrch otáček nebo 60 % výkonu, ale tím se charakter motoru dá jen jako by zamaskovat. Nezmění se ale to, že SMC je motorka spíš na závody než na pohodovou projížďku.

Když jsem ale začal trochu tahat, zděšení všech kolemjdoucích bylo jasný na sto metrů. Moje rychlost sice nebyla kdovíjaká, ale málokdy se stávalo, že se obě kola potkala na asfaltu. Když už se tak stalo, většinou stejně nejela v jedný stopě. A když jsem zapomněl přepnout i ve městě a ze semaforu odjížděl po zadním, předjížděje dvojici vykulených mužů zákona v Octavii, a babičky na přechodech jsem pravidelně pouštěl zvedáním zadního kola, bylo mi jasný, že tuhle motorku sice miluju, ale chytit mě první strážník, bylo by po žížalkách. Ten týden byl pro mě akorát, a kdybychom spolu byli ještě o chvilku dýl, kdo ví, co by se ještě dělo.

 

Popravdě

Teď se pokusím přeložit to, co ti bystřejší už zjistili o odstavec dřív, a ještě k tomu přihodím pár postřehů. Brzdy jsou na KTM už tak nějak standardem a není jim co vytknout. Dobře se dávkují a síla jim rozhodně nechybí. Motorka je jako stvořená k lámání rekordů po zadním, nebo předním kole. Jedinou výtku bych dal převodovce, která byla poměrně nepřesná a několikrát se mi stalo, že mi tam mezi pětkou a šestkou spadnul falešnej neutrál. Neměl bych zapomenout na to, že SMC dokáže upalovat pořádně rychle a 190 km/h pro ni není žádnej problém. Spotřeba se během testu pohybovala kolem 7 až 8 litrů na sto a vzhledem k objemu nádrže kolem 12 litrů bude pumpařka vaší dobrou známou.

Kdybyste se chtěli zeptat na praktičnost, není to až tak špatný, jak by se mohlo zdát, ale na žádný dlouhý projížďky to není. Motorka sice jezdí rychle, ale všudypřítomný vibrace vám budou znepříjemňovat život. Stejně tak to bude s neklidným předním kolem ve vysokých rychlostech, na to motorky s vysokými zdvihy a mega blatníky zkrátka trpí. Jestli ale chcete motorku na blbnutí mimo silnici, na uzavřený trati nebo projížďky kolem komína, je právě SMC velkým adeptem na místečko ve vaší garáži. Anebo otočte stránku…


 

 

3 věci, který musíš vědět o motardech

1/ Budeš blbnout a jezdit jako pako. Jízda po zadním (wheelie) je základní dovedností každýho správnýho motardisty. Tyhle motorky jsou na to udělaný, nemůžeš je tímhle zničit tak rychle, jako třeba nastrojenej supersport. Jejich motory mají spoustu točivýho momentu a dobře se kontrolujou, tím pádem se na tyhle kraviny hodí. Zvedačky na přední kolo (stoppie) vypadají super, ale chce to čas a pořádně trénovat. Pamatujte na to, že když to přeženete, bude to bolet – a hodně. Dobře provedené stoppie je ale zárukou obdivných pohledů, a tím pádem i řidičova pocitu. A nakonec smyky a drifty. Tak kvůli tomuhle jste si tu motorku patrně koupili. Je to ohromná sranda, a když se to opravdu naučíte, pořádně vám to zvedne „společenskej kredit“. Jasně, žere to gumy a riziko pádu je tady velký, ale tyhle motorky jsou prakticky nezničitelný, a když máte kvalitní blastery na řidítkách, nic moc jim při ráně neuděláte.

 
2/ Je potřeba pořádná výbava. Nekupujte ale čistě motokrosovou, protože na motardy se trochu liší. Boty jsou maličko měkčí a mají vyztuženou podrážku, protože se s nima často drhne o asfalt. Přilba a brejle jsou stejný jako na kros. Doporučujeme jezdit v plnohodnotný silniční kombošce a rukavicích, protože pokud budete jezdit fakticky rychle, je pravděpodobnost pádu docela vysoký.

 
3/ Zapomeňte na nějakou praktičnost nebo pohodlí v sedle. Tyhle motorky jsou určený k tomu, aby jezdily rychle a byla s nima co možná největší zábava. Takže úzký sedlo, ze kterýho bolí prdel, nulová ochrana proti větru a dešti, žádný místo pod sedlem, některý motorky nemají ani stupačky spolujezdce. S tímhle vším je potřeba počítat.


Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno