Často nám píšete, k čemu jsou brzdové protektory, které v posledních letech mají speciály MotoGP a superbiky. Rozhodli jsme se je pro vás vyzkoušet.

Jsou to už dva roky, co jsou brzdové protektory v MotoGP a WSBK povinné. V roce 2010 se na jejich vývoji společně s Rizomou podílel Toni Elias, který ve třídě Moto2 vyhrál titul mistra světa. Hodně nám píšete, k čemu slouží, a proto jsme brzdový protektor od Rizomy namontovali na naše dlouhodobě testované BMW S 1000 RR.

 

K čemu slouží?

První nápad na brzdové protektory na sportovní motorky přišel v roce 2006, kdy se v první zatáčce Velké ceny v Barceloně srazili týmoví kolegové Sete Gibernau a Loris Capirossi. Gibernauova Ducati se v rychlosti přes 200 km/h přetočila přes přední kolo, když jeho brzda ve startovním chumlu zavadila o motorku Capirossiho. V moderní historii silničního závodění jsme takových pádů viděli celou řadu a brzdový protektor jim může zabránit. Nejde ale jenom o bezpečnostní přínos, kdy protektor zamezí nechtěnému zmáčknutí páčky.

Při testech ve větrném tunelu se zjistilo, že při vysokých rychlostech (nad 250 km/h) působí na brzdovou páčku vítr silou 0,8 baru, což zvyšuje odpor předního kola, které si nepatrně přibrzďuje. Proguard od Rizomy je navržen tak, aby nápor větru na brzdovou páčku zastavil a pomohl klidnému obtékání vzduchu kolem ní.

 

Hodí se i na silnici

Protektor není ale pouhým bezpečnostním a designovým doplňkem závodních motorek. Podle nás může mít přínos i při běžném ježdění, hlavně při průjezdu ucpaným městem. Motorky často jezdí v kolonách aut dost natěsno a i z vlastní zkušenosti víme, že několikrát jsme si brzdou o zrcátko stojícího auta ťuknuli. Protektor tomuhle zabrání.

Namontovat ho můžete na většinu moderních motorek nebo skútrů. Při koupi ho dostanete ve dvou provedeních s různou délkou „nožičky“ a správným adaptérem na vaši konkrétní motorku. Proguard se dá namontovat i na levou stranu, aby ochránil spojku nebo v případě skútrů i zadní brzdu.

 

Jak se montuje?

S montáží nám pomohl šikovný mechanik Vojta Navrátil z firmy MotoXN www.motoxn.cz, která za zabývá přestavbou a laděním sportovních motorek. Nejdříve je potřeba odmontovat závaží na řídítku, které je u BMW uchyceno velkým torxem. Do řídítka se následně přišroubuje adaptér, který najdete v krabici s protektorem. Potom už stačí přiložit Proguard system a šroubkem ho namontovat na řídítko – nezapomeňte na podložky, které vymezí vůli mezi řídítkem a protektorem. Ta musí být minimálně 1,5 mm.

Podle potřeby nebo osobních preferencí pak můžete vyměnit „nožičku“ za delší – my jsme si ale vybrali tu kratší, která není designově tak výrazná a perfektně na řídítko pasuje. Protektor doporučujeme hodně utáhnout, řídítko je totiž dost namáhané vibracemi.

O nevyvážení řízení se bát nemusíte, protože váha protektoru je téměř identická s originálním závažím. Hodně se nám líbí zpracování protektoru, které je naprosto špičkové a působí luxusně, ostatně jako všechny produkty od Rizomy.

Při jízdě o Proguardu prakticky nevíte a vůbec nehrozí, že by při brzdění nějak vadil. Protektor seženete na stránkách www.yshop.cz za cenu 2574 Kč.

Foto: Motohouse

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno