Kategorie cestovních endur prodělává za poslední roky nejen velký boom, ale také podstatné změny. Přečtěte si náš test z archivu, ve kterém jsme pořádně protáhli dva velké hráče.

Už jsme to dlouho nedělali, ale je pravda, že se občas ozvete, že se vám po materiálech podobného střihu stýská. Ne klasický test, ale autenticky zaznamenaný rozhovor o motorkách. Reálné poznatky v neučesaném tvaru, skutečné hodnocení „z první“, ještě čerstvě poznamenané ujetými testovacími kilometry.

Dnešním tématem budou dvě motorky, které jsou pro rok 2010 novinkami a na které se čekalo opravdu s velkými nadějemi. Dvě motorky pro dospělé jezdce, určené pro silnici i terény. Dva dvouválce, které nejlépe pasují do škatulky „univerzály“.

Která je ale podle nás lepší?

Uvidíme. Po náročném dni plném stovek najetých kilometrů (i na různých druzích povrchu), po mytí a po focení si dáváme pauzu. Sedíme na louce a nasáváme sluníčko. Zapínám diktafon a nahrávám Carlose a Somika, jak debatují. Každý si je tak jistý tou svou, že až skoro nechápu, kde se to v nich bere.

Somik: Je zvláštní, že zrovna ty, jakožto redakční mrňous, ses tak zamiloval do Supertenerky. Nepřipadá ti zbytečně velká?

 

Carlos: A odkdy je to špatně? U cestovního endura je to přece dobrá vlastnost. Velikost jde ruku v ruce s komfortem a možností přepravy zavazadel. Ta motorka je sice veliká a těžká, ale má vychytanej podvozek a vyvážení, takže se to za jízdy ztratí. Hele, jel jsem na ní i s kuframa Brno za 2:29, a to prostě svědčí o jejích dobrých jízdních vlastnostech.

Somik: Tobě už fakt definitivně hráblo. Odkdy máš rád velký pohodlný motorky?

Carlos: Od tý doby, kdy jsem se svezl na BMW R 1200 GS a poznal jsem, že jinou mašinu už v životě nebudu potřebovat. A nová Ténéré je mu hodně podobná. Troufnu si třeba říct, že tohle je to nejpohodlnější sedlo, na kterým jsem kdy jel. Z pohledu jezdeckýho komfortu je minimálně srovnatelná s BMW, jestli ne ještě o fous lepší.

 

Jezdecká pozice

Somik: Tomu se mi nechce věřit ani trochu. Jezdecká pozice OK, ale ten motor rozhodně není takovej hlaďouš jako u BMW. Je hrubej, a navíc z něj rozhodně nemám pocit, že by měl 110 koní.

Carlos: Jasně, z pohledu maximálního výkonu to není nic, o čem bych psal domů. Ale nezapomeň, že tohle je cesťák a na dlouhý štreky prostě nepotřebuješ tunu kobyl. A že je hrubej? Ne, krásně táhne od 1500 otáček a má pohodovej nástup. Režim Touring bych vyhodil, na tohle nastavení motor skoro vůbec nejede. Sport tomu ale dá větší grády bez toho, aby byly reakce motoru cukavý, a hodně jsem ho používal i v terénu. Podle mě je přepínání palivových map zbytečná kabeláž a něco, co dělá motorku zbytečně dražší. A elektroniky je zrovna u Multistrady vagón.

Somik: Jo, to máš rozhodně pravdu, každá fičura navíc znamená potenciální problém. Ale když to bereš takhle, tak by byly nejlepší motorky bez elektroniky a s karburátorem. To na jednu stranu taky miluju, ale jen do momentu, než nastartuju motorku, u které to funguje takhle dobře. Ten podvozek je prostě geniální. Nemusíš na nic sahat a jenom tlačítkem si přepneš, jestli chceš komfort, nebo sportovní tvrdost a přesnost. A když si k tomu můžeš poštelovat i chod motoru a kontrolu trakce, dostaneš se ke koncentrátu radosti. A to ještě nemluvim o motoru a brzdách. Nechápu, že chceš jinou motorku, než Multici, když už jsi na ní jel.

Carlos: Jo, motor skvělej, pořád tvrdim, že Testrastretta se hodí do všech typů motorek. A elektronika? Chápu, že je to pro Ducati výkladní skříň toho, co umí, ale přijde mi to prostě přetechnizované. Na co bezdotykový klíč, na co čtyři mapy motoru, na co osm stupňů kontroly trakce? U Yamahy stačí tři – zapnutá, trochu vypnutá a úplně vypnutá.

Všechny skvělý hračky

Somik: Počkej, počkej, startování bez klíčku je náhodou výborná záležitost, na svojí motorce bych to chtěl. Hodně jsem si na to zvyknul u Haryků. S tim přetechnizováním máš dejme tomu pravdu, ale zase to je, jen dokud tu motorku neřídíš a všechny ty věci nevyužíváš. Já řikám, že každá taková věc je dobrá, pokud se dá vypnout. A to u Yamahy nejde třeba s ABS. Co je to za nesmysl? Offroadová motorka bez možnosti vypnout ABS?

Carlos: Jasně, v tomhle máš pravdu, taky se mi to nelíbí. Naštěstí existuje přísně tajná oblož, jak to ABS vyřadit z provozu. Stačí mít motorku na hlavním stojanu, zařadit jedničku a trochu protočit kolo. Ale tys zmínil dost podstatnou věc – offroadová motorka. To se dá říct o Super Ténéré, ale určitě ne o Multistradě. Malej přední ráfek, širokej zadní, jízda ve stupačkách je nesmysl a navíc je to všechno moc načančaný. Třeba plasty bys nechtěl poškrábat v lese, na to jsou moc pěkný. A co mi na ní vadí nejvíc ­– na silnici z ní moc cejtim motardovej styl. Není to úplně to pravý, co bych si u cestovní motorky představoval.

Somik: Ty jsi zatvrdnul někde v roce 2000, ne? Dneska se už dávno neřiká cestovní enduro jenom motorkám, co to umí v lese. Patří sem třeba Triumph Tiger, KTM SM T nebo třeba Kawa Versys. Cestovní enduro už není jen o robustnosti. Jde o cestování a občas nějakou tu šotolinu nebo polňačku. A tohle zvládá Multistrada na jedničku. Vždyť vyhrála letošní Pikes Peak, a to rozhodně není silniční závod.

Carlos: Cha chá, tak to si děláš srandu. To je teda argument, Pikes Peak. OK, určitě to neni žádná sranda, ale je to pořád jenom šotolina, tam nepotřebuješ velký zdvihy a terénní podvozek. Tam to prostě vyhráli motorem.

Somik: A jsme zase u toho. Pokud budu chtít s motorkou jezdit expedice nebo do lesa, určitě si nekoupim Multistradu, to je přece jasný, o tom tě nepřesvědčuju. Tady jde o cestování po silnicích a věř tomu, že na těch našich nebudeš s žádnou motorkou rychlejší. Ten podvozek všechny ty díry žehlí jak mamka košile a díky tomu motoru jsi vždycky rychlejší, než potřebuješ. Po pravdě se docela těšim, až ji vrátim, protože tohle je nebezpečný týden, nejen pro mě, ale i pro moje papíry.

Za kolik jezdíš?

Carlos: Tenerka taková vůbec není, nenutí tě k palbě, naopak si pěkně pluješ, plynule od zatáčky k zatáčce. A co další parametry? Co třeba spotřeba? Nevěřim, že by ses s Ducati dostal na šest litrů, jako jezdím já s Yamahou.

Somik: Hm, tos mě dostal. S Ducati jezdím kolem osmi v klidu, takže spíš kolem devíti. Dobře, jenže to prostě rád obětuju, protože když z ní slezu, tak se tlemim, chápeš. Fun faktor deset, tomu se Yamaha nerovná ani zdaleka.

Carlos: A za to si taky dost zaplatíš, nezdá se ti? Super Ténéré je o víc než šedesát tisíc levnější, a to je navíc ve verzi First Edition, kdy dostaneš kufry, kryt motoru a světla. Je to hodně peněz, to netvrdím, ale pořád míň než za načančanou Stradu.

Somik: To ale mícháš hrušky s jablkama. Nezapomeň, že tohle je eSko, kde platíš za zlatej podvozek od Öhlinse s elektronickým nastavením, navíc nějakej ten karbon a kontrolu trakce. V základu je Multice o třicet tisíc levnější než Yamaha.

Carlos: Jenže to pak nedostaneš ani kontrolu trakce, kterou Yamaha má, ani cestovní příslušenství. Navíc musím říct, že mě za ty peníze Ducati trochu zklamala, sem tam nelícujou plasty, u držáku SPZ jsem měl strach, aby neulítnul.

Somik: Jo, pravda, ale já jí to rád odpustim. Když si ji trochu prohlídneš, zjistíš, že tohle je o kouzlu detailu, ostatně jako každá Dukna. Tohle Yamaha neumí, a pokud ano, tak si za to nechá taky pořádně zaplatit, jako u VMaxe. Já zase rozhodně nemůžu říct, že by se mi Ténéré líbila. První designový skici slibovaly štíhlou motorku po vzoru šestšede a nakonec z toho vyleze takovej bachratec.

Carlos: Mně se líbí. Náhodou si ji dovedu představit doma v garáži. Ve stříbrný barvě je hezká.

A výsledek?

V podstatě žádný. Kdybych je od sebe neodtrhnul, dohadovali by se tam dodnes a v podstatě by oba měli pravdu. Pokud chcete zábavnou, rychlou a krásnou motorku plnou nejnovějších vychytávek, zvažte novou Multistradu. Jestli ale toužíte po expedičním stroji, který vás s maximálním komfortem doveze cestou necestou, zařaďte do výběru Yamahu Super Ténéré. Yamaha se hrdě postavila dosavadnímu vládci kategorie cestovních endur z Mnichova. Snad budeme mít příležitost postavit proti sobě i je.

A kategorie cestovních endur? Ta by si snad zasloužila další dělení, jenže kdo by se v tom měl pak vyznat. Že by cestovní funbike? A víte co, neni to jedno? Škatulkování je zbytečný, podstatné je dobře se povozit.

.


Testovací duo…

Ducati Multistrada 1200S
Dvouválec do L
1198 cm³
Výkon 150 koní
Váha 192 kg (suchá)

Yamaha XT1200Z Super Ténéré
Řadový dvouválec
1199 cm³
Výkon 110 koní
Váha 261 kg (pohotovostní)

Foto: Jan Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno