Byl to velký muž, a takoví si zaslouží významné pomníky. A přesně o to se pokusili v britské dílně Icon Motorcycles – a nutno říct, že se jim to povedlo. Tahle motorka užívá jména velkého závodníka zcela oprávněně

Hned na začátku se musím napráskat. Tahle motorka tak úplně do rubriky přestaveb nepatří, jde totiž o sériovku. Icon Motorcycles ohlásili výrobu 52 kusů, což je stejné číslo jako věk, kterého se Barry Sheene dožil.

Takže O. K., je to malosériovka, ale… ta nejsilnější. Ohromující výkon má hodnotu 250 koní na zadním kole. V tuhle chvíli bych spolu s odkazem na obrázky mohl vlastně povídání o Icon Sheene skončit, to nejdůležitější bylo vyřčeno, ale není to všechno… zdaleka.

Kromě výkonu se může tento stroj z Nottinghamshireu pochlubit ještě jedním nej-, a tím je cena. Za 107 tisíc liber, tedy něco přes tři miliony korun, snad žádnou jinou motorku na světě nekoupíte. Přijde vám to moc? Rozhodně, ale také za ten peníz něco dostanete. Nebude chybět exkluzivita.

Ruční práce

Každá z motorek bude mít na zadní části podsedlovky ručně nastříkanou jednu z karet z 52kusového balíčku s rozkošnou pin-up girl. Dobrý nápad, rozhodně lepší než standardní plakety s výrobním číslem, které ale Icon Sheene také neminou. Jednotlivé karty a dívky si vzal na starosti Mike Fairholm, osobní lakýra Sheenových přileb. Jo, tu mimochodem dostanete k motorce také, ale to už je asi to nejmenší.

Tak silná, drahá a exkluzivní je – ale co technika? Vzhledem k tomu, že své největší úspěchy zažil Barry Sheene s motocyklem Suzuki, bylo rozhodnuto použít motor této značky, konkrétně GSX1400. Ten byl kompletně rozebrán a upraven; dostal písty od Wiseca, řídicí jednotku Motech Formula One s datalogingem a především turbo Garrett. Celé to bylo potřeba uchladit, přibyly tedy dva hliníkové olejové chladiče. Aby si mohl motor celou tu sílu pěkně odfouknout, nechybí nerezový výfuk vyráběný metodou hydroformování.

Každý motocykl bude kompletně připraven na míru zákazníkovi, a to včetně převodovky, u níž bude možno zvolit jednotlivé převodové poměry. Majitel se tak setká s šéfem vývoje Icon Motorcycles Stevem Parrishem, který byl Sheenovým stájovým kolegou a nejlepším přítelem.

Power

Motor je usazen do hliníkového rámu legendární značky Spondon, který je jak jinak než ručně dělaný, stejně jako leštěná kyvná vidlice zadního kola. Podvozek je to nejlepší, co můžete koupit od Bituba – závodní tlumiče na předku i zadku. Snižování hmotnosti neodpružených částí plus zvyšování ceny rovná se pětipaprsková karbonová kola. O brzdy se postaral švédský specialista ISR (zmiňovali jsme už u minulé přestavby), který dodal radiální šestipístkové monobloky na dvojici předních kotoučů a čtyřpístky na zadek.

Nejčastěji použitými materiály při stavbě Icon Sheene byly hliník a karbon a nejinak tomu je i u kapotáže, která je samozřejmě z druhého jmenovaného materiálu, a nádrže, kterou u Icon Motors vyrábějí z hliníku (překvapivě ručně).

Podtrženo, sečteno, Icon Sheene je technicky na špici, používá exkluzivní díly nejlepších světových výrobců, a co není od nich, vyrábí ručně ve své továrně. Umí 250 koní, přes320 km/ha i když výrobce tají hmotnost, rozhodně to vzhledem k použitým materiálům nebude nic strašného. Řekněme důstojná socha legendárnímu jezdci se sedmičkou na kapotě.

Jak to celé vzniklo?

Základ týmu Icon Motorcycles tvoří dva lidé. Prvním z nich je zakladatel firmy Andrew Morris. „Barry Sheene byl hrdina – můj i ostatních. Dokonale talentovaný, odvážný, odhodlaný, bylo kouzelné ho sledovat v akci. Zároveň byl ale také nezkrotně drzý, zábavný a zdálo se, že nikdy bez úsměvu. Dělal věci po svém a vždy s nadšením.

Když jsem se rozhodl dát vzniknout tomuto ultimativnímu biku, byl jsem moc šťastný, že mě podpořila Barryho rodina, a také, že budu moct spolupracovat s celou řadou osobností a firem, které pomáhaly Barrymu v jeho závodění. Dali jsme dohromady jedinečný stroj, důstojný, silný a zábavný. Myslím, že Barry by byl spokojen,“ říká o svém vztahu k Barrymu Andrew.

Druhou hlavní osobou celého projektu je již zmiňovaný Steve Parrish. Sám byl výborným závodníkem, ale také týmovým managerem a testovacím jezdcem. V týmu Icon má na starosti vývoj a testování motocyklů.

K celé jejich práci se vyjádřila také Stephanie Sheene, Barryho manželka: „Stavba takového motocyklu věnovaného Barryho památce je pro něj oceněním. Jde o jedinečný hold jedinečnému člověku. Pokud máte to štěstí a stanete se jedním z majitelů, pamatujte – život je pro život a kola jsou pro jízdu.“

Barry Sheene

Kombinace Suzuki a Barry Sheene znamenala v letech1976 a1977 hned dva světové mistrovské tituly za sebou. Na výsluní se pak měl vrátit ještě jednou v roce 1981, kdy už na Yamaze opět tvrdě bojuje proti Robertsovi, čehož ale využili Marco Lucchinelli Randy Mamola, kteří se nakonec dostali před dvojici nesmiřitelných. Kariéru v mistrovství světa ukončil Barry v roce 1984. Tou dobou už bydlí místo v rodném Londýně v Austrálii, která mu měla pomoct při léčení artritidy. Pracuje v obchodu a jako komentátor motoristického sportu. Později se ještě vrací k závodění v sérii historických GP. Umírá v roce 2003 na rakovinu žaludku a jícnu.

Barry Sheene byl znám svou otevřenou kritikou nebezpečnosti motocyklového sportu, především pak přírodních tratí. Traduje se, že to byl právě on, kdo vymyslel páteřový chránič a dal prototyp i s právy italské firmě Dainese, která začala s jeho výrobou ve velkém. Krom toho to byl také Sheene, který jako jeden z prvních spojil motocyklový sport s reklamou a marketingem. Svět miloval jeho usměvavou tvář a nevázaný charakter, o ženách ani nemluvě.

Foto: TZ Icon Motorcycles

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno