Spekulace kolem vzájemného spojení Husqvarny a KTM začínají nabírat složitosti Tarantinových filmů, tak se pokusíme to trochu usměrnit. Ono to ve finále není zas tak zamotané, jak by se mohlo na první pohled zdát

O prodeji značky Husqvarna rakouskému podnikateli Stefanu Piererovi a jeho Pierer Industrie AG jsme vás informovali minulý týden v tomto článku. Základní informací je, že Pierer je novým majitelem značky a zároveň stávajícím 51% podílníkem v rakouské továrně KTM. Zároveň vystupuje jako generální ředitel KTM AG a KTM Sportmotorcycle AG. To ovšem ještě neznamená, že KTM pohltí Husqvarnu, jak některá média spekulují.

Fakt první – BMW chtělo prodat Husqvarnu. Proč to? Bavoři to odůvodňují vývojem na světových trzích a svojí touhou rozšířit modelovou řadu tak, aby podporovala projekty Urban Mobility a E-Mobility. Druhou stranou mince je pak ekonomická stránka věci. Husqvarna je momentálně na svém prodejním vrcholu za posledních pár let (např. v Německu stoupli vloni prodeje o 7,2%) a nový majitel rozhodně zaplatil víc, než BMW před pěti lety, když značku kupovalo od MV Agusty.

Fakt druhý – Pierer chtěl koupit Husqvarnu. A právě v tomto bodě se dostáváme do spekulací. Variantou první je, že Pierer chtěl rozšířit svoje portfolio o další značku, případně prostě zničit konkurenci koupením. Jenže na druhou stranu není tajemstvím, že v managementu KTM jsou poslední dobou silné rozbroje a že Pierer nesouhlasí s cestou, kterou pro KTM vybírá druhý nejvýznamnější podílník, indický Bajaj. Ten chce jít cestou malých objemů silničních motorek a velkých sérií a navíc návrat KTM do závodů silničních motorek.

Podle zdrojů blízkých Mattighofenu se tak dá předpokládat, že se v nejbližších týdnech dočkáme zprávy, že Pierer nabídne svůj podíl v KTM skrz kartelovou komisi buď Indům nebo další straně. Tím by byly vyloučeny spekulace o spojení značek Husqvarna a KTM. Nám to dává smysl. Pierer bojoval o Husqvarnu dost zuřivě a přeplatil dokonce dvojici finančně silnějších uchazečů, které o ni mělo velký zájem. To odpovídá jeho povaze bojovníka a tomu, že prostě chce dál pracovat v motocyklovém průmyslu a vlastnit silnou značku.

 

Budoucnost? Rozhodně se budou dít věci. U Husqvarny se už nějakou dobu spolupracuje na vývoji s rakouským Rotaxem, takže pod Piererovým vedením můžeme očekávat nové motory. Otázkou zůstává, zda bude BMW ochotno dodávat Husqvarně svoje motory nebo jestli budou muset vyvíjet komplet novou řadu pro silniční modely. Ještě větší otazník pak visí nad KTM. Bude opravdu nový majitel? Budou jím Indové? Změní se pak rapidně směr, kterým značka kráčí? 

Foto: archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno