Kawasaki vymyslela úchvatnou motorku. Litrová Z1000SX je stroj pro spokojený lidi, hned vzápětí vysvětlíme proč

Dlouho, opravdu hodně dlouho jsem přemýšlel, jak popsat pocit, který mě prostoupil za řídítky téhle motorky. Jedu zatáčkou a jako bych se na asfalt lepil. Vyjedu z oblouku a Kawa vyskočí, jako by chtěla po někom zaútočit. Je zuřivá, vzteklá, ale zároveň dokáže jet tiše a nekonečně dlouho vyčkávat.

Je přesně jako had. Velký jedovatý zelený chřestýš. I ten leží celé dny tiše na slunci jen proto, aby pak ve chvíli potřeby vyrazil. Tak divoce, že to lidské smysly snad ani nejsou schopny samy o sobě zachytit.

Kawasaki Z1000SX 


První vjem je motor

Tahle motorka je v první řadě o motoru. O jeho chování, o jeho projevu, o tom, jak si ho dokážete užít. Řadový čtyřválec má papírově 138 koní, už to je samo o sobě masakr – navíc, když si uvědomíme, že je zaklíněn do naháče o váze pouhých 228 kilogramů!

Původ použité pohonné jednotky sahá samozřejmě někam k ZX-10R, jenže tady máme k dispozici nějakých 110 Nm krouťáku (na 7 800 otáčkách) a motorka se vzpíná konstantně už vlastně od volnoběhu. Takže v Z1000SX nehledejte žádný supersport, ne, je to dříč, tahoun, bedna trhaviny s tou nejcitlivější roznětkou.

Beru to tak od první chvíle, co s ní mám první zkušenost. Byli jsme na představení Kawy kdesi v lesích okolo Nového Města na Moravě. Sedl jsem, nádherná silnice, zatáčky, okamžitě mi to přecvaklo na jinej level a do toho lesa jsem vlít jako loupežník za škodnou. Najednou máte zcela opačný problémy od lidí okolo vás: „Bože, jak alespoň na chvíli dostat tu motorku aspoň pod 200…“

Nejde to. Hnedka další rovinka, v hlavě se znovu zatmí a v nádeších airboxů v přední kapotce vzduch jen tiše zachrochtá. Zase se potřebuje opít tou silou a agresivitou. Kawasaki Z1000 (tedy neberu jen polokapotovanou SX) je právě o tomhle. O tom, že se s ní budete neustále mazlit i prát.

 Kawasaki Z1000SX

Kawasaki Z1000SXKawasaki Z1000SX


Zatáčky, posedlost

Probíráme naše vjemy z jízdy. Víťa, daleko větší tavič než já, popisuje chování motorky v zatáčkách asi následovně: „Musíš si na ni ale trochu zvyknout. Přeci jen tu je maličký kompromis k tomu, že chce být i motorkou každodenního užitku. Ale když to dostaneš do ruky, budeš si věřit stále víc a víc.“

Dokumentujeme to činy hned následně při focení. Je neděle brzo ráno a my na dálničním přivaděči na Liberec dáváme první náklony. S každým průjezdem je to lepší a jistější. Koleno, stupačky, boty – všechno odřeno o asfalt. Zastavuju Víťu, protože se o něj začínám regulérně bát… „Co blázníš, v tomhle průjezdu ta motorka už skoro ležela opřená o asfalt!“

Je to už úplně něco jiného, než co dělal před léty starý litrový Zed. Z téhle motorky jde cítit jistota a jakási pevnost, za což zcela jistě může přepracovaný litý rám, doladění zadní kyvné vidlice a výměna pružícího pera.

¨Kawasaki Z1000SX

 

Přenesení směru

Ale jestliže chválíme jistotu v jednoduché táhlé zatáčce, musíme k tomu i říct „B“, tedy upozornit na určitou neomalenost při snaze o razantnější změny směru. Jenže, jak víc a dál jezdíme, zjišťujeme, že to není ve výsledku záležitost podvozku, ale spíš opět motoru. Prakticky všude jste o něco rychlejší, než by bylo všeobecně zdrávo, a to má svůj vliv.

Ta motorka vás prostě sama vtáhne do svého světa. Naštěstí jsou tu hodně silné přední radiální 4pístkové brzdy, což znamená, že celý ten aparát nakonec ukrotíte, ale chce to být neustále ve střehu… Vždyť už jsem říkal, je jak had. Sami se díváte na svou jízdu a budete překvapení, jak ohromující a efektní je to podívaná.

Kawasaki Z1000SXKawasaki Z1000SXKawasaki Z1000SXKawasaki Z1000SX 


Odpor

Už ale dost o těch živočišností nabitých jízdních vlastnostech. Je to brutální motorka, ale určená pro ty, kdo chtějí i trochu cestovnější naháč. V tomto případě jde tedy o povýšení funkčnosti o nastavitelnou polokapotáž, která má 4 polohy a dokáže se tedy přizpůsobit vaší výšce. Nenechte si na dlouhé štrece foukat nad hlavu ani na hrudník – nýbrž přesně na to nejideálnější místo, tedy na ramena.

To neoddiskutovatelně zvyšuje komfort z jízdy. Navíc ještě jedna praktická informace. Nastavení štítku je manuální, nestará se o něj tedy žádná elektronická krabička. Ručně zmáčknete páčku pod přístrojovou deskou a druhou rukou si štelujete plexi přesně tam, kde je potřeba. Je to levné a rychlé… Jen nejde převekslovávat za jízdy, protože to musíte dělat oběma rukama!!!

Z1000SX má oproti svým nekapotovaným sestrám i o něco vyšší řídítka, takže sedíte rovně, stabilně a ani po celém dni v sedle nerozbolí záda. Z pohledu pozice jezdce na stroji chválíme i poměrně velká a dobře umístěná zrcátka.

Kawasaki Z1000SX 

Stovky kilometrů

Pchaaaaaa. Pokud nebudete koukat na nějaký ten litr spotřeby (a nám to hodně lítalo nahoru a dolů okolo 7 l), tak budete z týhle motorky vážně u vytržení. Pohodlné sedlo, které se neprosedí, logicky a chytře odstupňované mezi prostorem pro jezdce a spolujezdce. Nic nelze vytknout ani pogumovaným stupačkám.

Co se vzhledu týče, zelená byla vždycky dobrá! Fantastická je ta masa plechu mezi koleny, nádrž totiž pomáhá motorku ještě líp ovládat. Naopak na škodu (na oko, pro okolí) je fakt, že světla jsou v masce umístěna příliš nízko a přijíždějící motorka se může zdát ostatním jakoby neustále přikrčená.

Kawasaki Z1000SX

Baví nás plně nastavitelný podvozek, což asi začnete naplno využívat právě ve chvíli, kdy s motorkou začnete pendlovat v kolečku: okruh vs. dovolená…

A dostáváme se k největšímu plusu tohoto stroje. A tím je jeho univerzálnost. Tohle je totiž bike, se kterým můžete doopravdy vše. Dojedete si do Brna na dračí odpoledne, a nebude na okruhu za šaška. A hned druhý den ráno můžete klidně na tom stejným stroji vyrazit klidně do Portugalska na dovolenou. Oboje zvládá s bravurou a v tom je její největší hodnota.

Spokojený je totiž ten, kdo neváhá…

Kawasaki Z1000SX


 

 

Pár postřehů navíc:

»19 litrů nádrž = 350 km v kuse zvládne, ale je to tak tak…

»moc šikovný jsou vzadu madla pro spolujezdce

»je citlivá na zploštění pneumatik, s oholenou gumou už tak dobře neposlouchá

»pod sedlem není v kaslíčku prostor ani pro cigára

 

Verze pro cestování…

Kawasaki bere tuhle motorku skutečně hlavně jako cestovní a užitkovou. Proto v nabídce našeho dovozce naleznete i verzi Z1000SX City se zadním 30litrovým kufrem za příplatek 9000 Kč či verzi označenou Z1000SX Tourer, kde k motorce dostanete navíc za zvýhodněnou cenu 17 000 Kč i sadu 2 x 35 litrů postranních kufrů. Vše samozřejmě v barvě motorky.

Kawasaki Z1000SXKawasaki Z1000SX

Foto: autor

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno