Dvě poslední generace legendárního supersportu od Hondy jasně ukázaly, kam směřuje vývoj sportovních motorek. A než přijde nový model 2013, porovnejme si dva kousky z přecházející modelové řady – konkrétně r.2011 s modelem r.2005

Po několika testech Hondy CBR 600RR versus veškerá konkurence se nám konečně podařilo porovnat její stávající podobu s o jednu generaci starším modelem. Chápejte, postavit vedle sebe novou motorku a jejího předchůdce, kterej už má něco „nalítáno“, to přece může bejt hodně zajímavý.

Zajímají nás rozdíly v chování, charakteru, každodenní použitelnosti. Jak tomu s oblibou říkáme – „skutečnej svět“. A i když se Honda nikdy neuchyluje k radikálním modernizacím a vždy jde spíš cestou postupného „vymazlování“ fungujících celků, přesto nám tohle svezení připravilo nejedno překvapení.

CBR600RR

 

Flashback 2005

Britský časopis Bike v roce 2005 napsal: „Dnešní CBR je typickým ztělesněním okruhové elegance a ze všech sériových šestistovek má vychování nejbližší závodním strojům MotoGP. Opustila univerzální styl a ve verzi RR se stává nekompromisní závodní replikou.“ Tento osm let starý exemplář nám zapůjčila naše Gerry, která je jejím hrdým vlastníkem už pátý rok.

Prvním majitelem byl ale Vašek Jiruš z 4SR, který s ní po dvě sezóny brázdil český mistrák ve volné třídě do 600 cm3 (ano, je to ta motorka, se kterou měl náš šéfredaktor Carlos v sezoně 2007 tolik práce a která mu několikrát pěkně nařezala), takže ta motorka holka má za sebou i dost výživnou závodní zkušenost z českých okruhů. Motorka je v naprosto sériovém stavu po repasi předních vidlic a spojky, vylepšená opletenými brzdovými hadicemi, závodními páčkami PP Tuning a taky tlumičem řízení.

CBR600RR

 

Rok 2011

Je vítězem spousty srovnávacích testů a má za sebou nespočet sportovních úspěchů na světových kolbištích. Určitě se vám vybaví bílo-zelená kombinace barev týmu Ten Kate, který s ní ve světových supersportech sbíral jeden titul za druhým. Dá se říct, že je to i historicky jeden z nejvýznamnějších strojů posledních let.

Kompaktní, přívětivá a neuvěřitelně hbitá štika, která z vás dělá lepšího pilota. Je z ní cítit ta klasická „hondovitost“, to znamená pevnost, jistota a pocit opravdu kvalitního výrobku. Náš kousek má ABS, voní novotou a jeho barevné provedení je jeden velký kosmír. Dokázal bych si představit vkusnější lak, ale to je jen můj osobní názor. Karlovi se tahle grafika naopak moc líbí, takže je to vážně otázka osobních preferencí. Krom toho CBR je tak dobrá, že by na tom nic nezměnila ani teplá flitrová metalíza s růžovejma hvězdičkama, i když tohle bychom samozřejmě nikomu nepřáli 😉

 


Misky vah

Opět jsem se přistihnul, s jakým úžasem zírám na CBR po průletu několikakilometrového zatáčkovitého úseku s asfaltem, který je vyspravovaný skoro tak často jako D1. Znovu a zase mě udivuje, jak rychle a snadno se na ní dá jet, aniž by vás to stálo nějakou námahu. Už od roku 2007 to tak je. V našich testech o tom píšeme často, ale je jenom málo motorek, který vám dají stejnou důvěru jako tahle supersportovní hondice.

Motor je sametově hladký, můžete ho nechat jen tak převalovat v první polovině otáčkoměru (tady trochu otravují vysokofrekvenční vibrace do stupaček), nebo ho držet pod krkem, aby vřískal v oblasti největšího výkonu. Posaz je stísněnější, ale ne nepohodlný, podvozek plyšový, ale dostatečně tuhý při rychlé jízdě, budíky přehledné (trochu nám chybí laptimer, sportovní motorka by si ho zasloužila a motorky od konkurence ho mají, stejně jako ukazatel zařazeného kvaltu – možná to jsou maličkosti, ale i takové drobnosti dokážou zpříjemnit život s opravdovým supersportem) a zrcátka funkční.

CBR600RR

Brzdy silné se skvělou dávkovatelností. ABS? No, budiž. Preferovali bychom možnost jeho vypnutí, což bychom ale dělali pouze při vyvenčení na závodním okruhu. Na silniční ježdění je to fajn „záchranná síť“, která dokáže pomoct i při jasném průseru. Na vodě je jeho výhoda neoddiskutovatelná…

Všechno na CBR je prostě „user friendly“, jak to jen jde. Nemůžu si ale pomoct, po přesednutí na starší model a pár kilometrech jízdy si říkám: „Bavím se a tahle jízda je tak nějak intenzivnější.“ Model 2005 je rozložitější, širší v bocích, s lehce širšími řídítky a nakoplejším posazem. Výška sedla je sice stejná, ale vzhledem k jeho větší šířce máte pocit vyšší motorky. Díky delšímu rozvoru a lehce ploššímu úhlu hlavy řízení není řízení tak živé a člověk se na ní musí víc snažit, víc ji řídit.

Jenže mně to vůbec nevadí, právě naopak. Motor vrčí naštvaněji, nemá takový spodek ani nejvyšší výkon, ale jeho křivka mi připadá strmější. Jako by se jí o fous víc chtělo tahat. V zatáčkách oplývá stejným stoickým klidem, i když na nekvalitním povrchu není podvozek tak plyšový. Přece jenom – ani repasované tlumiče nejsou tak poddajné jako fungl nové. Na motorce jsou cítit ty najeté kilometry, ale pořád nejde říct, že by byla stará a nekonkurenceschopná. Funguje prostě dobře. Není tak pohodlná a brzdy nemají takový nástup, ok, ale jako byste z ní cítili víc života.

 CBR600RR

Show must go on

Poslední CBR je bezesporu neuvěřitelně kvalitní a skvěle fungující celek. Motorka, které je jedno, jestli jste na silnici, nebo na závodní dráze. Přívětivá a účinná, dokáže vyhovět každému. Až se nechce věřit, jak je to v závodním provedení velká zbraň. Honda tohle prostě umí ze všech nejlíp, to si nemá cenu nic nalhávat. Kombinace každodenní použitelnosti a sportovních schopností. Všude, kde se s ní ocitnete, budete spokojení.

Nový model je ve většině ohledů lepší motorka než starší 2005, jenže je tu pár ale. Při přímé konfrontaci se starším modelem jako by jí scházela živočišnost a trocha duše. Možná by se to dalo nazvat určitou sterilitou, kterou v sobě mají zakódované všechny motorky od Hondy. Je to bezesporu výbornej stroj, ale maličko tomu chybí srdíčko. Model 2005 dává víc najevo svoje sportovní zaměření a závodní geny. Je pocitově tužší, prkennější a dravější. A to jsou pro nás jako pro správný „benzínový hlavy“ hodně důležitý atributy.

CBR600RR

Nový model se tak přiblížil širšímu spektru jezdců, že mu to trochu ubralo na celkovém charismatu. Kam to půjde dál, je otázka, ale jedno je rozhodně jasné. Tahle story rozhodně nekončí a určitě se ještě máme na co těšit. Já jen doufám, že CBR vždycky zůstane na prvním místě břitkým sporťákem, protože tak ji máme rádi a přijít o ni by byla sakra škoda…



…a trocha historie

1987 199019911993

 1995199920012003

  


 

 

Co přinesla CBR nového v roce 2005
… a jaká je v roce 2011

 

Model 2011 byl vybaven elektronickým ABS. Už v roce 2005 dávala Honda na CBR radiálně uchycené brzdové třmeny. Oběma brzdovým soustavám nechybí síla a cit na páčce. Ani design kyvné vidlice se za těch šest let moc nezměnil. Jo, Honda nerada dělá radikální kroky. Raději jde cestou postupné evoluce

CBR600RR

 

MODEL CBR600RR rv 2005 (popis)

-vzhled připodobněn ke speciálu RC211V z MotoGP
-výkon 115 koní s posílenou a vyhlazenou křivkou
-jiná, racingově vypadající palubní deska
-cebro shodilo 6 kilo (nový rám, podvozek, výfuk) – centralizace hmoty hrála už absolutní prim, takže se redukovalo hlavně v neodpružených hmotách a v periferiích (tedy místech vzdálených od středu motorky
delší kyvka ve stylu MotoGP
-radiální brzdy
obrácená vidlice
-nové nádechy
-novinkou byly i výstražné blinkry (Honda už tehdy začala myslet vážně svůj program větší bezpečnosti)

 MODEL CBR600RR rv 2011 (popis)

-vychází z modelu 2007, do této podoby nastaven v roce 2009, který přinesl do řady CBR další výraznější  upgrade
-největší bombou je použití elektronického systému ABS u sportovní motorky, kdy za vás prakticky brzdí počítač. Vy pouze mačkáte páčku
-chytrý gyroskop ohlídá, abyste motorku při tvrdých brzdách nepřehodili přes přední kolo
-hmotnost se uspořila na motoru, podvozku i výfukových svodech
-motor má víc páry ve středním poli (od osmi do dvanácti), ale pořád tady zůstala hladovost po otáčkách
-CBR je stále nejlehčí motorkou ve své třídě
-nové jsou monoblokové brzdové třmeny, vyrobené z jednoho kusu
-výfuk dostal jiný tvar s použitím přívěry jako u Fireblada
přiostřila se maska s dvojicí světel
-netypicky pro Hondu je CBR k dispozici ve funky barevných variantách
– katalog originálního příslušenství se rozrostl o tmavé plexi, krytku zadního sedla v barvě
nebo karbonové doplňky

 

Foto: Honza Karásek, Honda

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno