Po třech letech v nabídce šestka CBR letos končí. Bude nahrazena zcela novým modelem s motorem o objemu 650 kubíků a o maličko horším podvozkem. To z původního modelu dělá lákavou ojetinu. Připomeňte si s námi, jak se nám v roce 2011 Cebro líbilo.

Oživit legendární jméno CBR F, to je víc než pecka nápad. Je to navázání na to nejpoctivější, co motocyklový průmysl světu kdy dal. A my si zajeli ověřit tuhle naši domněnku na jih Španělska…

Asi mi potvrdíte, že určitě znáte někoho ve vašem okolí, kdo měl nebo ještě pořád má nějakou Hondu CBR600F – „eFko“ je jedna z ikon motocyklové historie, která z pohledu důležitosti udělala pro motorky přesně to, co udělal první Golf pro malé hatchbacky. Nikdy nebyla nejrychlejší, nejsilnější nebo nejhezčí, ale proč taky? Ona vždycky uměla všechno tak dobře, že pokud někdo jiný vyrobil univerzální sportovní motorku, musel ji nutně srovnat právě s CBR – a většinou prohrál.

 

Něco na ní je

Vážně, tahle Honda je a byla tou motorkou, která určovala po dlouhých 24 let pravidla hry. A po svezení na novém modelu to vypadá, že nás čeká minimálně další „F“ dekáda.

Je těžké ukázat prstem na jednu jedinou věc, v čem je tahle solidní mašina tak dobrá. Není stavěná na stahování desetin z vašeho osobáku v Brně, ale je vymyšlená tak, aby si získala co možná největší publikum.

K tomu, aby byla motorka univerzální, tedy musí mít hlavně použitelný motor. A ten nové eFko bezesporu má. Řadový čtyřválec je naladěn na sto koní a klidně by mohl mít o dost větší „nápřah“, jenže v tomhle podvozku by to tak trochu ztrácelo smysl. Honda mu lehce ubrala na maximálním výkonu, aby posílila střed otáček. Podle toho, co jsem měl možnost zažít, se to povedlo tak napůl. Když kolem pěti tisíc na šestku otočíte plynem nadoraz, dostanete sice příjemně plynulou, ale ne zrovna vzrušující akceleraci. Nechce se mi říct, že by byla pomalá (což byl úplný nesmysl), ale nemůžu se zbavit dojmu, že by toho tam mohlo být víc.

Tahle lehká letargie má za následek, že pro rychlejší předjetí budete muset podkopnout kvalt, někdy i dva. Není to protivné – už kvůli velmi přesně fungující převodovce. Řazení je příjemné, dráhy krátké a spojka jde měkce a progresivně.

 

Je to akorát – příjemný

A má to i jiné světlé stránky. Neagresivní motor znamená, že se můžete víc soustředit na vlastní řízení motorky a čtení silnice. Když se tak šouráte krajinou, je to moc hezký svezení. Motor si spokojeně sedí kolem pěti tisíc otáček a kromě jemných vibrací do řidítek tady nic neruší.

Plexi slušně odráží vítr až nad ramena, řidítka jsou v akorátní výšce – úplná lahoda. Ani při rychlejší jízdě, třeba na dálnici, se nemusíte přikrčovat ančto za budíky je dost místa a větrný štítek má ideální tvar. Výška sedla je identická jako na šestkovém Hornetu, ale nemusíte se natahovat tak daleko jako na CBR RR. Jezdecká pozice je fajn a dovolí v sedle opravdový relax, budete si užívat.

 

Chcete víc?

Anebo máte chuť na trochu vzrůša? Podkopněte dva nebo tři kvalty a nechte ten motor pořádně roztočit. Kolem deseti umí i on pořádnej trap a krásně u toho zpívá. Je tam přesně tolik síly a vzrušivosti, kolik od řadového čtyřválce čekáte. 230 km/h je na tacháči za chvilku a když budete chtít ještě víc, Cebro vám to ještě rádo přidá.

Je to fajn pocit, když víte, že se pod touhle klidnou slupkou krčí i hodně zábavnej parťák. I když jasně cítíte, že motor ve fabrice na výkonu maličkou zkrouhnuli, pořád má koule. A to je dobře, protože kdyby nebyl nahoře tak uječenej, mohla by jízda na CBR maličkou sklouznout ke sterilitě.

 

Podvozek, to je libůstka

Co mě dost mile překvapilo, je podvozek. Mašina je naprosto neutrální, krásně řeže zatáčky a drží se stopy. Tlumiče jsou spíš tvrdší, takže se nemusíte bát, že se Cebro rozhoupe, když někde trefíte propadlou díru či krajnicii. Na CBR RR byste na horských silničkách jeli asi rychleji, ale jízda by byla daleko křečovatější. Jo, nové eFko je ideální stroj pro ty, kteří se na motorce rádi baví a nepotřebují k tomu nadpozemské rychlosti. A v počasí, které při našem testu panovalo, bych ani sportovnější motorku nechtěl.

Celkovou pohodovou náturu dobře doplňují i šestipístkové brzdy s ABS. Mají skvělou dávkovatelnost a když to někde lehce přepálíte s rychlostí, můžete za ně bez rozpaků vzít i v menším náklonu. Páčka sice pulzuje, ale přední kolo se do smyku nedostane. Pokud jste ještě na moderní motorce s ABS nejeli, měli byste to udělat. Už to dávno není ta protivná elektronika, která vás plácla přes prsty i ve chvílích, kdy to nebylo potřeba. Jak fungují obyčejné čtyřpístky na verzi bez ABS nemůžeme posoudit. Všechny testovací motorky měly protiblokovací systém.

 

Všechno dobrý?

Ne, nechceme vám namlouvat, že CBR600F je nejlepší motorka na světě. I tady je pár věcí, které nám moc nevoní. Tak třeba digitální přístrojovka, která má integrovaný otáčkoměr, vypadá sice cool a moderně (i když podobné budíky měla už SP-1), ale kostičky jsou hodně titěrný – tohle šlo asi udělat líp. Z hlediska zobrazovaných informací tady ale nic nechybí – teplota motoru, aktuální i průměrná spotřeba, hodiny a dva tripmastery.

Z pohledu toho, co dostanete za svoje peníze, toho CBR nabízí dost. Má ABS, zpracování je 1A a musíte se hodně snažit, abyste přišli na něco, co by vás vyloženě praštilo do oka. Já našel akorát zaslepené držáky zrcátek na řidítkách – to by tady fakticky být nemuselo. Celkově ale nevypadá levně a třeba ve zlatý barvě vyvedený vidle jsou hezkým detailem.

 

Kupte si ji

Honda CBR600F je upřímná motorka, to se mi líbí. Na nic si nehraje a je svá. Nemám rád, když máte pocit, že se nějaká mašina moc snaží. Cebro tohle nedělá, a to oceňuju. Takže ano, tahle mašina se zase bude prodávat po vagonech. Nebudu se divit nikomu, kdo si ji pořídí. Pro začínající piloty nebo pro ty, kteří se k motorkám po přestávce vracejí, to bude přesně to pravý. A za tuhle cenu – chtít víc by bylo skoro rouhání…


 

Víte že:

*Motor je naladěný velice vstřícně vůči středním otáčkám. Přesto je špička výkonu na 12 tisících otáčkách

*Jako doplňková možnost výbavy je tu C-ABS (+15 000Kč)

*Sedlo je ve stejné výšce jako na Hornetu – tedy v 800 mm nad zemí

*Přední vidlice mají možnost nastavení předpětí a komprese

 

Originální doplňky

Honda nabízí pro svoje CBR řadu originálních doplňků a podle toho, co jsme měli možnost vidět, jsou to věci, které z vaší motorky udělají o dost větší parádu. Tak třeba kryt podsedadlové části s pěkným logem je fajn detail, stejně jako doplňkový zadní blatníček v barvě motorky. Nejenom, že je vážně pěkný, ale taky poskytuje ochranu zadního tlumiče. Pro sportovně zaměřené piloty je tady možnost objednat si kryt sedla spolujezdce a potom má prdelka motorky větší šmrnc. Cestovatelé zase ocení větší plexi nebo vyhřívané rukojeti. Jako naše osobní doporučení berte samolepky na lemy ráfků, které motorku krásně rozsvítí.


 

Foto: Honda

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno