MotoGP™ oznámila nový systém “koncesí” pro výrobce, což má zajistit ještě vyrovnanější soupeření v roce 2024 – a v dalších letech.
Vše platí od tohoto pondělí, tedy okamžitě po skončení sezony 2023. První hodnocení proběhlo na konci sezóny 2023, takže továrny již v novém systému získaly – nebo ztratily – úlevy. Dalším kontrolním bodem, kdy bude situace znovu posouzená, je začátek letních prázdnin 2024.
Na základě prvního hodnocení na konci roku 2023 jsou motocykly Ducati zařazeny do kategorie A, KTM a Aprilia do kategorie C a Honda a Yamaha do kategorie D.
Body konstruktérů, tedy body získané jezdcem, který se na každém stroji umístil na prvním místě, jsou započítávány do systému hodnocení.
– Volné testování znamená jakýkoli jezdec, jakákoli trať a kdykoli. Jediná dvě omezení pro továrny v hodnocení D s “volným testováním” jsou:
– Nikdo nesmí testovat na trati během dvou týdnů před Grand Prix na stejném místě. Toto je samostatné nařízení a zůstává v platnosti nadále.
– Testování pneumatik – kategorie D dostává nejvíce pneumatik k použití při testování, ale to neznamená nekonečné množství!
Na strojích dané továrny kategorie D můžou kdykoliv testovat nejen testovací jezdci, ale i jezdci nezávislých i továrních týmů – takže Yamaha může mít Fabia Quartarara (Monster Energy Yamaha MotoGP™) a nového týmového kolegu Alexe Rinse, kteří se zúčastní shakedown testu v Sepangu, pokud se tak rozhodnou.
Stejně tak Honda s jezdci CASTROL/IDEMITSU Honda LCR. V roce 2024 bychom se tedy mohli dočkat super Shakedownu – záleží na továrnách, které mají tuto možnost, tedy Honda a Yamaha v kategorii D.
Koncese platná po skončení sezony 2023
KATEGORIE A (Ducati)
Procenta koncesních bodů: 85% a více z maxima 100%
Povolený počet použitých pneumatik během testování: 170 kusů
Soukromé testování: pouze pro testovací jezdce
Počet okruhů z kalendáře GP: maximálně 3 okruhy
Počet divokých karet: žádná
Maximální počet motorů použitých během sezony: 7 nebo 8
Specifikace motorů: zmrazená
Aktualizace aerodynamiky: maximálně 1
KATEGORIE B (aktuálně žádný výrobce)
Procenta koncesních bodů: 60% – méně než 85% z maxima 100%
Povolený počet použitých pneumatik během testování: 190 kusů
Soukromé testování: pouze pro testovací jezdce
Počet okruhů z kalendáře GP: maximálně 3 okruhy
Počet divokých karet: 3
Maximální počet motorů použitých během sezony: 7 nebo 8
Specifikace motorů: zmrazená
Aktualizace aerodynamiky: maximálně 1
KATEGORIE C (KTM, Aprilia)
Procenta koncesních bodů: 35% – méně než 60% z maxima 100%
Povolený počet použitých pneumatik během testování: 220 kusů
Soukromé testování: pouze pro testovací jezdce
Počet okruhů z kalendáře GP: maximálně 3 okruhy
Počet divokých karet: 6 (maximálně 3 do letního zákazu testování a maximálně 3 po letním zákazu)
Maximální počet motorů použitých během sezony: 7 nebo 8
Specifikace motorů: zmrazená
Aktualizace aerodynamiky: maximálně 1
KATEGORIE D (Honda, Yamaha)
Procenta koncesních bodů: méně než 35% z maxima 100%
Povolený počet použitých pneumatik během testování: 260 kusů
Soukromé testování: bez omezení jezdců
Počet okruhů z kalendáře GP: jakýkoli okruh GP
Počet divokých karet: 6 (bez omezení částí sezony)
Maximální počet motorů použitých během sezony: 9 nebo 10
Specifikace motorů: volná
Aktualizace aerodynamiky: maximálně 2
zdroj: www.bikeracing.cz,foto:motogp.com
Dorna tresta za uspech Ducati ve WSBK a nyni Ducati v MGP. Ten pocet motoru na sezonu, je pruser.