Nezapře italskou designérskou školu, plus si připočtěte historií provoněnou značku Mondial a jména jako Conte Boselli a Cesare Galli, kteří ji nyní uvádějí znovu na trh. Po dvou modelech SMT 125 (motárdek) a SMX 125 (endurko) se tak Hipster HPS 125 stává od této chvíle vlajkovou lodí reinkarnace velké slávy (10 titulů mistrů světa!). Podtrženo sečteno, nestává se moc často, že před vámi stojí tak nová, nevšední a naprosto neokoukaná motorka.

Setkání se zhmotněnou titěrností. Ale ten pocit z ní je ve výsledku silnější. Je neobyčejně hezká, má celkově smysluplně postavený design (obzvlášť pro současnou módu lidí kmene Hipster) a zároveň je tu spoustu citu pro skutečný a poctivý motorkářský detail. Materiál, zpracování, charisma – všechno naprostá jednička. Navíc za cenu, u níž byste ani omylem nečekali, že tu bude tak vysoká přidaná hodnota.

 

Samotný test

Dost ale povídání, pojďme se povozit, pojďme si užívat. Je nádherné odpoledne a my dnes máme trochu víc volna. Přibíráme do party Alici, ať máme i holčičí úhel pohledu, a budeme jezdit hlavně po městě, protože pro metropole je HPS 125 zrozena. První pocit? Dobře se mi na ní uvelebilo.

Řídítka jsou poměrně roztažená do šířky a daleko vepředu, takže „na vlastní kůži“ najednou poznávám i překvapivě velký stroj. Moment, který bych ještě před pěti minutami nečekal. Instruktáž před prodejnou zní jednoduše, pořádně ji prohřát. Proč? S tímhle objemem se bude dost točit, tak aby jí jezdec zbytečně moc neublížil.

Motor není opravdu žádný silák. Je to Derbi nebo Sherco (jak chcete), což ovšem značí hlavně to, že pohonná jednotka je už léty sakra prověřená. Vytáčím zhruba na 5000 obrátek a přiklapávám první kvalty nahoru. Na proplutí veletokem aut v centru to stačí. Co ale, až budu chtít jít ještě víc a nahoru?

Okolo 7500 už chytá ostrý dech a sice brní, ale dere se ochotně. Pásmo, ve kterém můžete manipulovat, je pak už velice úzké (okolo 10 000 omezovač). Jenže když to přesně trefujete, je to neskutečná zábava. Ping, ping, ping, jedu první, není to zadarmo, ale já chci být přece i trochu rváč…

 

Zážitek, který je majitelům současných hyperbiků už odepírán. U velké motorky zašimráte plyn a doslova přeskočíte každého, kdo je před váma. U malého Mondialu ale musíte přemýšlet, včas podřadit, vyspojkovat, přeřadit, držet to u krku, abyste se nezakoktali a neztratili drive – tak by skončila vaše výhoda. Dávám tedy zas dva kvalty dolů a koukám, jak na kulatém otáčkoměru olizují dílky digitální stupnice znovu tu mlsnou osmičku. Je jim tam dobře.

Předjedu další slunkem rozpálenou Octávku a mám verdikt, alespoň co se týče motoru, hotový: On vyžaduje hodně vašich pohybů. Není to lenoch, jde o nezbedného čiperu. Pokud se takhle k němu postavíte, bude vás bavit jak máloco. Po městě, za tři bloky, na schůzku… Nikde s ním nebudete „blbě“. Snad jen na dálnici, tam bych se s ním necpal. Ty vibrace by vás stejně utloukly a díky cifře maximální rychlosti by to byla jízda vpravo mezi kamiony, a to je spíš o hubu, to fakt nemám rád…

 

 

Podvozková debata

Výmoly, kostky, tramvajové pásy, rychlé zatáčky i otočky okolo pětníku. Všechno jsme vyzkoušeli, a máme tedy právo o tomto něco povídat. Podvozek je hravý, obratný, ale bohužel hlavně vzadu nastavený až moc napřímo a do tvrda. To s sebou, společně s nízkou váhou stroje, nese neodbouratelný efekt, že má HPS občas tendenci poposkakovat. Což vás možná napoprvé překvapí, pak už to ale vezmete jako součást programu a nakonec se tím začnete bavit – vždyť hovoříme o motorce pro mladí lidi, ti by ani serióznost a uprděná bravura přeci nebavily!

Naproti tomu gumy se značkou CTS se na drapácích postarají o to, že dojde i k upozadění toho tuhého projevu. Drapáky na asfaltu sice trochu hučí, ale profil má ta guma fajn, takže si pomalu nakládáte zatáčku za zatáčkou a začínáte věřit sobě i jí… Znovu vypíchnu těch 133 kg váhy a nejednou mám pocit, že se ta mašinka ovládá jako dvě přeložená pírka. Stačí fouknout a jen zírat. Paráda!

Podvozek je nějakým způsobem nastavitelný, můžete si s ním pohrát, doladit ho, ale nějakou převratnou změnu vážně moc nečekejte. Tvrdá motorka má ale dobrou ovladatelnost a zpětnou vazbu – a to taky není úplně šatná zpráva, třeba právě pro nováčka.

Naopak super pochvala za brzdy, obzvláště ta přední (byť je tu jen jeden kotouč) má dobrý a silný nástup, takže zastavujete jistě a s neskrývaným pocitem jistoty. To mě baví. Hodně si v této fázi přehazujeme motorku s Alicí a ta je na tom úplně stejně: „Ještě chvilku mě nech, ty voe, to je dobrý.“ Při focení by už klidně mrskala koleno, kdybychom to teda nefotili v docela hustým strašnickým provozu a ona neměla jen nějaký ty lehký kalhoty. Jo, a omlouváme se těm dětem z autoškoly, kterým jsme tam asi trochu předvedli, co se taky nemá dělat na silnici.

Skočí? Myslíš? Nad 90 km/h už jen letíš lehce nad povrchem, ty nejhorší kopance přišly tak lehce nad padesátkou. S vyšší rychlostí nabude sebejistoty. Nesmíš se bát a dočkáš se úžasných vlastností…

 

Něco málo praktického

Našli jsme na konstrukci F. B Mondialu HPS125 něco, co nám nešmakovalo? Překvapivě toho bylo docela málo, protože on je to vážně docela dobře vymyšlený stroj. Potěšily masivní přepínače a jejich intuitivně správně zvolená pozice. Přítomen je à la Ducati LCD budík s praktickou informační strukturou. Hnědé hefty mají dobrou úpravu proti skluzu a sedlo je kožené, prošívané a svou pevností ještě víc přispívá tomu zdravému pocitu převahy.

Snad opravdu jediné, co by se mohlo na tomto místě vytknout, je umístění bočního stojánku, který je nešikovně zastrčen pod levou stupačkou a dá dost práce ho patou vůbec najít – a ještě větší práci pak dá tu stupačku obkroužit, když chcete stojánek vysunout.

A nebyl jsem sám, komu se tohle prostocvičení na první pokus nepodařilo. Navíc samotné tělo stojánku taky neoplývalo jistotou a přinejmenším dvakrát nám to na něm tak divně zaplavalo. Tady rada pro hipstery teenagery, neseďte na motorce před holkama „na stojanu“, praskne to a to pak bude drahý!

 

A ještě jedna věc, ale to už zas spíš v plusu. Nemyslím si úplně, že by to musela být motorka výhradně určená jen pro… náctiletou populaci (i když to předjímá ten její výkon i kubatura). Ale klidně si ji dokážu představit jako víc designovou alternativu pro úředníka místo skútru nebo zkrátka jako motorku pro radost, když s tím někdo bude občas mít potřebu pořádně zakvrdlat.

Masovému užití nahrává i finanční nenáročnost tohoto příběhu, za 89 990 stojí v garáží komplet celá, hezká, unikátní a hlavně nová motorka. A přidejme ještě jeden fakt – za tři dny testu jsme nevyjezdili ani jednu celou nádrž benzinu, a to je čtrnáctilitrová! Jestli se o něčem dá říct, že je to nízkonákladové svezení, pak je to rozhodně tahle motorka.

VERDIKT

Vše podstatné už bylo řečeno. F. B Mondial HPS125 není prázdné plácnutí do poklidné hladiny, žádný tupý a nic neříkající módní výstřelek. Naopak, je to prima svezení a k tomu ještě rozhodně pěkná motorka. Líbí se nám zpracování, jsme okouzleni detaily. Jestli ji však doopravdy chtít? Na to už vám nedokážeme dát odpovědět, to si musíte rozhodnout sami.

Doporučujeme před konečným rozhodnutím krátkou zkušební jízdu – jestli se právě s takovým projevem motoru dokážete doopravdy sžít. Pokud ano, tak by pak ještě bylo dobré, abyste neměli nad 190 centimetrů a 120 kilo (abyste tu krásu svým vzhledem neznevažovali) a vašemu společnému štěstí už nestojí v cestě vlastně nic. Taková je pravda a zasazení téhle motorky do reality – není pro každého, ale je tu radost, a tu vám dá, i vašemu okolí…

10 nejhezčích detailů:

*drátěná kola
*výfukové doutníčky
*držák za zadní kolo
*prošívání sedla (+ vyšité hps)
*cool hnědá barva sedáku
*tvar nádrže s prolisovanou střední částí
*široká řídítka
*měkké hefty
*výborná zrcátka
* a samotné logo značky Mondial!

 

Technické údaje – 2017 F. B Mondial HPS 125

Motor
Typ: vodou chlazený jednoválec, 4T, DOHC, 4 ventily
Objem: 124,3 cm3
výkon: 15 koní @ 9750 ot./mim.
Točivý moment: 10,5 Nm @ 8000 ot./min.
Počet rychlostí:  6
Sekundární převod: řetěz

Podvozek
Rám:   trubkový
Přední odpružení: upside-down vidlice, ø 40 mm, zdvih 90 mm
Zadní odpružení:  2 tlumiče, zdvih 70 mm
Přední brzda:  280mm disk, 4pístek radiální
Zadní brzda:  disk, 1pístek
Pneu přední:100/90-18
Pneu zadní:  130/80-17

Rozměry
Rozvor: 1360 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem nádrže: 14 l
Suchá hmotnost:  133 kg

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno