Představení asi nejžhavější novinky letošního podzimu, supersportovní Ducati 1199 Panigale, se pomalu blíží a továrna nám jako předkrm předhodila informace o motoru.

Pokud se někdo z nás obával, že název Superquadro bude znamenat čtyřválec, můžeme ho uklidnit. Ducati zůstává věrna svému zaběhlému konceptu, novou 1199 bude dále pohánět kapalinou chlazený dvouválec. Ovšem ze starších modelů zůstává pouze Taglioniho geniální 90° L-konfigurace a desmodromické rozvody, vše ostatní je dle továrny komplet nové.

Když technici Ducati a Ducati Corse vypočítávali optimální konfiguraci motoru, došli k nutnosti zvýšení otáček a tím k extrémnímu poměru vrtání a zdvihu 112 x 60,8 mm (motor 1198 má 106 x 67,9 mm). Díky tomu se dopracovali k hodnotám 195 koní v 10 750 otáček a 135 Nm v 9.000 otáček za minutu. To je už opravdu neuvěřitelné a před pár lety u dvouválce naprosto nepředstavitelné. Oproti nynějšímu modelu 1198 to znamená nárůst výkonu o 25 koní! I přesto výrobce slibuje “user-friendly” chování dosažené pomocí přepínatelných palivových map.

Kvůli snížení zdvihu a zvýšení plochy válce se musely změnit také průměry ventilů – u sacích z 43,5 na 46,8 mm a u výfukových z 34,5 na 38,2 mm. To, společně se zvýšením otáček motoru, znamená extrémní zátěž a tak není divu, že jsou ventily titanové a vahadla vyrobená pomocí technologie pocházející z kosmického průmyslu, PLC (uhlíkový povlak).

Kliková skříň je odlívána ve vakuu pomocí technologie Vacural ®, která zajišťuje optimální hmotnost, tloušťku stěn a pevnost. Kompletně přepracované je také chlazení válců, Superquadro má nikasilové “mokré vložky”.

Tato konstrukce umožňuje bezpečné upevnění hlavy válců přímo do klikové skříně, lepší těsnění a odvod tepla z válců přímo do okolní chladící kapaliny. Novinkou je dále použití zevnitř mazaných tzv. shell ložisek klikové hřídele, která byla dříve používána pouze u “MotoGP modelu” Desmosedici RR. To umožnilo lehčí a pevnější konstrukci motoru při zachování maximální efektivity.

V dnešní době je nutnou součástí každé tiskové zprávy (a tedy konstrukce motoru) odstavec o ochraně ovzduší a snižování emisí. Ducati se chlubí tím, že Superquadro zůstává na stejných hodnotách, jako předchozí Testastretta a to díky použití sekundárního vzduchového systému.

Ten se aktivuje pomocí řídící jednotky motoru a signálu z lambda sondy a škrtící klapky a otevírá ventil regulující průtok vzduchu z airboxu ke zpětnému ventilu umístěnému v každé hlavě. Ventil umožňuje tok vzduchu do výfukového kanálku v blízkosti výfukového ventilu. Vstup čerstvého vzduchu do místa nejžhavějšího bodu výfukových plynů zlepšuje spalování a eliminuje nespálené palivo, které vzniká za určitých podmínek.

Úprav se dočkal také Desmo rozvod, který je u Superquadra vystaven extrémní zátěži, díky vysokám otáčkám. I zde sáhli technici do šuplíků WSBK a MotoGP a i přes neuvěřitelné výkony motoru slibují servisní interval po 24 tisících kilometrů. Nejzásadnější změnou u rozvodu je náhrada rozvodového řemenu kombinací rozvodového řetězu a ozubených kol. Tím Ducati odstupuje od technologie používané od roku 1979.

Motor byl navržen tak, aby se stal plnohodnotným členem podvozku, jeho architektura byla kompletně přepočítána, aby co nejlépe vyhovovala konstrukci Panigale. Válce zůstávají pod úhlem 90°, ale celý motor byl pootočen o 6° dozadu, takže přední válec je v úhlu 21°. To umožnilo posunutí motoru o celých 32 mm vpřed a díky tomu lepší rozložení hmotnosti motocyklu.

S novým motorem musí přijít také nová převodovka. Šestistupňová u Superquadra používá větší průměry kol, což umožňuje přenos většího výkonu. Převodovka bude využívat některé shodné komponenty s Multistradou a Diavelem. Smutnou zprávou pro část Ducatistů bude použití mokré spojky, suchá by už na takovou sílu nestačila.

Nezbývá, než se těšit i na zbytek motorky. Konstrukce motoru a jeho výkon vypadají skvěle a pokud se splní to, co se špitá, tedy provozní hmotnost Panigale kolem 180 kilogramů, bude to opravdu peklo. Motocykl 1199 Panigale bude představen 7.11. na tiskové konferenci v Miláně a Motohouse u toho samozřejmě nebude chybět.

Foto: Ducati

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno