Honda vymyslela v roce 1999 úplně novou strategii, zkřížila cestovní enduro a superbike. Svět motorek tím dnem navždy změnil svoji tvář

Držím v ruce katalog motorek z roku 1999 a XL 1000V Varedero je zde představeno jako čerstvá novinka v produkci značky Honda. Je bachratá, má papírově 95 koní, nějakých 239 kilogramů živé váhy a možná v tu chvíli sama ještě ani netuší, jak velkou revoluci rozpoutá.

Od téhle chvíle totiž už nikdy nebudou velká cestovní endura vnímána tak jako doposud. Dříve se přeci jen bazírovalo na tom, aby motorka podobného střihu měla víc podstaty a talentu do endura. Africa Twin a R 1100 GS byly už možná docela blízko kompromisu, ale třeba takové jednoválce KTM 640 Adventure nebo Suzuki DR 800 Big byly motorky s jednoznačným předurčením do bláta.

Srovnání: Honda XL1000V Varadero vs. Honda Crosstourer

Zkrátka, dříve bylo enduro daleko víc zaměřeno na expediční motorky. A Honda jako první před těmi patnácti lety pochopila, že podstatnější část zákazníků to má v hlavách poskládáno přeci jen poněkud jinak. Víc lidí dá spíš přednost komfortu, ovladatelnosti, rychlosti při dálničním přesunu a lehkosti ovládání v zatáčkách. Možná je pro některé enduro vyznavače těžké si nahlas přiznat, ale většina bikerů končí se svými adventure motorkami tak maximálně na Grossglockneru… A tady právě nastává ta zlatá éra Varadera.

O to totiž šlo, kdo pochopí první, ten vyhraje. Honda nacpala do své motorky na vysokém podvozku motor původem z geniálního charismatického superbiku VTR 1000, neváhala opustit filozofii drátěných kol a zákazníkům jednoduše sdělila: „Tady máte mašinu a jeďte se v klídku a bez problémů rekreovat.“ A skutečně, zanedlouho se dostavila obrovská prodejní čísla, která jasně naznačila, že šlo o neskutečně přesný zásah.

Srovnání: Honda XL1000V Varadero vs. Honda Crosstourer

 

Dohnat, předehnat, oslnit

Záplava současných endur je už jen snahou tenhle geniální tah napodobit, předehnat anebo odeslat na trochu jinou adresu. Dnes už téměř neexistuje značka, která by podobnou motorku neměla ve své nabídce. Už i šampónkovská Ducati vyfotila na prašné cestě velekomplikovanou Multistradu a zájem zákazníků nasadil batoh na záda i tak exkluzivní značce, jako je MV Agusta, která letos v Miláně představila světu svou Veloce 800 Turismo. Silnice brázdí desítky tisíc motorek podobného střihu a z cestovních motorek na vysokém podvozku je nejpočetnější a nejžádanější segment moderního věku.

Honda vydržela s produkcí Varadera dlouhých dvanáct let! Což je v hektickém motocyklovém světě plném neustálého obměňování modelů jasným důkazem toho, o jak povedenou myšlenku šlo. V roce 2012 pak byl Varanovi postaven nástupce – o něco tvrdší Crosstourer. A znovu to konstruktéři Hondy pojali více než velkoryse, žádný upgrade, nic co by postávalo v koutě. Nový čtyřválcový motor přišel z uznávané VFR 1200 a podvozek byl přizpůsoben i poměrně svižné asfaltové jízdě. V prvních testech v Motohouse jsme byli nadšení a dodnes se pod každé slovo podepíšeme.

Srovnání: Honda XL1000V Varadero vs. Honda CrosstourerSrovnání: Honda XL1000V Varadero vs. Honda Crosstourer

 


Praktický dotaz od kámoše

Jenže pořád to byl takový pomyslný koš plný teorie. Skutečná praxe bývá o něčem jiném. Letos za mnou přišel kamarád s dotazem, že by si chtěl Crosstourera skutečně koupit a jestli bychom si to nemohli při testu nějak čendžnout s jeho pětiletým Varanem – ať jakože ví, do čeho jde. Zdálo se mi to jako dobrý nápad pro test do časáku, protože takových lidí podle mě bude chodit po světě docela hodně.

Kámoš je skoro učebnicový příklad „Honďáka“. Má ozkoušenou solidnost téhle značky, má od nich ve firmě několik aut, vystřídal už i několik motorek značky Honda. A má taky rodinu, moc neblbne a má rád věci, které vykonají svou práci poctivě. Myslím, že takových lidí se tahle značka (a motorka) týká převážně.

Srovnání: Honda XL1000V Varadero vs. Honda Crosstourer

Zeptal jsem se tedy, co hlavně od případné změny čeká? A nebudu lhát, dostal jsem na první pohled (pro mě) překvapivou odpověď. „Chtěl bych vyzkoušet tu automatickou převodovkou,“ prozradil mi, „mám ji v autě, a tak nějak jsem si na to zvyknul, je to hodně dobrý. Chtěl bych vědět, jak to funguje v motorce.“

Trochu jsem zalapal po dechu, ale dobře, uděláme test. Pro desítky váhajících jistě hodně zajímavé porovnání Varadera v klasickém střihu a nového pojetí, jaké nabízí Crosstourer. Za tři dny jsme společně na obou najeli něco okolo 700 kilometrů a vystřídali jsme prakticky všechny druhy silnic a běžných cest – pro ortodoxní blátaře dopředu hlásím, že jsme se nezabývali endurem a soustředili jsme se na běžné užití.

Srovnání: Honda XL1000V Varadero vs. Honda Crosstourer

 

První dojem je důležitý

Při prvním přesednutí z motorky na motorku pochopíte, že Varadero je podstatně rozměrnější stroj – což se ale dalo tušit, už když vedle sebe stály při focení na stojánku. Překvapí však, že Varan působí naopak při prvním nasednutí a omaku poněkud lehčím a uvolněnějším dojmem. Crosstourer je víc stažený do sebe, je daleko víc kovový a muskulaturní. U Varadera je sice víc oplastování okolo jezdce, ale přijde mi s ním manipulace na pětníku daleko snazší, násobeno tím, že povrchové zpracování kokpitu připomene trochu babiččin pokojíček, což Crosstourer s vizáží chladné posilovny nemůže dohnat.

Samotný posez na motorce je také hodně ošidné kritérium. U Varadera sedíte víc utopeni v motorce, obklopeni vší tou okázalostí cestovní motorky. Crosstourer až tak barokně nepůsobí, sedíte na něm mnohem výš, což se také později ukáže jako nejhlavnější rozdíl – protože tyhle dvě se navzájem liší v tom nejdůležitějším kritériu, tedy v samotné jízdě. U Varadera máte díky nízkému těžišti a utopené pozici jezdce pocit, že hodně a jednoduše nakláníte, motorka neklade odpor ani v pomalé rychlosti a dost utažených zatáčkách. Crosstourer je postaven sportovněji, takže jedete víc jistě a rychle. Při přechodu je ale potřeba si na trochu zvyknout, než ten potenciál skutečně správně využijete. „Na Varanu máš hned pocit, že všechno můžeš, to ti Crosstourer jen tak nedovolí.“

Srovnání: Honda XL1000V Varadero vs. Honda Crosstourer

Teď se určitě zeptáte, jestli se tahle odlišnost nějak neprojeví na samotném pohodlí při delší cestě. Jsem rád, že můžu z vlastní zkušenosti odpovědět, že rozhodně ne. Ba právě naopak. Na Varaderu se měkké sedlo po dlouhých hodinách prosedí a přes zadnici to proklatě nepříjemně pocítíte v zádech. Na Crosstoureru je pozice víc rozložena, sedlo je pevnější, sedíte o chloupek víc předehnutě, a to je ve výsledku na delších mnohadenních cestách (když zadek náležitě ztvrdne) daleko méně únavné a pohodlnější.

Častým bodem debat na internetu je pak štítek. Ten je na standardním provedení Crosstoureru skutečně menší, a zatímco na Varaderu je pilot komplet schovaný „za větrem“, na Toureru cítíte klasicky nápor větru na přilbě. Co je lepší nevím, každý to máme jinak. Vysoký štítek s sebou přináší občasné turbulence (zvlášť při zadním větru), nižší štítek nemají lidé rádi hlavně kvůli unavujícímu hluku. Honda tedy nabízí vyšší plexi na Crosstourera v přípatku a myslím, že jde o zcela záměrný krok, protože zkrátka máte na výběr.

Srovnání: Honda XL1000V Varadero vs. Honda Crosstourer 

 

Druhý dojem vše potvrdí

Teď se chvíli věnujme převodovce, kvůli které celý tenhle trip vlastně původně vznikl. Opomeňme nyní možnost řadit si kvalty nahoru a dolů tlačítkem, podívejme se pouze na plný automat. Tady máme pro jízdu vlastně jen dvojí volbu – režimy „D“ a „S“. To první je pro dálnici, to druhé pro sportovní jízdu. Projíždíme horským střediskem a já se pídím po názoru mého kolegy: „Jak jsem si myslel, jsem tím docela nadšen, hlavně tady v horách funguje eSko naprosto úžasně, motorka si správně podřazuje, utažený zatáčky jezdí čistě na dvojku, věnovat se musíš vlastně jen správnýmu dávkování na výjezdu.“

A dobrý pocit přichází i u dálničního přesunu. Tady Crosstourer úplně prahne po klidu a komfortu. Neodpustím si ale výtku k odstupňování jízdy mezi vesnicemi, kdy mi „D“ cpe až moc klidnou jízdu (automat tam sype šestku sotva překročím padesátku) a eSko zas chce, abych někdy až moc topil pod kotlem a nenechal véčko usnout v nízkých otáčkách. Volil bych zkrátka ještě střední cestu. Názor mého kolegy je ale opět jiný a daleko smířlivější. On je automatem nadšen. Užívá si možnost volit mezi jednotlivými režimy a učí se co nejvíc přizpůsobit jízdu.

Srovnání: Honda XL1000V Varadero vs. Honda Crosstourer

Trefila to Honda tedy opět správně? Přesně do gusta svých zákazníků? Asi jo, tohle není motorka pro remcaly, kteří se bojí přijmout něco nového, tohle je skvostný aparát pro ty, kteří požadují za své peníze nejen solidnost, ale taky nějakou tu přidanou hodnotu. A tou DCT (automat s dvouspojkovou převodovkou) rozhodně pro zákazníky je. Přidejte pak vypínatelnou trakci, multifunkční prakticky vybavený display a použití velice kvalitního podvozku s nastavitelnou přední vidlicí USD o průměru 43 mm, zadní centrál Pro-Link… a pochopíte, že Crosstourer je ideální kombinace pro dálkové silniční jezdce.

 

Verdikt pro milovníky značky Honda

Takže vyměnit, nebo ne? Čím víc jezdíme, tím víc chápeme, že si vlastně nejsou moc podobné. Varadero je dneska už příliš měkké, viděno dnešní optikou tak trochu hluchá motorka. Crosstourer je z hlediska jízdních vlastností mnohem lepší, ve srovnání s Varaderem z něj čiší větší jistota. Je to učebnicové srovnání něčeho starého a solidního s něčím novým a neotřelým. Souboj, který má jen málokdy jednoznačných vítězů.


 

 
BOXIK… o DCT

Novou cestovní VFR 1200F s dvouspojkovou převodovkou představila Honda už na konci roku 2009, Crosstourer tuhle technickou finesu jen převzal. Klasická nožní řadička je tady nahrazena dvojicí tlačítek na levé rukojeti, která slouží k řazení – ukazováčkem nahoru, palcem dolů. Na pravé straně řídítek volíme palcem ruky mezi automatickými módy (D – drive, S – sport) a neutrálem, ukazováčkem mezi automatickým režimem a manuálním řazením – přepínač AT/MT. Nová převodovka je vybavena dvěma spojkami, které jsou nezávisle určeny pro řazení lichých (1., 3., 5.) a sudých (2., 4., 6.) rychlostních stupňů. Na rukojeti najdeme ruční brzdu, která se využívá při parkování v kopci, protože elektronika při vypnutí motoru zařadí automaticky neutrál.

Foto: archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here