Na závěr výletu po veletrhu EICMA pojďme k Yamaze. Ta všem vyrazila dech nadopovanou R1 ve dvou verzích a poklidné cestovatele potěšila nástupcem TDMky na bázi tříválcové MT-09.

YZF-R1/M

V kotli litrových supersportů to letos začalo zase pořádně vřít. V motorce „z krámu“ najdete teď už dokonalou okruhovku! Už se tu jasně hraje na racing logiku – nejde tedy primárně o maximální počet koní, to je jen číslo pro teoretiky, daleko důležitější je to, jak dokáže motorka ty koně na silnici přenést, jak dobře má vykoumané pomocné systémy a hlavně jak dokonale se povedla ergonomie a vyvážení.

Co se technických dat týče, na úvod alespoň ty nejzákladnější. Řadový čtyřválec zůstává věrný technologii Crossplane. Výkon litru je deklarován na 200 koní. A elektronika nové YZF-R1? Vypíchněme hlavně 6osou inerciální měřicí jednotkou (IMU, Inertial Measurement Unit), která neustále snímá pohyb rámu ve 3D a zajišťuje tak schopnost kontrolovat trakci, skluzy, zdvih předního kola, brzdění a rozjezdy.

 

A R1-M? Tak to je ještě větší nářez. Limitovaná edice (nebojte, bude jich dost a nebude zas tak brutálně drahá) má díky náporovému sání maximální výkon 230 koní, a to váží pouhých 179 kg suché hmotnosti, má kompletně karbonové kapoty. Do seznamu elektronických fičur se přidává podvozek Öhlins ERS, který pomocí tlačítek umožňuje kompletní nastavení, ať dle jízdních módů, nebo plně manuálně. V řídicí jednotce má R1M navíc také GPS a komunikační port k telefonu, nabídne tedy kompletní závodní datalogging.

 

MT-09 Tracer

Yamaha delší dobu nenápadně avizovala, že by vbrzku měla dodat na trh model, který bude navazovat hned na dvě legendy téhle značky – Fazera a TDM. Tedy to nejžádanější na současném trhu: zároveň cesťák, každodenní pohodlné svezení na pár kilometrů, ale taky motorka do zatáček alpských průsmyků nebo hlubokých náklonů dálničních přivaděčů.

Výsledkem je nakonec v Miláně představená novinka Tracer. Tříválec o objemu 847 cm3 je určitě ten nejzábavnější motor, co nyní Yamaha v portfoliu má, navíc plný výkonu a stability, který oceníte na všech úrovních užití. Lehký hliníkový rám dopřeje stroji suchou váhu pouhých 190 kg (!), a to i přesto, že se jedná o poměrně vysokou motorku. Přítomna je vypínatelná kontrola prokluzu zadního kola a systém možného nastavení tří jízdních režimů. Dálkoplazy bude zajímat 18litrová nádrž a 12V zásuvka. Pro rozvážné řidiče ABS už v základu.

 

TMax

V Česku to možná až tak na první pohled nevidíme, ale okolo představení nové evoluce TMaxe byl v Miláně opravdu pořádný šrumec – v Itálii jde totiž stále o jeden z neprodávanějších modelů velkých skútrů. A sportovní duch svázaný s neuvěřitelným komfortem nenechává dál nikoho na pochybách, že se tady skutečně jedná o zcela unikátní kus! A co je nového pro modelový rok 2015? Výraznější maska, LED světla, přední USD vidlice s průměrem 41 mm, radiální 4pístky, imobilizér, resp. bezklíčkové zapalování a pro ještě větší praktičnost má nyní TMax i 12V zásuvku (pro nabití telefonu). Po Evropě nejde cestovat pohodlněji, na to dáme krk…

Foto: Yamaha Motor

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno