Elektronika se stále víc cpe do motorek, nové bezpečnostní systémy jsou populární. Mezi jejich přední výrobce patří německý Bosch. Ten nyní představuje nový systém MSC a jako první s ním půjde na trh KTM 1190 Adventure 2014
Zkratka MSC znamená u Bosche Motorcycle Stability Control. Po všech těch kontrolách trakce, kontrolách wheelie a dalších se poprvé v reálu setkáme s kontrolou stability. Nebojte, nebude to o přídavných kolečkách, která by se vyklápěla, když se motorka bude blížit pádu. Systém MSC je mnohem propracovanější.
MSC těží z dnes již běžných systémů ABS, které u Bosche opravdu umí. K čidlům se pak přidává náklonové. Díky tomu dokáže jednotka MSC vyhodnotit a vyřešit následující činnosti:
- zabraňuje sklouznutí kola při brzdění během náklonu
- snižuje narovnávání motorky při brzdění během náklonu
- zabraňuje převrácení motorky při nouzovém brzdění
- zabraňuje smyku zadního kola při akceleraci v náklonu
- zabraňuje zdvihání předního kola při akceleraci
V základu se tedy dá říct, že MSC slučuje kontrolu trakce, ABS a wheelie kontrolu spolu s náklonovým čidlem. Pro představu, jak to funguje, by mohlo posloužit následující video:
Jako první ohlásil Bosch spolupráci s KTM, která na jaře pošle na trh první vlaštovku s MSC v podobě modelů 1190 Adventure. Dá se předpokládat, že ani jedna ze společností by nepustila do světa nic, co není odzkoušené a dokonale vyladěné. KTM je první, ovšem dá se čekat, že se brzy přidají i další zákazníci Bosche, mezi které patří třeba BMW nebo Ducati.
Foto: Bosch