Vespa GTS 300 minulý rok dostala výkonnější motor a letí jako drak! Toužíte-li být na semaforech a v práci první, je pro vás tato designová, do posledního detailu vyladěná Italka tou správnou volbou.
Modelová řada s označením GTS má v nabídce pět variant: elegantní Vespa GTS, módní GTS Touring, sportovní GTS Super a ještě sportovnější GTS Super Sport a ten nejnabitější model GTS SuperTech, který právě tenhle týden můžu testovat! Vespa přichází s novým motorem 300 hpe (High Performance Engine).
V historii značky jde o nejsilnější motor, který je řízen nejnovější řídicí jednotkou Magneti Marelli MIUG4 ECU splňující standardy normy Euro 5. S nárůstem výkonu až o 12 % je tak GTS 300 SuperTech s výkonem 17,5 kW (23,8 k) při 8250 ot./min. a s nárůstem točivého momentu o 18 % na 26 Nm při 5250 ot./min. opravdovou italskou královnou semaforů.
Tento čtyřtaktní, kapalinou chlazený jednoválec s elektronicky řízeným vstřikováním vás však potěší i svou spotřebou, která se překvapivě s nárůstem výkonu nezvýšila, ba naopak snížila. Dojezd ujetých kilometrů se navýšil z původních 29,4 km/l na 31 km/l!
Aby se snížila hlučnost od převodovky, došlo k dalším inovacím i zde. Převodovka dostala nový řemen, úpravu geometrie a nový a pevnější je i spojkový buben. Nový je i kryt, který převodovku chrání od mechanického hluku.
Od roku 1946 ocelová konstrukce
Úžasná je hbitost a obratnost skútru, a to díky jeho 12palcovým kolům s rozvorem 1375 mm a pohotovostní váhou 158 kg. Od roku 1946 dodnes jsou skútry Vespa stavěné výhradně na unikátní ocelové konstrukci, což zaručuje jedinečnou bezpečnost.
GTS je vybavený nejen povinným ABS, které spolu s jednokotoučovými brzdami komfortně brzdí, ale i protiprokluzovým systémem elektronickou kontrolou trakce ASR. Při trochu razantním rozjezdu, přejezdech retardérů či seskoku z chodníku skútr jakoby zaváhá, ale zase hned chytne dech. V případě potřeby vám však tyto bezpečnostní systémy pomohou v nepříjemné situaci, jako je například kluzká vozovka.
GTS 300 SuperTech jde s dobou
Vespa jde ruku v ruce s dobou, a tak je pro výrobce samozřejmostí přizpůsobit své stroje novým moderním technologiím. SuperTech je vybaven barevným 4,3″ displejem TFT, který pomocí Bluetooth můžete propojit se svým smartphonem díky systému Vespa MIA. Stačí si stáhnout z AppStore nebo Google Paly aplikaci Vespa. Můžete tak mít přehled o plánované trase, kterou si sami nastavíte přes telefon na skútr, ale také o příchozích hovorech a zprávách.
Ba co víc, můžete si dokonce pouštět i vlastní muziku! Vespa GTS SuperTech má proto ve své nabídce speciálního příslušenství přímo i přilbu, která je rovnou vybavena vestavěnými sluchátky s interkomem. V případě potřeby je v přihrádce pod displejem ještě USB port, kterým si například můžete nabíjet telefon.
Novinky i v detailech
Změnil se rovněž vzhled skútru. Úpravou prošla přední maska, nový je i tvar řídítek a zrcátka. Přední světlo je vybaveno také denním svícením a včetně zadního světla je opatřeno žárovkami LED. Za tmy svítí GTS překvapivě i do stran, máte tedy dobrý přehled i při večerních přejezdech.
Jeden z prvních pohledů vám jistě vždy padne na jednostranné závěsné rameno s hydraulickým tlumičem, nad kterým kde komu zůstává rozum stát. Vypadá to božsky! Vidlice je opatřena vkusně žlutou pružinou, která ladí k novému žlutou nití prošitému sedlu. To prošlo modernizací a je nově potaženo dvojitým čalouněním a má i novou, kvalitnější výstelku.
Jízda se spolujezdcem
Jízda ve dvou na výkonu díky silnějšímu motoru tolik neubere, horší je to však právě s pohodlím. Sedlo je na posed pro řidiče i spolujezdce sice příjemnější, než bylo doposud, jen je pořád malé, a tak se necítíte jako na trůnu, jako je to u konkurence. Při otáčení řidič spolujezdci často lýtky zavírá stupačky. Ty jsou sice vkusně sladěny s designem skútru, ale i sám spolujezdec si je bude za jízdy občas zavírat, protože jdou otevřít a zavřít až příliš snadno.
Úchvatný výkon a vynikající obratnost. Neodolatelný italský design, drobné vkusné chromované detaily vsazeny do dvou neotřelých barev: světle šedá (Matter Grey) a černá (Volcano Black). To si zamilují ti nejtvrdší chlapi!
_________________________
Úplně první pocity
*To je odpich!! Pocit nadřazenosti z toho letu však nevydržel dlouho. Elektronický omezovač mi dal ve 130 km/h na můj vkus až vcelku neslušně košem.
*Díky super váze, krátkému rozvoru a super rejdu se však otáčím i mezi regálama v krámku pro drobný nákup. Nákup v jedné ruce, helma v druhé, protože se mi pod sedlo nevejde (ten, co tvrdil, že se tam vejdou dvě přilby, byl určitě velice zkušený chlap :D). Třetí rukou držím čudlík s vyobrazeným zámečkem na otevření sedla a čtvrtou(!) rukou zvedám konečně sedlo. Chytrý… nemusím si už pořizovat tu hru Twister!
*A světe div se, má to ještě jednu „výhodu“! Domů jsem přijela a večeře byla už i uvařená! No fakt! Pod sedlem je solidní peklo od motoru. Na druhou stranu dobrý na zimu, máš tak asi vyhřívaný sedlo a v případě červeného vína rychle i svařák. To vlastně není vůbec špatný!
*Náladu si chci zlepšit tím čudlíkem ve tvaru válečku. Delší chvilku ho žmoulám mezi prsty, než mi dojde, jak funguje a k čemu slouží (ovládání displeje). Úplná dívčí škola!
Plusy:
-Výkon!!!
-Ovladatelnost!!
-Nadčasový design, jaký žádná jiná nedá
-Displej TFT s Vespa MIA
-USB port
-Háček na zavěšení tašky
-I bez štítu překvapivě účes drží
Mínusy:
-Čudlíky (ovladače, pozn. redakce) vč. otevírání kufru
-Vysoká teplota v kufru
-Stupačky spolujezdce
-Chlapům se opět bude zdát, že to chce větší (pozn. Lenky širší) řídítka
Technická data / 2019 / Vespa GTS 300 SuperTech HPE
Motor
Typ: kapalinou chlazený jednoválec s elektronicky řízeným vstřikováním Magneti Marelli
Objem: 278 cm3
Vrtání × zdvih: 75 mm × 63 mm
Maximální výkon: 17,5 kW (23,8 k) při 8250 ot./min.
Točivý moment: 26 Nm pri 5250 ot./min.
Emisní norma: Euro 5
Sekundární převod: variátor
Podvozek:
Přední brzda: 220mm disk, ABS/ASR
Zadní brzda: 220mm disk, ABS/ASR
Pneu přední: 120/70-12
Pneu zadní: 130/70-12
Rozměry
Parametry: šířka 755 mm, délka 1950 mm
Rozvor: 1375 mm
Výška sedla: 790 mm
Objem nádrže: 8,5 l
Pohotovostní hmotnost: 148 kg
text: Lenka Fojtová, foto: Honza Karásek, vyšlo MH 11/2019
Škoda, že nejde třístovka s béčkem na auto. Měli byste v tom udělat nějakou kampaň.