Nová Honda CB125F je plnohodnotný maloobjemový motocykl, při jehož vývoji bylo podáno plných 19 patentových přihlášek.
Vzduchem chlazený motor s technologií enhanced Smart Power (eSP) tohoto stroje, který se vyrábí v továrně značky Honda ve městě Atessa na jihu Itálie, nabízí významný skok v oblasti snižování spotřeby paliva, aniž by tím došlo k úbytku výkonu.
Novinka je navíc o 11 kg lehčí, disponuje přepracovaným rámem a stylem odkazuje na své větší sourozence; LED světlomet a nový digitální přístrojový panel zdůrazňují celkovou kvalitu tohoto stroje.
Motor
- Nový motor s technologií enhanced Smart Power (eSP) se vyznačuje o 27 % nižší spotřebou paliva, aniž by přitom došlo ke snížení jeho výkonu
- Technologie pro snižování tření zahrnuje předsazený válec, jehlová ložiska vahadel, či olejovou trysku v pístu
- Startér kombinovaný s alternátorem dodává stroji potřebnou energii a díky tomuto řešení se podařilo motor zeštíhlit o plných 7 kg
- 5stupňová převodovka a zapouzdřený řetěz stálého převodu
Nový vzduchem chlazený jednoválcový dvouventilový motor s rozvodem SOHC u CB125F má zdvihový objem 124 cm3, je vybaven technologií eSP (enhanced Smart Power) a splňuje požadavky emisní normy EURO5. Od samého počátku byl tento agregát konstruován tak, aby poskytoval optimální výkony na rušných městských ulicích, a to s minimální spotřebou paliva v kombinaci s maximální spolehlivostí.
Maximální výkon 8 kW je k dispozici při 7 500 ot./min., přičemž hodnota točivého momentu vrcholí na 10,9 Nm při 6 000 ot./min. (oproti 7,8 kW při 7 750 ot./min / 10,2 Nm při 6,250 ot./min.). Vrtání a zdvih jsou 50 x 63,1 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,0:1. Sprint z klidu na 200 metrů trvá 12,4 s, důležitější je však významný pokles spotřeby paliva – z původních 2 l / 100 km na 1,5 l / 100 km což při 11litrové nádrži představuje potenciální dojezd přes 800 km.
Společnost Honda své motory eSP – včetně techniky, která je u nich použita – v posledních 5 letech uplatňuje u stále širší řady 125cm3 skútrů. Základem je zabudování technologie pro snižování tření do každé části motoru; eSP motor u modelu CB125F tak do velké míry těží z osmiletého akumulovaného know-how.
A vše začíná hmotností. Nové konstrukční řešení s eSP je o 7 kg lehčí, než předchozí motor, který nahrazuje. Jeho válec je předsazený, čímž se snižuje tření mezi pláštěm pístu a vrtáním, zatímco píst samotný je chlazen olejovou tryskou nacházející se v jeho spodní části, což opět snižuje tření. Ventily jsou ovládány vahadly vybavenými jehlovými ložisky.
Součástí řešení eSP je i alternátor (Alternating Current Generator – ACG), který v sobě spojuje zdroj elektrické energie a startér, čímž šetří hmotnost, a zároveň zjednodušuje prostorové uspořádání. Množství energie potřebné pro nastartování motoru je nižší díky systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu (a tedy umožňuje jeho „letmý“ start) a díky dekompresnímu mechanismu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Kromě toho se ACG startér vyznačuje mimořádně tichým chodem. Převodovka je 5stupňová a stálý převod je zajištěn zapouzdřeným řetězem.
Podvozek, vzhled a výbava
- Nový rám z ocelových trubek je o 1,7 kg lehčí; dva zadní tlumiče disponují funkcí nastavení předpětí
- Rozsáhlé stylistické změny dodávají stroji charakter jeho větších sourozenců a výraznější DNA řady CB
- V přední kapotáži se nachází LED světlomet a digitální přístrojový panel
- Pohotovostní hmotnost činí 117 kg představuje oproti předcházejícímu modelu pokles o 8,6 %
Nový trubkový rám využívá ve své konstrukci vysokopevnostní ocel a je o 1,7 kg lehčí. Motor je zavěšen na robustní centrální trubce a geometrie rámu nabízí optimální rovnováhu mezi jízdním komfortem a stabilitou v přímém směru. Velkou pozornost konstruktéři věnovali také lehkosti řízení a sportovnímu pocitu při bočních náklonech. Sklon přední vidlice a závlek dosahují hodnot 26° a 92,4 mm, rozvor kol dosahuje 1 280 mm a pohotovostní hmotnost činí 117 kg, což je o plných 11 kg méně.
Dva zadní tlumiče umožňují 5stupňové nastavení předpětí pružiny a vhodně doplňují charakteristiku přední teleskopické vidlice o průměru 31 mm; stylová 18palcová hliníková kola s dělenými paprsky zvyšují stabilitu a kvalitu jízdy i na nerovných městských ulicích.
Pneumatiky mají rozměr 80/100 vpředu a 90/90 vzadu. 240 mm přednímu kotouči s dvoupístovým třmenem sekunduje 130mm bubnová zadní brzda. Systém CBS znamená, že aktivace zadní brzdy zároveň aktivuje brždění předku.
CB125F pro modelový rok 2021 se kromě nového podvozku vyznačuje také agresivním novým vzhledem, v němž se odráží charakter větších strojů řady CB. Široká palivová nádrž a stříbrné boční kryty zřetelně odkazují na rodinu strojů CB-R Neo Sports Café, zatímco ostře řezaná přední kapotáž ovlivněná CB500F spolu se zkoseným a zatmaveným štítkem zajišťuje ochranu před větrem a dodává stroji ostřejší rysy.
V ní se nachází nový LED světlomet a digitální přístrojový panel, který zobrazuje všechny důležité informace včetně údajů o zařazeném rychlostním stupni, čase, průměrné spotřebě paliva, dojezdu na palivo v nádrži a ukazatele ECO, který jezdce navádí k co nejúspornějšímu způsobu jízdy. Startování a vypínání motoru se nově provádí jedním integrovaným tlačítkem (předchozí model nebyl standardně vybaven tlačítkem pro zastavení motoru) a podobně funguje i přepínač dálkových světel a světelné houkačky.
Motor, výfukové potrubí a spodní prvky vidlice jsou černé, čímž podtrhují linie stroje a dobře kontrastují s výrazným lakem. Také koncovka výfuku je černá a je opatřena chromovaným tepelným štítem. Pružiny tlumičů, kryt svíčky a prolis Honda na levém krytu motoru jsou vyvedeny formou jasně červených detailů. Mezi další detaily podtrhující celkovou kvalitu zpracování patří 3D křídla Honda na bočních krytech a tvar zrcátek s ukazateli směru, který dokresluje designový jazyk celého stroje.
Vzhledem k zamýšlenému použití pro každodenní dojíždění, pro seznámení se světem motocyklů (a jakožto stálice ve vozovém parku motoškol) se CB125F vyznačuje vzpřímenou a uvolněnou jízdní pozicí, dopředu posunutými stupačkami a širokými trubkovými řídítky, což jezdci poskytuje optimální kontrolu, jistotu a výhled do všech stran. Sedlo je o 15 mm výše (790 mm) a nabízí dostatek prostoru pro dva dospělé; součástí standardní výbavy je také madlo pro spolujezdce a centrální stojan.
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Vzduchem chlazený, 4taktní jednoválcový motor s rozvodem OHC |
Zdvihový objem | 124 cm3 |
Počet ventilů na válec | 2 |
Vrtání a zdvih | 50 x 63,1mm |
Kompresní poměr | 10,0:1 |
Maximální výkon | 8 kW při 7 500 ot./min. |
Max. točivý moment | 10,9 Nm při 6 000 ot./min. |
Hlučnost (dB) | 73,5 dB (Lwot) 71,8 dB (Lurban) |
Olejová náplň | 1 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 11 l |
Spotřeba paliva (WMTC) | 1,5 l / 100 km |
Emise CO2 (WMTC) | 34 g/km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Kapacita baterie | 12 V – 5 Ah |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá, lamelová s vinutými pružinami |
Typ převodovky | 5stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Rám z ocelových trubek |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2015 mm x 750 mm x 1100 mm |
Rozvor kol | 1280 mm |
Úhel přední vidlice | 26° |
Závlek | 92,4 mm |
Výška sedla | 790 mm |
Světlá výška | 160 mm |
Pohotovostní hmotnost | 117 kg |
Poloměr otáčení | 2,04 m |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 31mm teleskopická vidlice |
Typ vzadu | Dva tlumiče – 5 úrovní nastavení předpětí |
KOLA | |
Typ vpředu | 18″ pětipaprskové, z lehké slitiny |
Typ vzadu | 18″ pětipaprskové, z lehké slitiny |
Pneumatika vpředu | 80 / 100 18M/C |
Pneumatika vzadu | 90 / 90 18M/C |
BRZDY | |
Brzdová soustava CBS | 2kanálová kombinovaná brzdová soustava |
Typ vpředu | Jeden 240mm kotouč s dvoupístovým třmenem |
Typ vzadu | 130 mm bubnová |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | Ukazatel rychlosti, počítadlo kilometrů, ukazatel stavu paliva, otáčkoměr, indikátor zařazeného rychlostního stupně |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny
Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.