Nová Honda CB125F je plnohodnotný maloobjemový motocykl, při jehož vývoji bylo podáno plných 19 patentových přihlášek.

Vzduchem chlazený motor s technologií enhanced Smart Power (eSP) tohoto stroje, který se vyrábí v továrně značky Honda ve městě Atessa na jihu Itálie, nabízí významný skok v oblasti snižování spotřeby paliva, aniž by tím došlo k úbytku výkonu.

Novinka je navíc o 11 kg lehčí, disponuje přepracovaným rámem a stylem odkazuje na své větší sourozence; LED světlomet a nový digitální přístrojový panel zdůrazňují celkovou kvalitu tohoto stroje.

 

Motor

 

  • Nový motor s technologií enhanced Smart Power (eSP) se vyznačuje o 27 % nižší spotřebou paliva, aniž by přitom došlo ke snížení jeho výkonu
  • Technologie pro snižování tření zahrnuje předsazený válec, jehlová ložiska vahadel, či olejovou trysku v pístu
  • Startér kombinovaný s alternátorem dodává stroji potřebnou energii a díky tomuto řešení se podařilo motor zeštíhlit o plných 7 kg
  • 5stupňová převodovka a zapouzdřený řetěz stálého převodu

 

Nový vzduchem chlazený jednoválcový dvouventilový motor s rozvodem SOHC u CB125F má zdvihový objem 124 cm3, je vybaven technologií eSP (enhanced Smart Power) a splňuje požadavky emisní normy EURO5. Od samého počátku byl tento agregát konstruován tak, aby poskytoval optimální výkony na rušných městských ulicích, a to s minimální spotřebou paliva v kombinaci s maximální spolehlivostí.

Maximální výkon 8 kW je k dispozici při 7 500 ot./min., přičemž hodnota točivého momentu vrcholí na 10,9 Nm při 6 000 ot./min. (oproti 7,8 kW při 7 750 ot./min / 10,2 Nm při 6,250 ot./min.). Vrtání a zdvih jsou 50 x 63,1 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,0:1. Sprint z klidu na 200 metrů trvá 12,4 s, důležitější je však významný pokles spotřeby paliva – z původních 2 l / 100 km na 1,5 l / 100 km což při 11litrové nádrži představuje potenciální dojezd přes 800 km.

 

 

Společnost Honda své motory eSP – včetně techniky, která je u nich použita – v posledních 5 letech uplatňuje u stále širší řady 125cm3 skútrů. Základem je zabudování technologie pro snižování tření do každé části motoru; eSP motor u modelu CB125F tak do velké míry těží z osmiletého akumulovaného know-how.

A vše začíná hmotností. Nové konstrukční řešení s eSP je o 7 kg lehčí, než předchozí motor, který nahrazuje. Jeho válec je předsazený, čímž se snižuje tření mezi pláštěm pístu a vrtáním, zatímco píst samotný je chlazen olejovou tryskou nacházející se v jeho spodní části, což opět snižuje tření. Ventily jsou ovládány vahadly vybavenými jehlovými ložisky.

Součástí řešení eSP je i alternátor (Alternating Current Generator – ACG), který v sobě spojuje zdroj elektrické energie a startér, čímž šetří hmotnost, a zároveň zjednodušuje prostorové uspořádání. Množství energie potřebné pro nastartování motoru je nižší díky systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu (a tedy umožňuje jeho „letmý“ start) a díky dekompresnímu mechanismu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Kromě toho se ACG startér vyznačuje mimořádně tichým chodem. Převodovka je 5stupňová a stálý převod je zajištěn zapouzdřeným řetězem.

 

 

Podvozek, vzhled a výbava

 

  • Nový rám z ocelových trubek je o 1,7 kg lehčí; dva zadní tlumiče disponují funkcí nastavení předpětí
  • Rozsáhlé stylistické změny dodávají stroji charakter jeho větších sourozenců a výraznější DNA řady CB
  • V přední kapotáži se nachází LED světlomet a digitální přístrojový panel
  • Pohotovostní hmotnost činí 117 kg představuje oproti předcházejícímu modelu pokles o 8,6 %

 

 

Nový trubkový rám využívá ve své konstrukci vysokopevnostní ocel a je o 1,7 kg lehčí. Motor je zavěšen na robustní centrální trubce a geometrie rámu nabízí optimální rovnováhu mezi jízdním komfortem a stabilitou v přímém směru. Velkou pozornost konstruktéři věnovali také lehkosti řízení a sportovnímu pocitu při bočních náklonech. Sklon přední vidlice a závlek dosahují hodnot 26° a 92,4 mm, rozvor kol dosahuje 1 280 mm a pohotovostní hmotnost činí 117 kg, což je o plných 11 kg méně.

Dva zadní tlumiče umožňují 5stupňové nastavení předpětí pružiny a vhodně doplňují charakteristiku přední teleskopické vidlice o průměru 31 mm; stylová 18palcová hliníková kola s dělenými paprsky zvyšují stabilitu a kvalitu jízdy i na nerovných městských ulicích.

Pneumatiky mají rozměr 80/100 vpředu a 90/90 vzadu. 240 mm přednímu kotouči s dvoupístovým třmenem sekunduje 130mm bubnová zadní brzda. Systém CBS znamená, že aktivace zadní brzdy zároveň aktivuje brždění předku.

CB125F pro modelový rok 2021 se kromě nového podvozku vyznačuje také agresivním novým vzhledem, v němž se odráží charakter větších strojů řady CB. Široká palivová nádrž a stříbrné boční kryty zřetelně odkazují na rodinu strojů CB-R Neo Sports Café, zatímco ostře řezaná přední kapotáž ovlivněná CB500F spolu se zkoseným a zatmaveným štítkem zajišťuje ochranu před větrem a dodává stroji ostřejší rysy.

 

 

V ní se nachází nový LED světlomet a digitální přístrojový panel, který zobrazuje všechny důležité informace včetně údajů o zařazeném rychlostním stupni, čase, průměrné spotřebě paliva, dojezdu na palivo v nádrži a ukazatele ECO, který jezdce navádí k co nejúspornějšímu způsobu jízdy. Startování a vypínání motoru se nově provádí jedním integrovaným tlačítkem (předchozí model nebyl standardně vybaven tlačítkem pro zastavení motoru) a podobně funguje i přepínač dálkových světel a světelné houkačky.

Motor, výfukové potrubí a spodní prvky vidlice jsou černé, čímž podtrhují linie stroje a dobře kontrastují s výrazným lakem. Také koncovka výfuku je černá a je opatřena chromovaným tepelným štítem. Pružiny tlumičů, kryt svíčky a prolis Honda na levém krytu motoru jsou vyvedeny formou jasně červených detailů. Mezi další detaily podtrhující celkovou kvalitu zpracování patří 3D křídla Honda na bočních krytech a tvar zrcátek s ukazateli směru, který dokresluje designový jazyk celého stroje.

Vzhledem k zamýšlenému použití pro každodenní dojíždění, pro seznámení se světem motocyklů (a jakožto stálice ve vozovém parku motoškol) se CB125F vyznačuje vzpřímenou a uvolněnou jízdní pozicí, dopředu posunutými stupačkami a širokými trubkovými řídítky, což jezdci poskytuje optimální kontrolu, jistotu a výhled do všech stran. Sedlo je o 15 mm výše (790 mm) a nabízí dostatek prostoru pro dva dospělé; součástí standardní výbavy je také madlo pro spolujezdce a centrální stojan.

 

 

Technické parametry

 

 

MOTOR
TypVzduchem chlazený, 4taktní jednoválcový motor s rozvodem OHC
Zdvihový objem124 cm3
Počet ventilů na válec2
Vrtání a zdvih50 x 63,1mm
Kompresní poměr10,0:1
Maximální výkon8 kW při 7 500 ot./min.
Max. točivý moment10,9 Nm při 6 000 ot./min.
Hlučnost (dB)73,5 dB (Lwot) 71,8 dB (Lurban)
Olejová náplň1 l
PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže11 l
Spotřeba paliva (WMTC)1,5 l / 100 km
Emise CO2 (WMTC)34 g/km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Kapacita baterie12 V – 5 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojkyMokrá, lamelová s vinutými pružinami
Typ převodovky5stupňová
Stálý převodŘetěz
RÁM
TypRám z ocelových trubek
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V)2015 mm x 750 mm x 1100 mm
Rozvor kol1280 mm
Úhel přední vidlice26°
Závlek92,4 mm
Výška sedla790 mm
Světlá výška160 mm
Pohotovostní hmotnost117 kg
Poloměr otáčení2,04 m
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu31mm teleskopická vidlice
Typ vzaduDva tlumiče – 5 úrovní nastavení předpětí
KOLA
Typ vpředu18″ pětipaprskové, z lehké slitiny
Typ vzadu18″ pětipaprskové, z lehké slitiny
Pneumatika vpředu80 / 100 18M/C
Pneumatika vzadu90 / 90 18M/C
BRZDY
Brzdová soustava CBS2kanálová kombinovaná brzdová soustava
Typ vpředuJeden 240mm kotouč s dvoupístovým třmenem
Typ vzadu130 mm bubnová
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panelUkazatel rychlosti, počítadlo kilometrů, ukazatel stavu paliva, otáčkoměr, indikátor zařazeného rychlostního stupně
SvětlometLED
Zadní světloLED

 

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny

Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno