Platforma 660 představuje pro značku Aprilia začátek nové éry. Stala se definicí lehkých a výkonných motocyklů s atraktivním designem a jedinečnou prémiovou technikou.

Je odpovědí značky Aprilia na poptávku nové generace po pohodových a zábavných motocyklech, které nabídnou stejnou porci vzrušení při každodenním cestování jako při sportovní dynamické vyjížďce. Výsledkem je řada motocyklů střední kubatury, které přináší novou koncepci sportovního stroje a splní očekávání mladších i zkušenějších zákazníků.

Po velmi populární dvojici modelů RS 660 a Tuono 660, určených ke sportovní jízdě po asfaltu, přichází skutečný off-roadový bike. Nese jméno, které Aprilia představila v roce 1985 a následně se stalo legendou – jméno, které jednoznačně vyjadřuje, o jaký motocykl se jedná.

Díky tak významné historii označení Tuareg vyjadřuje unikátní kombinaci hodnot: záruku špičkových jízdních vlastností, výkonu a zábavy. Tuareg 660, off-roadový motocykl par excellence, je výjimečný také na silnici, a dokonce i na těch nejdelších a nejvíce dobrodružných expedicích.

Je stvořen k tomu, aby doprovázel ty, kdo hledají svobodu – klíčovou hodnotu v kultuře národa Tuaregů, který se ztotožňuje se jménem „imohag“, což v překladu znamená „svobodný muž“. Uznávat dar svobody je pro Tuaregy skutečným posláním.

Při vývoji se od prvního náčrtu počítalo s tím, že výjimečný dvouválec Aprilia 660 bude umístěn v podvozku s jinou architekturou, určeném pro jiný způsob použití. Tuareg 660 byl navrhován, vyvíjen a vyroben tak, aby co nejlépe zkombinoval výhody jednoválcových endur a adventure motocyklů střední kubatury.

Tuareg 660 přepisuje pravidla jízdy v terénu na cestovním enduru. Ale současně staví do popředí svoje prvotřídní cestovní kvality; dokonalé jízdní vlastnosti na asfaltu, prémiovou techniku, výkon 80koňového dvouválce a hmotnost stlačenou na pouhých 187 kg bez náplní.

 

 

Design: dokonalý příklad funkčnosti

Design modelu Tuareg 660 je výsledkem práce studia Piaggio Advanced Design Center (PADC), které společnost Piaggio Group před časem založila v kalifornské Pasadeně. Tato významná observatoř sleduje a zároveň vytváří nejnovější světové trendy dříve, než se rozšíří po celé planetě. Designéři pod vedením Miguela Galluzziho měli představu o velmi osobitém a nezaměnitelném vzhledu.

Hlavním vodítkem celého procesu byla naprostá eliminace jakýchkoli součástí, které neměly svoji konkrétní funkci a snaha udržet velikost a celkovou hmotnost pod kontrolou. Design se zrodil z hledání dokonale vyváženého poměru mezi formou a technickými/funkčními vlastnostmi.

Inspiraci našel ve světě outdooru a technice, používané při dobrodružných aktivitách: vysoce funkčních věcech, u nichž technická dokonalost tvoří zdroj jejich krásy. Ve stejnému duchu design Aprilie Tuareg 660 interpretuje myšlenku motocyklu připraveného splnit všechny potřeby, vyvinutého s neustálým důrazem na funkčnost. Na druhou stranu, grafika a logo u verze Indaco Tagelmust vzdávají hold modelu Tuareg 600 Wind z roku 1988.

Unikátní a inovativní řešení bylo zvoleno pro horní kapotáž, která se skládá pouze z doširoka roztaženého plexiskla. Tím, že je transparentní, poskytuje skvělý výhled zpoza elegantně tvarovaného držáku, který je vyroben ze speciálního techno polymeru, zesíleného laminátem a slouží zároveň jako konstrukce, na níž je připevněn přístrojový panel.

Ze stejného důvodu zde nejsou klasické boční kapotáže pod sedlem. Nahrazují je dva panely, které lze demontovat před instalací bočních kufrů (dostupných samostatně jako příslušenství), které jsou pak díky tomu umístěny blíže k motocyklu. Světelný systém, kompletně osazený LED, zahrnuje nový, kompaktní přední světlomet orámovaný denním svícením DRL.

Jako první v této kategorii Tuareg 660 přichází s koncepcí dvojité kapotáže, která funguje jako aerodynamický prvek a byla úspěšně představena u modelů RS 660 a Tuono 660. To je dalším důkazem toho, s jakou pečlivostí se Aprilia věnuje vývoji aerodynamických řešení, která jsou díky tomu neustále komplexnější a přispívají ke zlepšení jízdních vlastností i komfortu.

 

 

Ergonomie a jízda: ta pravá Aprilia

Nastavení ergonomie bylo pro vývojáře jedním z nejkomplexnějších úkolů, protože Tuareg 660 má být především tou nejlepší kombinací dvou rozdílných světů: jednoválcových endur a adventure motocyklů. Konfigurace řadového dvouválce Aprilia dovolila konstruktérům udržet přijatelnou výšku sedla a umístit jej dokonce mnohem níž, takže jezdci všech výšek postavy snadno dosáhnou na zem.

Aby mohl být zachován dlouhý zdvih zadního odpružení – nezbytný při jízdě v terénu – a zároveň se na motocykl snadno nasedalo, sedlová část je umístěna co nejníže je to možné, přičemž její design zároveň vypadá štíhle a nevyděsí svojí výškou. Stejné pozornosti se dostalo rozměrům, aby byl motocykl extrémně kompaktní a štíhlý, obzvlášť v místech, kde se nohy jezdce dostávají do kontaktu s palivovou nádrží, která s objemem 18 litrů zajišťuje dojezd 450 km.

Díky jízdní pozici je cestování ještě příjemnější. Nohy jsou jen lehce pokrčené v kolenou a záda ve vzpřímené a protažené poloze; široká kónická hliníková řídítka dávají jezdci optimální kontrolu nad předním kolem a vynikající cit pro řízení, typický u všech podvozků Aprilia. Spolujezdec si rovněž užívá pohodlnou jízdu v komfortním sedle, vybaveném dvěma praktickými vestavěnými madly.

Při off-roadové jízdě ve stupačkách, se kterou Tuareg 660 samozřejmě počítá, připomíná extrémně kompaktní střední část motocyklu svými rozměry jednoválcové enduro, přičemž tvar sedla a prostoru kolem něj dává jezdci naprostou volnost při přenášení váhy. V zájmu co nejlepší ovladatelnosti v terénu lze vymontovat gumové silentbloky ze stupaček a snadno zvednout špičku brzdového pedálu.

Vysoko umístěná řídítka dovolují mírně předkloněnou jízdní pozici a napomáhají aktivnímu stylu jízdy vestoje. Hodinářská péče byla u každé součástky věnována snížení hmotnosti na minimum, což ve výsledku znamená celkovou pohotovostní hmotnost pouhých 204 kg. To je neuvěřitelný výsledek ve třídě adventure motocyklů střední kubatury. Díky nízké hmotnosti, kompaktním rozměrům a dokonalé vyváženosti, doplněné rekordnímu zdvihy odpružení přepisuje nový Tuareg pravidla skutečného off-roadového ježdění a efektivity.

 

 

Architektura podvozku: Aprilia opět zvedá laťku

Podvozková architektura značky Aprilia platila ve světě vždy na špičku díky svojí dokonalé funkčnosti při sportovní jízdě a obzvlášť pro svou unikátní a nezaměnitelnou odezvu od předního kola, kterou nabízí ve všech modelech. Za tím vším stojí designérská a konstruktérská škola, vycházející přímo ze zkušeností týmu Aprilia Racing, které dovedly značku k 54 světovým titulům.

Podvozková architektura modelu Tuareg 660, stejně jako u jeho silničních sourozenců, chce přepsat pravidla své kategorie na asfaltu i v terénu. Vše je samozřejmě naprosto odlišné od modelů RS a Tuono, protože Tuareg je konstruován na těžkou práci – konkrétně na jízdu v náročném terénu, a navíc s velkou zátěží.

Rám má novou konstrukci z vysoce odolných ocelových trubek a plochých odlitků; podsedlový rám je přivařen, aby opravdu bytelná konstrukce byla schopná zvládnout zatížení až 210 kg a uvézt veškerá zavazadla v kufrech i spolujezdce.

Pevnost konstrukce dále zajišťuje šest upevňovacích bodů, kterými je rám připevněn k motoru (oproti třem u RS 660 a dvěma u modelu Tuono 660), který už tím pádem neslouží jako nosný prvek (jako u modelů RS 660 a Tuono 660), ale jako zatěžovaný prvek.

Jeho poloha byla také otočena zhruba o 10° směrem dozadu v porovnání se silničními modely. Válce jsou díky tomu umístěny víc svisle, což usnadňuje otáčení motocyklu ve svislé ose a podporuje obratnost v utažených zatáčkách.

Čep dvojité hliníkové kyvné vidlice, která je výrazně prodloužená kvůli maximalizaci trakce, prochází rámem i motorem. Se zadním tlumičem je propojena přes progresivní přepákování. Systém odpružení značky Kayaba s extrémně dlouhými zdvihy (240 mm) má nastavitelný hydraulický odskok útlumu a kompresi, stejně jako předpětí pružin (u zadního tlumiče pomocí praktického hydraulického otočného ovladače). Setup, pro který se Aprilia rozhodla, je ideální pro přejetí jakékoli překážky při jízdě v náročném terénu a zároveň co nejpohodlnější při jízdě po silnici.

Palivová nádrž je dalším prvkem, který jasně definuje čistotu designu modelu Tuareg 660. I přes svůj velký, 18litrový objem, je extrémně štíhlá v oblasti, kde s ní přichází do kontaktu nohy jezdce, a je plně chráněná rámem, takže nepotřebuje žádnou další ochranu. Její vertikální tvar zajišťuje, že palivo zůstává neustále blízko těžiště motocyklu a neovlivňuje jízdní dynamiku ani tím, jak se mění množství v nádrži, ani tím, jak se přelévá například při sjíždění prudkých sjezdů.

Palivová rezerva je umístěna pod sedlem. Z toho plynou dvě výhody: centralizace hmoty a možnost využít objem nádrže do poslední kapky. Volba rozměrů bezdušových pneumatik na hliníkových ráfcích potvrzuje off-roadové zaměření modelu Tuareg 660: přední ráfek má velikost 2.5 x 21”; zadní pak 4.5 x 18”. Na obou jsou obuty pneumatiky Pirelli Scorpion Rally STR v rozměrech 90/90 a 150/70. Brzdový systém Brembo spoléhá na pár 300mm kotoučů s dvoupístkovými třmeny vpředu a jeden kotouč o průměru 260 mm s plovoucím jednopístkovým třmenem vzadu.

 

 

Výkon a bezpečnost s elektronickým paketem APRC

Aprilia byla v oblasti elektroniky vždy na čele (poprvé představila elektronický plyn Ride-by-Wire na MotoGP stroji v roce 2002 a na sériovém motocyklu pak v roce 2007) a díky tomu se nyní může pochlubit balíčkem elektronických asistenčních systémů APRC (Aprilia Performance Ride Control). Ten je vyvinutý na základě zkušeností v závodech nejvyšší úrovně a považovaný zákazníky a odbornou veřejností za jeden z nejmodernějších a nejefektivnějších na trhu.

Aprilia Tuareg 660 má ve výbavě elektronický vícemapový plyn Ride-by-Wire s vyladěnou a progresivní reakcí od nízkých otáček a speciální paket elektronických prvků APRC kalibrovaných na výkon a bezpečnost, nastavených na bezpečnou a vzrušující jízdu na silnici a zároveň na ničím nefiltrovanou jízdu v terénu, zajišťující čistý požitek.

Paket APRC, speciálně vyvinutý pro model Tuareg 660, zahrnuje:

  • ATC: Aprilia Traction Control, kontrola trakce, kterou lze nastavit ve 4 úrovních nebo vypnout. Pečlivě vyladěný systém s vysoce výkonným algoritmem a funkcí.
  • ACC: Aprilia Cruise Control, udržuje nastavenou rychlost bez nutnosti sáhnout na plynovou rukojeť. Extrémně praktická funkce při cestování.
  • AEB: Aprilia Engine Brake, systém regulace brzdného účinku při zavření plynu. Nastavitelný ve 3 úrovních.
  • AEM: Aprilia Engine Map, 3 různé mapy definují charakter motoru a způsob distribuce jeho výkonu. Nemají vliv na maximální výkon.

 

Rozsáhlá nabídka příslušenství, určená pro model Tuareg 660 dále zahrnuje AQS: Aprilia Quick Shift, elektronický systém, který umožňuje velmi rychlé řazení bez zavírání plynu a použití spojky. Má rovněž funkcí podřazování, umožňující řadit bez spojky i dolů.

Maximální požitek z jízdy a příjemný pobyt za řídítky obstarají čtyři jízdní režimy naprogramované značkou Aprilia speciálně pro model Tuareg 660: stačí když jezdec zvolí jízdní režim, který nejlépe vyhovuje jeho jízdním potřebám a automaticky dostane to nejlepší nastavení kontroly trakce, brzdného účinku motoru, ABS a dalších parametrů.

Dva ze čtyř jízdních režimů jsou určené pro jízdu po silnici, jeden je specificky nastavený pro jízdu v terénu a jeden lze plně upravit podle svého:

Urban, pro každodenní ježdění, kalibrovaný především s ohledem na bezpečnost; u ABS jsou aktivní oba kanály;

Explore, pro vzrušující jízdu po silnici, kalibrovaný tak, abyste si vyjížďku užili naplno. u ABS jsou aktivní oba kanály;

Offroad, speciálně naladěný režim pro off-road; minimální kontrola trakce a brzdný účinek motoru. Výkon motoru se s touto palivovou mapou nejlépe dávkuje. ABS na zadní brzdě je vypnuté a dá se vypnout také na přední brzdě.

Individual, umožňuje kompletně nastavit všechny elektronické funkce podle svého.

Elektronické funkce se ovládají pomocí intuitivních ovladačů na řídítkách: na levé straně rychle nastavíte kontrolu trakce a tempomat (kromě dalších funkcí; vpravo pak snadno a rychle zvolíte požadovaný jízdní režim.

Pětipalcový barevný digitální přístrojový panel s TFT displejem nabízí dokonalé zobrazení nejrůznějších parametrů a je vybaven světelným čidlem, které nastavuje jas podsvícení v závislosti na okolních světelných podmínkách. V seznamu příslušenství je pak multimediální platforma Aprilia MIA, která umožňuje propojit váš smartphone s motocyklem a dále rozšířit funkce přístrojového panelu. Systém Aprilia MIA využívá spojovací protokol, který snižuje spotřebu baterie smartphonu na minimum a zahrnuje jak infotainment obsluhující hlasovou volbu u telefonických hovorů a výběr hudby prostřednictvím tlačítek na řídítkách, tak funkci satelitní navigace s možností zobrazení pokynů přímo na přístrojovém panelu. Díky georeferenční telemetrii systém Aprilia MIA umožňuje rovněž ukládat projeté trasy a analyzovat data přímo v aplikaci.

 

 

Charakter a výkon 80koňového dvouválce Aprilia

Ultra moderní dvouválcový motor kubatury 660 cm3, základ nové rodiny Aprilia, byl navržen pro celou řadu motocyklů, určených k různým účelům: proto byla všestrannost jedním z hlavních konstruktérských cílů, spolu s vysokým výkonem a nízkou hmotností. A proto mimo jiné také padla volba na předkloněný dvouválec, extrémně kompaktní motor převzatý z přední části vidlicového čtyřválce 1100 cm3, ze kterého tento agregát přebírá koncepci i rozměry a pochopitelně splňuje normu Euro 5. Tato konfigurace vyniká kompaktními rozměry a nízkou hmotností; motor, který je menší na výšku i na délku dává větší prostor designérům jak s ohledem na nezbytné periferie, jako je sací a výfukový systém, tak s ohledem na architekturu podvozku, protože perfektně pasuje do různých konstrukcí rámu.

Konstrukce s válci nakloněnými dopředu dává jezdci více komfortu díky lepšímu odvádění tepla a konstruktérům zase větší volnost ve využití prostoru. Kromě toho má tato architektura za výsledek lepší chlazení, částečně také díky inovativnímu systému dvojitých kapotáží, který používají všechny modely Aprilia 660, a jehož cílem je urychlit proudění vzduchu skrz motocykl. Dlouhé výfukové trubky byly navrženy se stejným cílem, a proto jsou vedeny bokem motoru – což zvyšuje světlou výšku a usnadňuje údržbu.

Nový dvouválec Aprilia je výsledkem zkušeností, získaných u ultra výkonného motoru Aprilie RSV4; a proto využívá výhod extrémně výkonné a osvědčené konfigurace: hlava válců, spalovací prostor, kanály, válce a písty jsou převzaté z V4. Vrtání 81 mm je stejné, jako u V4, zatímco zdvih má hodnotu 63,9 mm.

Rozhodnutí převzít technologie z V4 je zárukou výjimečného výkonu, zvlášť když vezmeme v potaz rychlost vysokozdvihového pístu vzhledem ke zdvihovému objemu. Všechny motorové komponenty, včetně odlitků a výkovků, byly samozřejmě zkonstruovány a vyvinuty speciálně pro modely 660.

Kliková skříň motoru je rozdělena horizontálně na dvě poloviny a válce jsou zabudovány do horní přídavné skříně kvůli menší velikosti a robustnější konstrukci. Válce jsou vůči klikové hřídeli předsazené kvůli minimalizaci vnitřního tření při pracovním cyklu pístu.

Kromě vysokého výkonu a nízké hmotnosti se během vývoje kladl důraz také na to dosáhnout charakteru a agresivity typických pro vidlicové dvouválce. Proto jsou ojniční čepy přesazené o 270°, což znamená nepravidelné zapalování, které se v reálu přenáší do výkonu a zvuku podobného vidlicovým dvouválcům. Kromě toho, tato konfigurace umožňuje snadné vyvážení střídavých sil první a druhé úrovně a tím pádem si vystačí s jedním vyvažovacím hřídelem.

Specifické úpravy pro model Tuareg se týkají spodní i horní části motoru a mají za cíl zvýšení točivého momentu v nízkých otáčkách a záruku dostatečného mazání při jízdě v terénu. Rozvodový systém DOHC se 4 ventily na válec poháněný postranním řetězem má optimalizované zdvihy vaček kvůli zvýšení maximálního točivého momentu v nízkých otáčkách.

Ze stejného důvodu byl použit nový sací systém s delšími hadicemi a novým airboxem, umístěným mezi hlavou řízení a nádrží. Toto umístění rovněž usnadňuje demontáž vzduchového filtru. V neposlední řadě je to nový výfukový systém, který optimalizuje průběh výkonu motoru v nízkých a středních otáčkách.

Algoritmus elektronicky řízeného předstihu byl pro Tuareg nastaven tak, aby bylo zajištěno dokonalé spalování za každé teploty motoru, a výkon i spotřeba zůstaly na optimální úrovni. V porovnání se silničními modely řady 660 je první převodový stupeň kratší, stejně jako ten nejvyšší, přičemž pastorek má o dva zuby méně (15 na rozdíl od 17 na modelech RS 660 a Tuono 660) kvůli rychlejší reakci na plyn.

Pokud jde o mazání, olejová vana má stejný objem, ale je položena výš, aby posunula světlou výšku na výjimečných 240 mm. Olejová vana má také nové stěny zaručující, že je dostatečné množství maziva k dispozici za každých podmínek. Olejový okruh má nový kanál, kterým olej teče z převodovky do olejové vany a zbytečně tam nezůstává.

Stejně jako u modelů RS 660 a Tuono 660 má vícelamelová mokrá spojka antihoppingovou funkci a lehce ovladatelnou páčku.

Výkon motoru dosahuje vyšších hodnot, než u motorů vyšší kubatury: maximální výkon činí 80 koní v 9250 otáčkách, nejvyššího točivého momentu 70 Nm motor dosahuje ve výrazně nižších otáčkách, než u modelu RS 660 (6 500 ot. vs. 8500 ot. u RS 660), přičemž 75 % točivého momentu je k dispozici od 3000 otáček a 85 % ve 4500 otáčkách. Systém vstřikování charakterizují 48mm vstřikovací tělesa s různými délkami sacích hrdel kvůli optimální distribuci proudění vzduchu ve vysokých a středních rychlostech.

 

 

Verze a barvy

Aprilia byla první značkou, která zbořila hranice tradičních barevných schémat, za nimiž byl motocyklový svět uvězněn po několik desetiletí, a představila fantastická barevná provedení, jaká se používala v začátku devadesátých let. V duchu této tradice a s cílem dosažení skutečně charakteristického a osobitého vzhledu zahrnuje řada barevných provedení modelu Aprilia Tuareg 660 i verzi Acid Gold. Tato barva byla už úspěšně představena u modelů RS a Tuono, a nejlépe zvýrazňuje inovativní design modelu Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660 je dále k dispozici v barevném provedení Martian Red s dominantními tóny černé a červené barvy, které jsou součástí sportovního dědictví značky Aprilia. Třetí, nejikoničtější grafické provedení má název Indaco Tagelmust, našlo barevnou inspiraci u modelu Tuareg Wind 600 z roku 1988.

Výkon modelu Aprilia Tuareg 660 lze snížit na 35 kW pro začínající jezdce, přičemž veškeré ostatní technické parametry zůstávají beze změny.

 

 


zdroj: TZ Faber moto s.r.o.

1 komentář

  1. Motorka hezka, parametry akorat, jen bohuzel tragicky cesky zastoupeni ji podle me pro CR pohrbilo, protoze za 320-336k Kc nechapu, kdo si to koupi. EU cena, ktera je samozrejme s VAT/DPH vychazi aktualnim prepoctem 293k Kc, kdyby to zacinalo na 299k, tak jeste by slo uvazovat, ale takhle?? Kor kdyz je moznost napr. 2021 ktm adventure 890 r za 349k Kc. Klauni ty brnaci, ale zas co od nich jineho cekat ze 🙂

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno