Nejzběsilejší “cestovní enduro” BMW S 1000 XR přijelo v nové verzi, a tady jsou moje rychlé postřehy:
– motor je i v dynamickém režimu úplně krotký, nemá nijak výbušný spodek ani střed otáček, pořádně se rozmotá až nahoře nad osmi, kdy je to skutečný nářez!
– střed jsem čekal trochu silnější, 165 koní ještě nikdy nebylo tak příjemných na ovládání. Minulá verze jela podle mě alespoň pocitově o kousek lépe. Změřené to ale nemám.
– má výjimečně jemnou dodávku výkonu a dávkování plynu. Při prvotním přidání absolutně nikdy necukne, to je moc fajn. Může si ho tak užít i méně zkušený pilot. Není to děsivá motorka.
– quickshifter je jednoduše famózní. Jemný, rychlý a přesný. Převodovka je absolutní klenot a je radost tam ty kvalty kopat.
– jednička a dvojka při plném plynu se rovná zvednuté přední kolo, na horizontech se odlepuje i na trojku a čtyřku. Síla tam je!
– velmi komfortní je semiaktivní podvozek, v silničním režimu je hodně houpavý. Pomůže přepnutí do dynamického módu, kdy citelně ztvrdne, ale mohl by ještě o malý kousek víc.
– XR je hodně vysoké a manipulace v malé rychlosti není pro někoho s kratšíma nohama zrovna příjemná. Není to těžká motorka, ale kvůli rozměrům máte ten pocit.
– rozměry… no, jsou velkorysé. Je to taková plnoštíhlá holka, slušně vyvinutá v oblasti hrudníku. V bočního pohledu je jí teda kus, až jsem se u toho musel chvilku zastavit.
– výborná je pozice za řídítky, jejich šířka ideální. Sedlo se na bocích maličko zvedá a nějak mě tlačilo po stranách do zadku. Není tady moc místa pro změnu pozice.
– ochrana před větrem je super, plexi funguje nejlépe ve spodní poloze, ale větší piloti si ho mohou manuálně zvednout. Mě to pak ale škubalo hlavou.
– trochu otravná je automatická brzda v kopci, kterou při rozjezdu maličko přemáháte, ale jde vypnout.
– síla a cit v brzdách je prvotřídní, ABS není zbytečně vyplašené.
– zasloužila by si lepší obutí. Metzeler Roadtec jsou až moc turistické obutí a při plném plynu ve větším náklonu mají problém s tou náloží koní
text, foto: Karel Táborský