R nineT mám rád. Je to krásný příklad jednoduché motorky, která není zaměřená na rychlost, ale na pocit z jízdy.

Ideální stroj na pročištění hlavy. Nemusíte řešit palivové mapy, tuhost podvozku, nemáte kontrolu trakce, zvedání předního kola a podobně. Budíky poskytují jen ty nejnutnější informace a vlastně na ně ani nekoukáte. Není proč.

Vychutnáváte si zvuk a projev velkého boxera, pocit jistoty díky nízké světlé výšce (prakticky nikdy se nedostanete na limit přilnavosti pneumatik) a zavrtění zadního kola při ostřejším podřazení. Jenže co když vám posunu řídítka o kus dál a o něco níž a z uvolněné pozice nineT rázem dostanete sadomasochistický mučicí nástroj?

Závoďák to není

Jezdecká pozice k tomu vybízí. Váha je opravdu hodně na předních rukou a řídítka jsou daleko od sedla. Stupačky jsou vysoko (respektive vzdálenost mezi sedlem a stupačkami je malá) a vzadu, takže nohy máte dost skrčené. Jako by říkala, pojď, ukážu ti, co umím, a přední maska přímo vybízí k zalehnutí. Vaše závodní ambice ale velmi rychle a velmi striktně utne řadička na jedné a zadní brzda na druhé straně. Jsou prostě nízko!

Co jsem bral u běžného nineT jako výhodu, tady působí hrozně nepatřičně. První škrtnutí o zem mě celkem vystrašilo (a to nemluvím o jiném novináři, který si takhle dokonce podkopl kvalt). Chyba! První má přece přijít hlásič náklonu na stupačce! V Německu chtějí dokonce s Racery jezdit závodní seriál. Dovedu si představit jinou pozici stupaček, ale chce to kompletně přepákovat a zvýšit podvozek, protože hned po stupačkách jsou na ráně proklatě nízko zavěšené válce.

Je potřeba ji točit, ale fakt to chcete?

Není to ale jen podvozek, který neslibuje proudy adrenalinu a nepřináší pocity Františka Šťastného při průjezdu starým masarykáčem. Tady budu možná trochu přísný, ale projev motoru mi k zaměření Racera taky moc nesedí. Nejde o jeho výkon, jak jsem již říkal, u nineT šlo vždy o pocit z jízdy, a ne o rychlost jako takovou. Do šesti tisíc otáček je zátah příjemný.

Za touto hranicí Racer ještě ožije, takže pokud chcete jet rychle, je potřeba jej točit. Jenže je to, jako když vám dělá orál holka, která to neumí. Výsledek se dostaví, ale cítíte se u toho tak nějak nepatřičně. Motor vibruje, kňourá, jako když taháte kocoura za ocas. Co prostě na nineT funguje, u Racera mě nijak neoslovuje. Na Racerovi totiž vůbec nemáte jet rychle.

K čemu je to dobrý?

Pořád přemýšlím, pro koho je Racer určen. Jakým způsobem by měl být používán? Na rychlou jízdu ne, na delší přejezdy rozhodně ne. To vám upadne krk a z motorky vás budou přes ztuhlá kolena odsekávat. Kdepak, nineT Racer umí dokonale úplně jinou věc. Být příkladným café racerem. Naplňuje jeho čirou podstatu (tedy popojíždění po městě mezi kavárnami a lákání koc na vaše dva obrovský… válce). A jako správný café racer je prostě nepohodlný.

Nechtějte po něm sportovní výkony. Nechte motor převalovat v nízkých otáčkách, užívejte si dávání meziplynů a pohledy kolemjdoucích. Vypadá totiž perfektně a každý se za ním otočí. Každé otočení heftem na volnoběh doprovází kromě výtečné zvukové kulisy citelné cuknutí motorky do strany. Postupem času jsem si na to vypracoval Pavlovův reflex. Pokaždé mi totiž cukly koutky úst do malého úsměvu.

Víš, co chceš?

Racer má charisma. Vypadá nádherně. Fakt se mi líbí a barevná kombinace se moc povedla. Je to právě ta analogovost, kterou Racer boduje. Musíte jej řídit. Zapomeňte na to, že tam kopnete pomocí quickshifteru (takové zbytečnosti tady nejsou) v 60 km/h jedničku a elektronika si to pobere. Spojku musíte nadávkovat a nechat ji dostatečně proklouznout, jinak se zadní kolo smýkne. Brzdná síla motoru sama o sobě stačí k dostatečnému zpomalování, přední brzda nepatří mezi ty nejlepší, na poměry BMW se řadí spíše k podprůměru. Dejte mu ale to, co potřebuje, a odvděčí se vám.

Verdikt *** a půl

Pokud nechcete lámat rychlostní rekordy, nejste moc výletníci, ale rádi se svezete na motorce s charakterem čistě pro pocit z jízdy a rádi to dáváte svému okolí najevo, je Racer přímo pro vás.


text: Roman Kadlčík, okruhari.cz / foto: bmw

3 KOMENTÁŘE

  1. Prima naklon!!! Motorka v osmdesatistupnovym uhlu a koleno vycapeny asi metr a pul od motorky. Profici…

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here