Je chytrá

Malý Tracer je třetí motorka, která je postavená okolo brilantního řadového dvouválce s objemem 689 cm3. První byla MT-07 představená v roce 2014 a na začátku letošního roku pak přišla XSR700, která chce hrát na retro strunky, aniž by se vzdala zábavnosti. A teď je tady cestovní fun-bike, který s nimi sdílí většinu komponentů, ale drobné úpravy na kapotáži, posezu a geometrie znamenají, že máme před sebou tři rozdílné motorky. Je to chytrý přístup. Chytrý a taky mimořádně účinný za honbou po co nejlepší ceně. MT a XSR se ukázaly jako fantastické motorky, které se prodávají za velice lákavé peníze, stejně jako větší a silnější klony MT-09 s řadovým tříválcem.

Zábava na entou

I malý Tracer se stal obětí bruselským objímačů stromů, takže Yamaha ho musela upravit ke splňování Euro čtyřky (jiné nasávání vzduchu a změny ve výfuku), ale není třeba smutnit – to dobré zůstalo. Pořád je tady víc než dostatečných 75 koní, a pokud se teď chcete ušklíbnout, že je to na cestovní motorku směsně málo, tak vás musíme opravit. Není to málo, je to přesně akorát na bohovskou zábavu bez nikdy nekončící obavy o řidičák nebo holý život. Jako zcela upřímně, víc v životě nikdy nebudete potřebovat, to je nutné si statečně přiznat.

A tyhle koně jsou mimořádně povedený. Už od nízkých otáček je tady krásně progresivní tah a nepovolí až k červenému poli. Tracer se za točkami doslova honí – s radostí se žene k omezovači, a to vás bude bavit. Má v sobě jednoduše rošťáka, mladýho kluka, co se otočí za každou sukní. Do celé motorky se přenáší velice příjemné vibrace, které dávají jízdě šťávu. Vibrace je možná špatný slovo, je to spíš takový vzdálený chvění. V každé chvíli víte, co motor dělá a co potřebuje. Vůbec to neotravuje a dvouválec je mimořádně ohleduplný k pohodlí posádky, dokonce i v dálničních rychlostech, které mu vůbec nevadí. Klidně tam kopněte šestku a nechte se vozit na vlně točivého momentu. Jenže o tom Tracer není. Chce, abyste ho řídili, a umí to dát najevo.

Zatáčka? Já chci víc zatáček!

Je sladká. Tak bych popsal ovladatelnost Tracera. Tlumiče jsou pořád nenastavitelné a stejné jako na MT-07, jenže mají kvůli o 14 kg vyšší hmotnosti (ta přední kapota něco váží) jiné nastavení útlumu. Zadní odpružení podporuje o 50 mm delší kyvka, která je slitinová, a ne ocelová, a nový je i zadní tlumič, jenž dává motorce lepší podporu – to je cítit okamžitě. Dokonce i zdvih je o 12 mm vyšší, to kvůli zatížení kufry nebo častější jízdě ve dvou. Drobné změny, řeknete si možná, ale věřte nám, že je to sakra znát. MT-07 znám velmi dobře a Tracer mi okamžitě přišel mnohem jistější, klidnější a víc pohodový. Není to takový janek, i když pocit mimořádně lehké přehazovačky tady zůstal, a to je dobře! Vždyť váží jen 196 kilo, což je asi o padesát míň, než mají ti „velcí hráči“. A víte co? Právě proto je lepší. Nepřemáháte žádnou hmotnost, neperete se s velikostí, hrajete si s ní jako s padesátikilovou holčinou. Žádný odpor, v ničem, jestli mi rozumíte. Je doslova delikátní, agilní, hbitá, a přesto obdivuhodně jistá v tom, co dělá. A ty nové Micheliny Pilot Road 4 jsou taky super. Po týdnu ježdění (a téměř 2000 kilometrů) jsme urazili oba hlásiče náklonu a předjeli venkem tolik motorek, že jsem to už přestal počítat…

Pohodlí? Je ho dost

Tam, kde velká cestovní endura můžou kvůli své zavalitosti působit až zastrašujícím dojmem, Tracer naprosto exceluje. Má úplně jinou ergonomii než malá 07 a díky kapotáži působí dospěleji. Stupačky jsou ve stejné pozici, ale vyšší podsedlák zvednul sedlo o 35 mm, což přispělo k většímu prostoru pro nohy. A pak jsou tady nová řídítka, konečně se správnou šířkou, a to celé dohromady dává výbornou jezdeckou pozici, která je pohodlná, ale podvědomě vyzývá k útočnější jízdě. Nenutí, ale mrká na vás, že to tak má ráda. Manuálně nastavitelný štítek je fajn pro vyšší postavy, já jsem ho ale nechal úplně dole a s náporem větru nijak zásadně nebojoval. Malé blastery na konci řídítek jsou spíš designovka, než aby měly nějakou zásadní funkci. Na to jsou zkrátka moc malé. Ale nová kapota je pěkná a mám z ní pocit, jako kdyby byl Tracer malá MT-07 oblečená v bikinách. Ta hluboká červená barva je fešná. Chválíme hrazdičku na rejdech, kam se dá v pohodě přidělat navigace nebo telefon a nepotřebujete řešit žádný složitý držák. Sice drobnost, ale může se hodit. Na digitální budíky jsme si už stačili zvyknout a nechybí jim nic, co byste od cestovnější motorky právem požadovali.

Dokonalost? To zase ne

Zatracený ABS! Ani tady nejde vypnout, pokud si ovšem nepomůžeme krátkým protočením zadního kola, čímž se dá elektronika zblbnout do chvíle, než vypnete klíček. Vím, že pro 90 % zákazníků to není nic, co jim bude vadit, ale když Tracer je tak hravý, že o občasné sklouznutí nebo vyhoupnutí na předek přímo žadoní. Proč nemůžeme mít možnost volby, to fakticky nechápu, ale jiný to nebude. Jakkoliv jsou brzdy dostatečně silné a citlivé, větší počáteční zákus by jim neuškodil. Zadní brzda je ale skvěle dávkovatelná, což se hodí v případech, že rádi jezdíte po zadním, nebo ve chvíli, kdy se oblouk začne lehce utahovat a vy motorku potřebujete zpomalit a nasměrovat její čumák víc do vnitřku. A zázraky nečekejte ani od zadního péra. Je sice lepší než na MT-07, ale když budete moc agresivní, dokáže se ozvat.

Proč tolik chválíme?

Je to motorka s dobrou náladou, a to podle nás vyváží všechno. Sednete na něj a projedou vámi pocity, jako když uprostřed léta uslyšíte v rádiu oblíbenou písničku, stáhnete okýnko, vystrčíte ven ruku a jednoduše se budete usmívat. Není pro to žádný důvod, ale stejně to uděláte. Tracer má všechno, co má zábavná motorka mít – mimořádnou hbitost, lehkost, motor s dostatečnou kuráží a rychlostí a celé je to navíc zabaleno do líbivého kabátu. A za dobrou cenu. Yamaha ukazuje zavedeným hráčům, že sportovní cesťák nemusí být nutně velký, zavalitý, gigantický mamut ověšený kilometry kabelů. Tady máte zdvižený prostředníček, jde to i jinak. A líp!

Foto: Jan Stárek (Okruháři.cz)

1 komentář

  1. Ahoj Carlosi, jaky je rozdil mezi Tracer 700 a recenzovanym MT-07 Tracer, je to aktualizovany model kteremu dali jine jmeno?

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here